Iranian Agriculture News Agency

مزارع کشاورزی از مدیران مزرعه بهره مند می گردند

برای نخستین بار در تاریخ کشاورزی ایران سند اراضی کشاورزی فارس بر مبنای مختصات جهانی «یو تی ام» صادر شد.

به گزارش ایانا مهرزاد خرد در جمع خبرنگاران اظهار داشت: نقشه‌‌های سازمان جهاد کشاورزی استان فارس در اختیار سازمان ثبت اسناد قرار گرفت و سند تک‌برگ به انضمام شرح نقشه و تصویر ماهواره‌ای زمین در اختیار مالک قرار گرفت.

به گفته وی، تاکنون سند کاداستر یک میلیون و نیم هکتار از اراضی این استان تهیه شده که به صورت مشاعی، اصلاحات ارضی و سایر وجوه پیشین سند نبوده و در واقع سند ملک طلق هستند و ضمن هویت بخشیدن به مایملک کشاورز دقت 99 درصد دارند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس افزود: کاهش 30 درصدی پرونده‌های قضایی در محاکم از آثار صدور این سندها است ضمن اینکه در برخی موارد 15 درصد به زمین فرد اضافه شده که به دلیل عدم دقت سندهای قبلی است.

به اعتقاد خرد، اجرای طرح کاداستر به مدیریت بهینه منابع آبی و خاکی کمک می‌کند چراکه کاداستر، شامل اطلاعاتی مربوط به صاحب ملک، مکان دقیق اطلاعات GPS ابعاد، نوع کشت و ارزش قطعات زمین‌ها است.

وی گفت: کاداستر بستر فنی و دقیق آمایش سرزمین بوده و این قانون که باید در حقیقت 50 سال قبل اجرا می‌شد هم‌اکنون در استان فارس به انجام رسید.

وی بیان کرد: بر اساس همین اطلاعات سیستم مدیریتی جدیدی در عرصه‌های کشاورزی استان تعریف شد چرا که بر اساس بررسی‌‌ها دریافتیم عمده مشکل بخش کشاورزی در نبود آموزش صحیح به کشاورزان است و بدین منظور به جای اینکه کشاورزان به حضور در کلاس اجبار شوند کارشناسان به یاری آن‌ها می‌‌روند.

این مقام مسئول افزود: بر اساس این تغییر ساختار اجرایی، هر دشت به تعدادی زیر دشت تقسیم شد که این قطعات یا پارسل‌ها به یک کارشناس سپرده شده تا بر اساس یافته‌های جدید تحقیقاتی و علمی کشاورزان را یاری کند.

خرد اضافه کرد: این کارشناسان پنج روز از هفته را در مزارع حضور دارند و تنها یک روز را به صورت ستادی می‌گذرانند و فعالیت آن‌ها بر اساس نظام مدیریت عملکرد سنجیده شده و برای بهره‌گیری از امکانات و یافته‌های تحقیقاتی به هر کارشناس یک تبلت داده می‌شود تا ضمن ارتباط با شبکه جامع کشاورزی، حلقه واسط بین کشاورز و جهاد کشاورزی این استان نیز باشد.

بنا به اظهار رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس، در کنار این سیستم در صورتی که کشاورزان بخواهند سیستم «جی آی اس» موبایل نیز برای رفع مشکلات در نظر گرفته شده است.

به گفته وی، برای اجرای این سیستم 260 نیروی جدید در جهاد کشاورزی جذب شده تا به عنوان معین مزارع یاریگر کشاورزان باشند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس در بخش دیگری از سخنان خود گفت: هفته کشاورزی امسال با شعار «فرهنگ جهادی، تولید ملی و توسعه زیرساخت‌های بخش کشاورزی» نامگذاری شده است و به همین مناسبت 44 طرح کشاورزی در این هفته در استان افتتاح می‌شود.

به گفته وی، از این طرح‌ها 12 طرح در زمینه آب و خاک، پنج طرح تولیدات گیاهی، سه طرح صنایع تبدیلی کشاورزی، سه طرح شیلات، پنج طرح تولیدات دامی و 16 طرح نیز در زمینه عشایر است.

خرد تصریح کرد: در سال 91 بر اساس تاکید دولت بر توسعه زیرساخت‌ها دو برابر سال 90 از حیث منابع اعتباری توجه شده و از این رو انتظار می‌رود که در امور زیربنایی کشاورزی این استان جهش مطلوبی را در سال جاری شاهد باشیم.

وی افزود: اعتبار طرح‌های آماده افتتاح در هفته کشاورزی بالغ بر 14 میلیارد تومان است که 429 نفر اشتغال ایجاد کرده و 923 خانوار از آن بهره‌‌مند می‌شوند.

این مقام مسئول ادامه داد: بزرگترین ناوگان تسطیح اراضی کشور در استان فارس استقرار دارد و تاکنون 200 هزار هکتار از اراضی کشاورزی این استان تسطیح لیزری شده که با گذشتن از مرز لیزر از این به بعد تسطیح ماهواره‌ای را در دستور کار داریم.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید