Iranian Agriculture News Agency

رئیس پژوهشکده چای در گفت‌و‌گو با ایانا خبر داد:

نشست هم‌اندیشی تخصصی زنجیره ارزش چای؛ از چیدن تا چشیدن/ طرح ایده‌های نو در صنعت چای/ سرمایه‌گذاری کلان بانک کشاورزی در حوزه کشت و صنعت چای

رئیس پژوهشکده چای با اشاره به تولید محصولات بهداشتی، خوراکی و آرایشی از بذر و حتی ضایعات چای در جهان، افزود: ارزش افزوده این محصول بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است و اکنون باید از این فرصت نهایت استفاده را برد و با برنامه‌ریزی صحیح درباره رفع نگرانی‌ها در زمینه ذخایر آبی، مکانیزه کردن باغ‌های چای، حمایت از چایکاران با تسهیلات کم‌بهره و ایجاد صنایع تبدیلی و در نهایت به رفع بیکاری پایان دهیم.

نشست هم‌اندیشی تخصصی زنجیره ارزش چای؛ از چیدن تا چشیدن/ طرح ایده‌های نو در صنعت چای/ سرمایه‌گذاری کلان بانک کشاورزی در حوزه کشت و صنعت چای

نشست هم‌اندیشی تخصصی زنجیره ارزش چای با حضور رئیس، معاون و محققان پژوهشکده چای و رئیس اداره‌کل اعتبارات و هدایت سرمایه‌گذاری بانک کشاورزی کشور و هیأت همراه وی در این پژوهشکده برگزار شد.

رئیس پژوهشکده چای امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایانا با اشاره به برگزاری نشست هم‌اندیشی تخصصی زنجیره ارزش چای با حضور رئیس اداره‌کل اعتبارات و هدایت سرمایه‌گذاری بانک کشاورزی کشور در این پژوهشکده گفت: امروز چای در جهان نه‌تنها به‌عنوان یک نوشیدنی مورد علاقه برای عموم مورد استفاده قرار می‌گیرد، بلکه بازار جذاب محصولات تبدیلی و مشتقات این محصول باعث شده که بسیاری از فعالان این صنعت در جهان به سرمایه‌گذاری‌های کلانی در این راستا نیز روی آورند.

دکتر رضا آزادی با اشاره به تولید محصولات خوراکی و آرایشی از بذر و حتی ضایعات چای در جهان، بیان کرد: ارزش افزوده این محصول بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است و اکنون باید از این فرصت نهایت استفاده را برد و با برنامه‌ریزی صحیح درباره رفع نگرانی‌ها در زمینه ذخایر آبی، مکانیزه‌کردن باغ‌های چای، حمایت از چایکاران با تسهیلات کم‌بهره و ایجاد صنایع تبدیلی و در نهایت به رفع بزرگ‌ترین معضل شمال کشور یعنی بیکاری پایان دهیم؛ چرا که تمام زیرساخت‌های این کار مهیا بوده و این مهم نیاز به همت همه جانبه سازمان‌های دولتی دارد.

وی با بیان اینکه در نشست هم‌اندیشی تخصصی زنجیره ارزش چای مدیران بانک کشاورزی خواستار ارائه طرح‌های نوین در زمینه افزایش ارزش افزوده چای از پژوهشکده چای بودند، عنوان کرد: در این زمینه پیشنهاد شد در محصولات جانبی چای مانند صابون و شامپو چای و مصارف محصولات دارویی، بهداشتی و آرایشی می‌توان سرمایه‌گذاری کرد.

آزادی، گلاب‌گیری از چای را از دیگر ایده‌های نو در صنعت چای کشور اعلام کرد و یادآور شد: طی دو نشست کارشناسی و مدیریتی با بانک کشاورزی مذاکراتی در زمینه گلاب گیری از چای صورت گرفت و امیدواریم این ایده به زودی اجرایی شود.

وی تولید رنگ خوراکی از چای را از دیگر طرح‌های پزوهشکده جای دانست و تأکید کرد: بسیاری از رنگ هایی که در مواد غذایی مورد استفاده قرار می‌گیرد، مصنوعی است؛ می‌توان از ضایعات چای رنگ خوراکی طبیعی و سالمی تولید کرد.

به کانال ایانا در تلگرام بپیوندید

رئیس پژوهشکده چای با اشاره به طرح استفاده از آبیاری قطره‌ای در مزارع چای از سوی پژوهشکده چای خاطرنشان ساخت: با اجرای این طرح که کارفرما سازمان چای کشور و تأمین‌کننده مالی طرح صندوق حمایت از توسعه صنعت چای کشور است، صرفه‌جویی فراوانی در استفاده از آب صورت خواهد گرفت.

آزادی توجه به زنجیره ارزش چای را بسیار ارزشمند دانست و اضافه کرد: در این زنجیره از چگونگی چیدن برگ چای تا نوشیدن آن مورد بررسی دقیق علمی قرار می‌گیرد و گلوه‌گاه‌ها به‌طور ویژه مشخص می‌شود و هر بخش که نیاز به اصلاح و بهبود داشته باشد و نیز باعث افزایش بهره‌وری در تولید گردد، اقدام می‌شود.

وی تهیه دستگاه‌های سورتینگ (درجه‌بندی و دسته‌بندی محصول) برای خارج کردن ضایعات چای خشک را برای کارخانه‌داران چای کشور اساسی دانست.

آزادی اظهار کرد: در جلسه هم‌اندیشی تخصصی زنجیره ارزش چای نیکخواه رئیس اداره‌کل اعتبارات و هدایت سرمایه‌گذاری بانک کشاورزی کشور اعلام کرد تولید محصولات کشاورزی فقط 20 درصد از فعالیت‌های بانک کشاورزی را پوشش می‌دهد و این بانک در طول چند سال اخیر با حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان در تولید علم گام‌های مثبتی برداشته و 80 درصد فعالیت‌های بانک و هزینه‌کرد اعتبارات با سرمایه‌گذاری در بازار و تولید محصولات فرآوری شده سالم از محصولات غذایی صورت گرفته است.

وی در پایان افزود: همچنین در جلسه هم‌اندیشی تخصصی زنجیره ارزش چای مقرر شد شناسنامه طرح‌های پیشنهادی در حوزه‌های مختلف با برگزاری جلسات تخصصی بیش‌تر تهیه و زنجیره ارزش چای عملیاتی شود.

پس از پایان جلسه هم‌اندیشی تخصصی زنجیره ارزش چای نیکخواه رئیس اداره‌کل اعتبارات و هدایت سرمایه‌گذاری بانک کشاورزی کشور و هیات همراه با بازدید از کارخانه چایسازی شهید اسلامی و باغ الگویی پژوهشکده چای، اظهار امیدواری کرد که این جلسه آغازی باشد برای سرمایه‌گذاری کلان بانک کشاورزی در حوزه کشت و صنعت چای و با همکاری مضاعف بتوانیم محصول چای را به ارزش اقتصادی مطلوب برسانیم.

گفتنی است، جلسه هم‌اندیشی تخصصی زنجیره ارزش چای با حضور نیکخواه (رئیس اداره‌کل اعتبارات و هدایت سرمایه‌گذاری بانک کشاورزی کشور)، طاهری (سرپرستی بانک کشاورزی استان گیلان)، نمایندگان سازمان چای کشور، صندوق حمایت از توسعه صنعت چای کشور، سندیکای کارخانجات چای‌سازی شمال کشور و مدیران ارشد پژوهشکده چای، در سالن جلسات ستاد پژوهشکده واقع در لاهیجان برگزار شد./

A-960516-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید