Iranian Agriculture News Agency

با افزایش پوکی استخوان

فراخوان تایلندی ها برای نوشیدن شیر بیشتر/مصرف متوسط ​​کلسیم در آسیا کمتر از نصف میزان توصیه شده است

به گفته سازمان ملل متحد، از هر پنج زن تایلندی بین 40 تا 80 سال، یک نفر مبتلا به پوکی استخوان است و این باعث شده تا تایلندی ها برای نوشیدن بیشتر شیر فراخوانده شوند.

فراخوان تایلندی ها برای نوشیدن شیر بیشتر/مصرف متوسط ​​کلسیم در آسیا کمتر از نصف میزان توصیه شده است

به گفته سازمان ملل متحد، از هر پنج زن تایلندی بین 40 تا 80 سال، یک نفر مبتلا به پوکی استخوان است و این باعث شده تا تایلندی ها برای نوشیدن بیشتر شیر فراخوانده شوند.

به گزارش ایانا از سایت "تودی آنلاین"، پوکی استخوان وضعیتی است که استخوان ها قدرت و چگالی خود را از دست می دهند و درنتیجه احتمال شکستگی بیشتری در این نوع بیماران به وجود می آید.

به گفته وینود اهوجا، مسئول سیاست های دامداری سازمان غذا و کشاورزی ملل متحد (فائو) در بانکوک با، در 30 سال گذشته، شکستگی لگن در زنان بین 40 تا 80 ساله افزایش یافته است.

این درحالی است که پوکی استخوان به ویژه در میان تایلندی ها در مناطق روستایی شایع تر است.این موضوع برای تایلند خبر خوبی نیست، چراکه در طول دو دهه شمار افراد سالمند افزایش یافته است و پیش بینی می شود تا سال 2030، شهروندان 60 سال و بالاتر 19 میلیون نفر و در حدود یک سوم جمعیت کل را تشکیل دهند.

شکستگی لگن، ششمین علت مرگ در میان زنان تایلندی است. همچنین در میان کسانی که شکستگی های لگن را پشت سر گذاشته اند و زنده ماندند، مطالعات نشان می دهد که 22 درصد قادر به راه رفتن نیستند، و 10 درصد باید از وسایل کمکی برای راه رفتن استفاده کنند، در حالی که سایر افرادی که بتوانند به طور مستقل راه بروند، دارای کیفیت زندگی پایینی هستند.

افراد سالخورده در مناطق روستایی که به شکستگی لگن دچار می شوند اغلب در خانه از داروهای گیاهی استفاده کرده و از درمان های ویژه بی بهره هستند و به دلیل این که هزینه درمان گران است، نمی توانند عمل جراحی کنند برای همین دیرتر بهبودی می یابند.

یکی از دلایل عمده بروز پوکی استخوان، مصرف ناکافی کلسیم در رژیم غذایی است.

این درحالی است که غذاهای غنی از کلسیم مانند شیر و محصولات لبنی در آشپزی تایلندی به میزان کمی استفاده می شود. کارشناسان معتقدند که مصرف شیر باعث رشد فیزیکی کودکان و کمک به ساختن ذخایر کلسیم برای محافظت از پوکی استخوان در زندگی آینده شان می شود.

طبق آخرین نظرسنجی اداره ملی آمار تایلند ، تایلندی ها، چه قدیمی ها و چه جوان تر ها ، به اندازه کافی شیر نمی نوشند،. به طور متوسط، یک فرد تایلندی سالانه تنها 14 لیتر شیر مصرف می کند - که این میزان چهار تا هفت برابر کمتر از ساکنان سایر کشورهای آسیایی است.

باید به این نکته اشاره کرد که به طور معمول، آسیایی ها کلسیم کمتری از میزان توصیه شده مصرف می کنند. همچنین باتوجه به یافته های بنیاد بین المللی پوکی استخوان ، مصرف متوسط ​​کلسیم در آسیا کمتر از نصف میزان توصیه شده سازمان فائو- سازمان بهداشت جهانی ، 1000 تا 1300 میلی گرم در روز است.

وینود گفت :" در تایلند، دولت بر تغذیه شیر کودکان از طریق برنامه شیر تمرکز کرده است و درحالی که باید جوانان شیر را در خانه نیز بنوشند، همچنین بزرگسالان باید تشویق شوند که شیر را در رژیم معمولی خود قرار دهند."

دکتر اتافون کایوسامریت ، معاون مدیر کل دپارتمان بهداشت، گفت :" یکی از چالش ها متقاعد کردن تایلندی های قدیمی تر برای نوشیدن شیر برای جلوگیری از پوکی استخوان است . شیر برای بسیاری از تایلندی ها بیگانه است، درح الی که پوکی استخوان در میان بیماری های اولویت دار دولت قرار ندارد."

سا-نگا داماپونگ، متخصص تغذیه در بنیاد بهداشت تایلند گفت: افزایش آگاهی و آموزش مردم تایلند بهترین راهکار سلامت عمومی برای جلوگیری از پوکی استخوان است."

معاون مدیر کل دپارتمان بهداشت می گوید: "ما می توانیم از ابتدا (عادت نوشیدن) با فراهم کردن شیر، که منبع ارزان قیمت کلسیم است ، مانع از پوکی استخوان شویم".

وینوود گفت :" وقت آن است که به تایلندی های جوان و بالغ در مورد مزایای مصرف شیر، آموزش دهیم. او معتقد است که نوشیدن شیر یک راه ساده برای افراد در تمام سنین برای تقویت استخوان ها است."

وی افزود:" تقاضای بیشتر برای شیر همچنین می تواند به اشتغالزایی کمک کند که می توان به زمینه های همچون پاستوریزاسیون، توزیع و تولید محصولات لبنی مرتبط همچون ماست اشاره کرد."

ترجمه: فرحناز سپهری

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید