Iranian Agriculture News Agency

رمزگشایی از زبان زنبورها توسط یک ایرانی

فالگوشی برای شنیدن صحبت ها/ این خانم صحبت های زنبورها را شنود می کند/ آیا بشر زبان حیوانات را خواهد آموخت؟

اولدوز پویان فر دانشجوی دانش آموخته دانشگاه سیمون فریزر (Simon Fraser) آنچه بیش از ۲۰۰۰۰ زنبور عسل در کندوهای زمین های کشاورزی کلورادو، به یکدیگر می گویند، شنود می کند؛ او به دنبال سرنخ هایی در مورد سلامت آن ها است.

فالگوشی برای شنیدن صحبت ها/ این خانم صحبت های زنبورها را شنود می کند/ آیا بشر زبان حیوانات را خواهد آموخت؟

اولدوز پویان فر دانشجوی دانش آموخته دانشگاه سیمون فریزر ( Simon Fraser ) آنچه بیش از ۲۰۰۰۰ زنبور عسل در کندوهای زمین های کشاورزی کلورادو، به یکدیگر می گویند، شنود می کند؛ او به دنبال سرنخ هایی در مورد سلامت آن ها است.

به گزارش ایانا از سایت "ساینس دیلی"، تکنولوژی مورد استفاده پویان فر گردآوری جزئیات ارتباطات از میان کندوها و از طریق صداهایی است که او با سیستم تکنولوژیک بازشنود زنبورهای عسل است که در این دانشگاه آن را توسعه داده. او می گوید "پیشرفت دانش در مورد فعالیت زنبور عسل ضروری است چرا که جمعیت زنبورهای عسل شمال امریکا در دهه گذشته ۳۰ درصد کاهش داشته است." پژوهش در مورد علل این که به چه چیزی اختلال سقوط کلنی اطلاق می شود ادامه دارد. وجود زنبورهای کمتر هم گرده افشانی محصولات و هم محیط زیست را تحت تاثیر قرار می دهد.

سکوی بازشنود پویان فر در میان دیوار کندو قرار داشت و دارای سنسورهای کوچک حاوی میکروفون بود (و در نهایت شتاب سنج) که صدا و ویبره را بازشنود می کرد. درجه حرارت و رطوبت نیز ثبت می شد. سیستم او قادر به جمع آوری داده های صدایی در کندوها بود و هم چنین هرگونه مسئله غیر عادی را که زنبورداران می توانستند به سرعت به آن پاسخ دهند ضبط می کرد.

این سیستم هوشمند پیشرفته در طول تابستان برای جمع آوری داده مورد استفاده قرار گرفت.

پویان فر که در حال کار با شرکت Worker Bee honey در شهر چیلی واک است، معتقد است که فهم بهتر الگوهای روزانه و شرایط، با استفاده از شبکه های عصبی مصنوعی در کندوها به بهبود مدیریت کلنی زنبورها کمک خواهد کرد. روش های فعلی بازشنود کردن اطلاعات جزئی کمتری فراهم می کنند و هر دفعه که کندو باز می شود می تواند فعالیت زنبورها را تا ۲۴ ساعت مختل کند.

پویان فر که در ابتدا از طریق برنامه MITACS بودجه دریافت می کرد می گوید: "برای فهمیدن اینکه زنبورها در مورد چه چیزی با هم ارتباط می گیرند ما می توانیم حتی نگاهی به فرومون ها (مواد شیمیایی که آن ها تولید می کنند ( یا صداها هم بیندازیم." این شهر پژوهشی فضا را برای تحقیق او فراهم کرد.

او می گوید: "با این سیستم بازشنود، ما در حال جمع آوری داده ها در زمان واقعی این که زنبورها درباره جستجو برای خوراک، یا اگر در حال مهاجرت برای یافتن کوچ نشین جدید هستند یا اگر ملکه زنبورها حضور داشته باشد، به یکدیگر چه می گویند هستیم، در حال حاضر ما تا آن جا که امکان داشته باشد داده هایی را که نشان می دهند آن ها واقعا چه می کنند، جمع آوری می کنیم."

پویان فر، دانشجوی کارشناسی ارشد در دانشکده مهندسی سیستم مکاترونیک دانشگاه سیمون فریزر، برنامه ریزی کرده است که در نهایت یک بسته حسگر برای این کاربرد بسازد تا به کاهش هزینه های بازشنود کمک کند و به زنبورداران بیشتری برای بازشنود کندوهای خود در زمان واقعی کمک کند. تحقیقات اولیه او پاییز گذشته در نمایشگاه فناوری پاک ونکوور نشان داده شد.

زیست شناسان در حال تلاش بر روی بهتر کردن فهم اختلال سقوط کلنی با توجه به ارزش زنبور عسل برای اقتصاد و محیط زیست هستند. بازشنود فعالیت های زنبورها و بهبود سیستم های بازشنود ممکن است به حل این مشکل کمک کند.

طبق گفته وزارت کشاورزی بریتیش کلمبیا بیش از ۲۳۰۰ زنبوردار در این ایالت وجود دارد که به عنوان یک سرگرمی، یا یک کسب و کار تمام وقت با ۴۷۰۰۰ کندو و دو میلیارد زنبور کار می کنند.

مترجم: بهاران پدرام

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید