Iranian Agriculture News Agency

با تصویب در هیات دولت و ابلاغ معاون اول رییس جمهوری

دولت تعرفه واردات تخم مرغ را به 5 درصد کاهش داد/ گلایه مدیرعامل اتحادیه میهن از کم لطفی در حق تولید کنندگان تخم مرغ

در حالی که بخش خصوصی تأمین‌کننده تخم‌مرغ، برای تنظیم بازار این محصول ورود کرده بود، هیأت دولت تعرفه واردات این محصول را تا پنج درصد کاهش داد.

دولت تعرفه واردات تخم مرغ را به 5 درصد کاهش داد/ گلایه مدیرعامل اتحادیه میهن از کم لطفی در حق تولید کنندگان تخم مرغ

در حالی که بخش خصوصی تأمین‌کننده تخم‌مرغ، برای تنظیم بازار این محصول ورود کرده بود، هیأت دولت تعرفه واردات این محصول را تا پنج درصد کاهش داد.

به گزارش خبرنگار ایانا، چند هفته بود که قیمت تخم‌مرغ در بازار داخلی بالا رفته بود. در گزارشی که دیروز از همین خبرگزاری منتشر شد، نمودارهای قیمتی نشان می‌داد که در هفته منتهی به 13 مردادماه امسال، قیمت تخم‌مرغ به بالاترین حد خود رسیده و 12 هزار و 914 تومان در هر شانه شده است. در حالی که پس از اقدامات انجام شده توسط اتحادیه میهن، نرخ این محصول در هفته جاری، روندی نزولی پیدا کرد و با 17.5 درصد کاهش به 10 هزار و 650 تومان رسید.

با این وجود، هیأت وزیران برای کمک به تنظیم بازار تخم‌مرغ، تعرفه این محصول را به پنج درصد کاهش داد تا راه برای واردکنندگان باز شود. در متن این نامه آمده است:

"هیأت وزیران در جلسه 11 مردادماه 1396 به پیشنهاد وزارت جهاد کشاورزی و به استناد اصل 138 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تصویب کرد:

1- حقوق ورودی تخم‌مرغ خوراکی به شماره تعرفه 04073010 تا تاریخ 30 آذرماه 1396 به میزان پنج درصد تعیین می‌شود.

2- مهلت ثبت سفارش برای واردات تخم‌مرغ خوراکی با تعرفه پنج درصد حداکثر تا تاریخ 30 آبان‌ماه 1396 و مهلت ترخیص محموله‌های وارداتی تخم‌مرغ خوراکی با تعرفه پنج درصد حداکثر تا تاریخ 30 آذرماه 1396 است.

3- با توجه به مابه‌التفاوت محموله‌های تخم‌مرغ خوراکی وارداتی با تعرفه پنج درصد، توزیع آن زیر نظر کارگروه تنظیم بازار خواهد بود."

این در حالی است که مدیرعامل اتحادیه مرغداران مرغ تخم‌گذار میهن، امروز در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا، از این تصمیم گلایه داشت و گفت: چنین اقدامی به نوعی کم‌لطفی و بی‌توجهی به صنعت تولید تخم‌مرغ تلقی می‌شود.

به گفته رضا ترکاشوند، اتحادیه میهن از چند هفته قبل برای تنظیم بازار این محصول ورود کرده و برنامه‌های مدونی برای این منظور چیده بود. گواه این ادعا هم کاهش قیمت تخم‌مرغ حداقل به اندازه 500 تومان در هر کیلوگرم، در هفته جاری است.

به کانال ایانا در تلگرام بپیوندید

وی با اشاره به اینکه پیش از اقدام دولت، تعرفه واردات تخم‌مرغ بالای 30 درصد بود، عنوان کرد: برخی‌ها با جوسازی و متشنج نشان دادن جو بازار، کمبود تخم‌مرغ را در فضای داخلی القا کردند که در نهایت منجر به تصمیم دولت مبنی بر کاهش تعرفه واردات این محصول به پنج درصد شد. این در حالی است که دستور کار اتحادیه میهن، تنظیم بازار و تعادل‌بخشی به آن بود و هم‌اکنون نیز قیمت تخم‌مرغ بالا نیست؛ بنابراین نباید چنین اتفاقی می‌افتاد./


V-960518-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید