Iranian Agriculture News Agency

توسعه کشت گیاهان دارویی در هرمزگان/ فراهم‌ سازی شرایط صادرات گیاهان دارویی

گسترش کشت گیاهان دارویی در هرمزگان با هدف اقتصادی کردن بخش کشاورزی و ایجاد زنجیره ارزش، در دستور کار سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان قرار دارد.

توسعه کشت گیاهان دارویی در هرمزگان/ فراهم‌ سازی شرایط صادرات گیاهان دارویی

گسترش کشت گیاهان دارویی در هرمزگان با هدف اقتصادی کردن بخش کشاورزی و ایجاد زنجیره ارزش، در دستور کار سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان قرار دارد .

به گزارش ایانا از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان، رئیس سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان گفت: سالیانه بیش از 400 هزارتن پیاز در استان تولید می شود و هرمزگان رتبه اول تولید پیاز در کشور را دارد اما تولید اینگونه محصولات هیچ تاثیری در اقتصادی کردن بخش کشاورزی ندارد .

ناصر حیدری پوری در نشست هم اندیشی مسئولان، کشاورزان و بخش خصوصی در بندرعباس افزود: توسعه کشت گیاهان دارویی با هدف رونق اقتصادی در بخش کشاورزی، ایجاد تنوع کشت، فرهنگ سازی در بین کشاورزان در خصوص کشت های تجاری واقتصادی ، ایجاد زنجیره ارزش در تولید و توسعه صادرات دردستور کار قرار دارد .

وی با اشاره به اینکه کشاورزان هرمزگانی در سال های اخیر بیش از360 میلیارد تومان به سیستم بانکی بدهکار شده اند تاکید کرد: تنها راه برون رفت از مشکلات اقتصادی گام برداشتن بسوی کشت هایی است که هم درصنعت وهم در تجارت مورد نیاز هستند .

حیدری پوری عنوان کرد: هرمزگان به دلیل داشتن اقلیم مناسب قابلیت تولید گیاهان دارویی همچون آویشن، مرزنجوش، آنغوزه، نعناع، رازیانه، حنا و شوید را دارد .

رئیس سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان مدعی شد: سازمان جهاد کشاورزی در حالی که توسعه کشت گیاهان دارویی را مورد توجه قرار داده است تلاش کرده رایزنی هایی با شرکت های صادر کننده محصولات گیاهان دارویی و سایر محصولات کشاورزی را مد نظر قرار دهد تا بستری فراهم نماید که کشاورزان با انعقاد قرارداد با این شرکت ها بتوانند محصولات خود را در بازارهای جهانی عرضه نمایند .

حیدری پوری اذعان کرد: هم اکنون چندین شرکت آمادگی همکاری با بهره برداران هرمزگان در خصوص صادرات محصولات کشاورزی از جمله گیاهان دارویی ،محصولات گلخانه ای و همچنین سبزی و صیفی را اعلام کرده اند .

وی بیان داشت: شرکت اکسیر گل سرخ خراسان جنوبی از جمله شرکت هایی است که علاوه بر صادرات محصولات کشاورزی، آمادگی ارائه مشاوره های لازم در خصوص صادرات و استانداردهای صادراتی کشورهای مختلف به بهره برداران را دارد .

حیدری پوری عدم مهارت کشاورزان و نا آگاهی از نیاز های بازارهای جهانی را از مهمترین چالش های بخش کشاورزی استان بر شمرد و افزود: باید با آگاهی دادن به کشاورزان، بهره گیری از جوانان علاقمند وتحصیل کرده، فضای کشاورزی استان را بسوی کشاورزی علمی و مدرن سوق دهیم .

حیدری پوری افزود : گیاهان دارویی علاوه بر مصرف دارویی، در طعم دهنده های غذایی ،لبنی و تولید محصولات آرایشی مورد توجه مردم دنیاست واین امر بازارمناسبی برای عرضه محصولات گیاهان دارویی فراهم کرده است .

در ادامه این نشست معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان ضمن تشریح ظرفیت های زراعی وباغی گفت : در هرمزگان علاوه بر گیاهان دارویی ،درختان دارویی از جمله سپستان قابلیت تولید دارد .

سید حسن حسینی افزود :در سال گذشته کشت گیاهان دارویی در شهرستان های رودان ، میناب و حاجی آباد انجام شده که از عملکرد خوبی برخوردار بوده است .

وی عنوان کرد : برای صادرات محصولات کشاورزی از جمله گیاهان دارویی به زیرساخت هایی همچون آزمایشگاه برای آنالیز محصولات و شرکت هایی که گواهی لازم برای محصولات صادراتی ارائه دهند نیاز است .

حسینی افزود : آموزش بهره برداران در خصوص شیوه های کشت ، بازاریابی ، استانداردهای صادراتی و نحوه ارتباط گیری با مشاوران بخش خصوصی از دیگر موضوعاتی است که باید مورد توجه قرار گیرد./

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید