Iranian Agriculture News Agency

معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی در روز خبرنگار با حضور در خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) خبر داد:

صادرات 400 هزار تن لبنیات و 1000 رأس تلیسه در 4 ماه نخست سال/ کشورهای حوزه خلیج فارس، گوسفند زنده ایرانی را به قیمت گوشت آماده می‌خرند

معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور تولیدات دامی اعلام کرد: با وجود تمام مشکلات و موانعی که سد راه صادرات محصولات لبنی است، اما میزان صادرات در چهار ماه نخست سال، از ارتقای فروش محصولات این بخش به کشورهای مختلف خبر می‌دهد.

صادرات 400 هزار تن لبنیات و 1000 رأس تلیسه در 4 ماه نخست سال/ کشورهای حوزه خلیج فارس، گوسفند زنده ایرانی را به قیمت گوشت آماده می‌خرند

با وجود تمام مشکلات و موانعی که سد راه صادرات محصولات لبنی است، اما میزان صادرات در چهار ماه نخست سال، از ارتقای فروش محصولات این بخش به کشورهای مختلف خبر می‌دهد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور تولیدات دامی، امروز 17 مرداد به مناسبت روز خبرنگار، با حضور در محل خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) ضمن شادباش گویی روز خبرنگار به خبرنگاران و روزنامه نگاران ایانا و همچنین سایر خبرنگاران فعال بخش کشاورزی، از شهید صارمی به عنوان یکی از عزیزان عرصه خبر که در این راه به مقام شهادت نائل شده یاد کرد.

وی در ارتباط با دستاوردهای مهمی که طی چند ماه اخیر در حوزه معاونت امور دام حاصل شده است، اعلام کرد: در چهار ماه نخست سال جاری، حدود یک‌هزار راس تلیسه از ایران به کشورهای مختلف صادر شده است.

حسن رکنی، با اشاره به اینکه چنین اتفاقی می‌تواند به عنوان شروع حرکتی موثر باشد که ظرفیت ایران را به کشورهای دیگر معرفی کند، افزود: این در حالی است که سال گذشته در همین مدت، تنها 290 راس تلیسه صادر شده بود. البته ظرفیت صادراتی کشور بسیار فراتر از این هاست. ضمن اینکه علاوه بر تلیسه، صادرات مواد ژنی نیز در دستور کار قرار دارد.

به کانال ایانا در تلگرام بپیوندید

به گفته وی، اکنون میانگین تولید دام‌های ایرانی با کشورهای پیشرفته رقابت کرده و حتی در برخی موارد از آن ها بالاتر است. در مقابل، کشورهای اطراف نیز به طور مستمر به دنبال خرید دام شیری پر تولید به ویژه نژاد هلشتاین هستند. بنابراین ما می‌توانیم جمعیت مازاد را صادر کنیم و ارز قابل توجهی از این راه به دست آوریم.

رکنی در ارتباط با تراز تجاری زیربخش دامپروری به تازه ترین داده های اطلاعاتی گردآوری شده اشاره و اظهار کرد: در چهار ماه نخست سال، تراز تجاری محصولات دامی، 140 میلیون و 53 هزار دلار مثبت بوده و مجموع ارزآوری آن در این مدت 420 میلیون دلار برآورد می‌شود. البته با وجود تقاضایی که در بازارهای منطقه دیده می‌شود، به دلیل تعادل بخشی به نیاز داخل، صادرات آن را به شدت محدود کردیم. به طوری که اگرچه سال گذشته در طول چهار ماه نخست، 500 هزار راس صادرات دام سبک به ثبت رسید، اما امسال این مقدار به 20 هزار راس کاهش یافت. البته در صادرات مرغ و تخم‌مرغ نیز به دلیل بروز آنفلوآنزا محدودیت هایی ایجاد شد. با این حال قصد داریم با برنامه‌ریزی صورت گرفته، حضور خود را در منطقه پررنگ‌تر کنیم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور تولیدات دامی، پیرامون وضعیت آخرین وضعیت صنعت شیر کشور در آمارهای جدید حاصل شده ، ادامه داد: در حال حاضر سرانه تولید لبنیات در کشور به طور متوسط 110 تا 115 کیلوگرم است و سال گذشته بیش از 9 میلیون و 600 هزار تن شیرخام تولید شد که این موضوع به ظرفیت بالای ژنتیکی دام‌ها و بهبود شرایط تولید مربوط می‌شود.

رکنی گفت: از این مقدار لبنیات تولیدی، 850 هزار تن به کشورهای مختلفی مانند روسیه و اروپا صادر شد و حتی به مدد برجام و گشایش‌های تجاری صورت گرفته، کشورهای جدیدی نیز به فهرست خریداران لبنیات ایران اضافه شدند. البته در این میان، نقش ارائه مشوق صادراتی 200 میلیارد تومانی نیز بی‌تاثیر نبود که نیمی از آن در سال گذشته پرداخت شد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر بیش از 20 نوع محصول لبنی از ایران صادر می‌شود، افزود: اگرچه در محصولی لبنی مانند کره، تراز تجاری منفی است و سالانه حدود 40 تا 50 هزار تن از این فرآورده لبنی وارد می‌شود، اما این محصول نیز جزو فهرست محصولات صادراتی است که در صدد هستیم با تولید و صادرات شیرخشک، موقعیت کشور در تولید کره نیز ارتقا یابد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور تولیدات دامی، اضافه کرد: در چهار ماه نخست سال جاری نیز بیش از 400 هزار تن محصولات لبنی صادر شده که 347 میلیون دلار ارزآوری داشته است. پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال جاری، این مقدار به بیش از یک میلیون تن برسد.

رکنی در واکنش به پیشنهاد مجمع ملی صادرکنندگان دام ایران، مبنی بر واردات دام کوچک با وزن زیر 40 کیلوگرم و صادرات گوسفند با وزن بالاتر به ویژه در آستانه مناسبت عید قربان نیز گفت: تمام حرف این مجمع، تسهیل از سر گیری صادرات است که البته حرف درست و قابل قبولی است، اما اکنون ذهنیت مردم متاثر از برخی جریان سازی های رسانه ای نادرست و تشویش برانگیز، نسبت به این موضوع مکدر شده و به محض شنیدن نخستین خبر صادرات دام، این موضوع را عامل گرانی تلقی می‌کنند. در حالی که واقعیت چیز دیگری است و اکنون این بخش به ناگزیر دچار محدودیت اجباری شده است.

این مقام مسئول در وزارت جهاد کشاورزی، یادآور شد: در حال حاضر، کشورهای عربی مانند کویت، دام زنده ایرانی را به قیمت گوشت آماده از ایران خریداری می‌کنند. از آن طرف نیز واردات این محصول با قیمتی پایین‌تر می‌تواند صورت بگیرد. به عنوان مثال، کویتی‌ها گوسفند زنده ایرانی را کیلویی 30 هزار تومان از ما خریداری می‌کنند، ما هم می‌توانیم گوسفند بدون دنبه را به قیمت 10 هزار تومان به ازای هر کیلوگرم وارد کنیم. اینکه چرا این کار انجام نمی‌شود، به ذهنیت منفی ایجاد شده در میان مردم ارتباط دارد.

لازم به ذکر است، مشروح گفتگوی تفصیلی خبرنگاران ایانا با معاونت امور دام وزیر جهاد کشاورزی متعاقبا منتشر خواهد شد./


V-960517-01

عکس‌ها: سارا کریمی‌جم

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید