Iranian Agriculture News Agency

بر اساس آخرین دستاوردهای علمی

محصولات کشاورزی با مسدود کردن ژن های خود، آفت ها را می کشند

گیاهان در میان بسیاری از یوکاریوت هایی قرار دارند که می توانند یک یا چندین ژن خود را با استفاده از فرآیندی به نام RNA که در بلوکه کردن انتقال پروتئین ها دخالت دارد مسدود کنند(در زیست‌شناسی به جانداری که سلول های آن هسته واقعی دارند یوکاریوتیاهو هسته‌ ای گفته می‌شود.)

محصولات کشاورزی با مسدود کردن ژن های خود، آفت ها را می کشند

گیاهان در میان بسیاری از یوکاریوت هایی قرار دارند که می توانند یک یا چندین ژن خود را با استفاده از فرآیندی به نام RNA که در بلوکه کردن انتقال پروتئین ها دخالت دارد مسدود کنند ( در زیست‌شناسی به جانداری که سلول های آن هسته واقعی دارند یوکاریوت یا هوهسته‌ ای گفته می‌شود ( .

به گزارش ایانا از "ساینس دیلی" در حال حاضر پژوهشگران با مهندسی محصولات کشاورزی در حال مسلح کردن آن ها برای تولید بخش های خاصی از RNA هستند که پس از بلعیده شدن گیاه توسط حشرات، RNA شروع می کند به مسدود کردن ژن مورد نظر که برای زندگی و تولید مثل حشرات ضروری است و این مسئله یا حشرات را می کشد یا آن ها را عقیم می کند.

پتانسیل این روش در مقاله ی جدیدی در زمینه بیوتکنولوژی محیط زیست در مجله مسیر بیوتکنولوژی ( (trends in biotechnology بررسی شده است.

از آنجایی که استفاده از آفت کش های شیمیایی نگرانی ها پیرامون مقاومت حشرات، آسیب های زیست محیطی و خطرات ناشی از قرار گرفتن در معرض آفت کش ها برای انسان را افزایش داده است، روش های ترانس ژنیک یا تراریخته یک گزینه جالب برای کنترل آفات در آینده محسوب می شود. مثلا در روشی، گونه های خاصی از ذرت و پنبه به مقدار کمی جرح و تعدیل شده اند تا پروتئین زهرآگینی را از طریق باکتری ای به نام BT که کرم، لاک پشت و شب پره های خاصی را مسموم می کند تولید کنند. دخالت RNA درجه دیگری از زیرکی را اضافه می کند، به جای مسموم کردن، ژن های ضروری در آفاتی که گیاه را مصرف کرده اند مسدود می کند.

رالف باک، مدیر اجرایی در موسسه فیزیک گیاه مولکولی ماکس پلانک در آلمان و دستیار نویسنده ارشد این مقاله می گوید «کنترل آفات از طریق RNA که مبتنی بر دخالت است، می تواند بدون ایجاد هیچ هزینه ی اساسی ای، برای گیاه ایجاد حمایت کند زیرا زمانی که یک گونه توسعه می یابد، گیاه می تواند تنها با استفاده از آن به رشد خود ادامه دهد و به استفاده از حشره کش ها نیاز پیدا نکند.

استراتژی دخالت RNA می تواند به سوالات زیست محیطی و انسانی پیرامون آفت کش های شیمیایی نیز پاسخ دهد. دیوی هکل، دستیار نویسنده ارشد این مقاله و مدیر اجرایی بخش محیط زیست شیمیایی موسسه ماکس پلانک می گوید "زمانی که ما با استفاده از تکنولوژی دخالت RNA یک آفت را هدف قرار می دهیم، واقعا امیدواریم که یک کاهش بزرگ در استفاده کلی از آفت کش ها مشاهده کنیم."

طرفداران این روش علاوه بر هزینه مصرف و منافع زیست محیطی، به قابلیت انعطاف در یافتن ژن مورد هدف و خاصیت های گونه آن اشاره می کنند. در حالیکه آفت کش های شیمیایی مانند ارگانوفسفات ها با برهم زدن سیستم عصبی حشرات کار می کنند، یک دخالت در هدف مناسب، از جانب RNA می تواند چیزی شبیه به ذخیره سازی پروتئین سلولی که پیچیده و ضروری است را کنترل کند. به علاوه، حتی زمانی که ژن های مورد هدف مشخص در میان گونه های مختلف مشابه باشند، طراحی بهینه اجزای RNA در مقابل در هم شکستن حتی حشرات غیر تهدید کنده که بعضی آفت کش های شیمیایی انجام می دهند، تنها می تواند مانع یک گونه حشرات و بستگان نزدیک آن شود.

تلاش های گذشته در زمینه کنترل آفات از طریق اصلاح ژنتیکی که شامل مهندسی گیاهان برای تولید پروتئین های زهراگین در مقابل حشراتی خاص می شد، نگرانی ها پیرامون اینکه چه اتفاقی برای این پروتئین ها می افتد زمانی که این محصولات برداشت شده و مصرف شوند افزایش یافت. باک می گوید :"اعتراض به پروتئین های اصلاح نژاد شده شامل نگرانی ها پیرامون سم احتمالی آن ها یا امکان آلرژیک بودن آنها برای انسان می شد، اما با استراتژی دخالت RNA هیچ پروتئینی تولید نمی شود، فقط RNA بیشتری تولید می شود."

دخالت RNA قبل از اینکه بتواند برای محصولات عمده و آفات آن ها کاری کند با موانعی روبه رو شد. از سمت گیاه، دانشمندان هنوز راهی برای تبدیل ژنوم های کلروپلاست دانه های غلات مانند برنج و ذرت پیدا نکرده اند؛ مسیری مستقیم برای تولید اجزای کافی برای RNA جهت از بین بردن آفات در نرخ بالا. از سمت حشرات، حشرات مشهوری چون هزارپا می توانند این اجزا را استحاله کنند و نگذارند که ژن مورد هدف مسدود شود.

باک و هکل هر دو پیش بینی می کنند که تکنولوژی دخالت RNA تقریبا برای شش یا هفت سال دور از مزارع باشد، اما آن ها با احتیاط نسبت به پتانسیل آن برای تغییر گفتمان ها پیرامون تکنولوژی GMO (اصلاح ژنتیکی ارگانیسم ها) در کشاورزی خوشبین هستند. هکل می گوید: "سوسک های سیب زمینی کلورادو اکنون در سراسر جهان گسترش یافته اند و حتی به چین نیز رسیده اند». «با چنین شیوعی که از این آفت مهم که در مقابل آفت کش ها نیز مقاوم است می بینیم، موقعیت خوبی برای اصلاح ژنتیکی سیب زمینی فراهم شده است تا تلاش برای سلامت این گونه انجام شود و خوشبختانه این روش فواید کافی برای غلبه کردن بر هرگونه مخافت با اصلاح ژنتیکی در محصولات را نشان خواهد داد."

مترجم: بهاران پدرام

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید