Iranian Agriculture News Agency

رئیس پژوهشکده پسته در گفت‌وگو با ایانا خبر داد:

بررسی مشکلات پسته‌کاران رفسنجان در پژوهشکده پسته/ توسعه استفاده از آبیاری زیرسطحی کم‌فشار در باغ‌های پسته استان کرمان/ اجرای طرح بررسی اثرات آبیاری زیرسطحی در محدوده رشد ریشه گیاه

رئیس پژوهشکده پسته با بیان اینکه در نشست مشترک مدیران اجرایی و تحقیقاتی شهرستان رفسنجان مسائل و مشکلات عدیده‌ای از سوی مدیران شرکت‌کننده در این نشست طرح شد، گفت: بیشتر مشکلات پسته‌کاران رفسنجان مربوط به بیماری‌ها و آفات پسته به‌ویژه بیماری پسیل پسته می‌شود.

بررسی مشکلات پسته‌کاران رفسنجان در پژوهشکده پسته/ توسعه استفاده از آبیاری زیرسطحی کم‌فشار در باغ‌های پسته استان کرمان/ اجرای طرح بررسی اثرات آبیاری زیرسطحی در محدوده رشد ریشه گیاه

رئیس پژوهشکده پسته از نشست مشترک مدیران اجرایی و تحقیقاتی شهرستان رفسنجان به‌منظور بررسی مسائل و مشکلات پسته‌کاران این شهرستان در این پژوهشکده خبر داد.

دکتر امان‌الله جوانشاه امروز در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا با اشاره به برگزاری نشست مشترک 40 تن از مدیران و اعضای هیأت علمی این پژوهشکده با مدیران اجرایی جهاد کشاورزی و دیگر دستگاه‌های دولتی و غیردولتی شهرستان رفسنجان افزود: قرار است از این پس به‌صورت ماهانه از مدیران اجرایی استان کرمان دعوت شود تا در پژوهشکده وضعیت و مسائل و مشکلات پسته‌کاران استان بررسی گردد و راه‌حل‌های عملی برای برطرف شدن این مشکلات ارائه شود یا موضوع برای بررسی و تحقیق در پژوهشکده پسته قرار گیرد.

وی با بیان اینکه در این نشست مشترک مسائل و مشکلات عدیده‌ای از سوی مدیران شرکت‌کننده طرح شد، بیان کرد: بیشتر مشکلات پسته‌کاران رفسنجان مربوط به بیماری‌ها و آفات پسته به‌ویژه بیماری پسیل پسته می‌شود. علاوه بر این، مشکلات کمبود آب و خشکسالی در منطقه، کاهش عملکرد باغ‌های پسته، عوارض فیزیولوژیکی که بر اثر تغییرات آب و هوایی پدید آمده مانند ریزش میوه و جوانه گیاه پسته، شوری آب و... نیز از مسائل و تنگناهای فعالیت‌های پسته‌کاران رفسنجان به‌شمار می‌رود.

به کانال ایانا در تلگرام بپیوندید

به گفته رئیس پژوهشکده پسته، در این نشست مقرر شد ضمن بررسی دقیق و علمی مشکلات پسته‌کاران رفسنجان، دوره‌های آموزشی نیز برای رفع مسائل آنان در مناطق مختلف این شهرستان برگزار شود.

جوانشاه مشکل یکپارچه‌سازی اراضی در شهرستان رفسنجان را ازجمله مشکلاتی دانست که از سوی مدیران اجرایی جهاد کشاورزی شهرستان در این نشست مطرح شد و ادامه داد: در مجموع در این نشست راه‌کارهای کاربردی به‌منظور رفع مشکلات باغداران پسته شهرستان رفسنجان بررسی و درباره ریزش جوانه گل و میوه پسته به‌ویژه قرار شد پروژه‌های تحقیقاتی از سوی اعضای هیأت علمی پژوهشکده تهیه و اجرا شود. در این زمینه در حال حاضر اطلاعات خاصی در پژوهشکده موجود نیست.

وی با بیان اینکه اعتبارات پژوهشکده پسته آنقدر نیست که بتوانیم فعالیت‌های تحقیقاتی گسترده‌ای در تمام مسائل و مشکلات باغداران پسته شهرستان رفسنجان انجام دهیم، عنوان کرد: در زمینه مبارزه با آفات پسته می‌توان در کوتاه‌مدت به نتایج کاربردی دقیقی دست یافت؛ اما درباره ریزش جوانه گل پسته پنج سال زمان لازم است تا کار جدی و مناسبی صورت گیرد. پژوهشکده به‌دلیل کمبود اعتبارات ناچار است به مرور مسائل و تنگناهای پسته‌کاران منطقه را برطرف سازد.

رئیس پژوهشکده پسته با اشاره به اجرای سیستم آبیاری زیرسطحی کم‌فشار در باغ‌های پسته استان کرمان به‌ویژه در شهرستان انار یادآور شد: با اجرای این سیستم از آبیاری حدود 50 درصد در مصرف آب صرفه‌جویی می‌شود و از سوی دیگر بهره‌وری در تولید افزایش می‌یابد. از سه سال پیش تاکنون بیش از یک‌هزار هکتار از باغ‌های استان به سیستم آبیاری زیرسطحی کم‌فشار مجهز شده و این شیوه در استان در حال توسعه است.

جوانشاه ارائه برنامه تغذیه گیاهان پسته در روش آبیاری زیرسطحی کم‌فشار را از دیگر فعالیت‌های پژوهشکده پسته اعلام کرد و خاطرنشان ساخت: در این روش به‌منظور برطرف کردن مشکلات تغذیه‌ای گیاه با همکاری سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان پروژه‌های متعددی اجرا یا در دست اجرا است که ازجمله آن‌ها می‌توان به اجرای چهار پروژه در استان اشاره کرد.

وی در همین زمینه تأکید کرد: چنانچه باغداران پسته استان نتوانند کود مورد نیاز گیاه را در استفاده از شیوه آبیاری زیرسطحی به گیاه برسانند، گیاه رفته‌رفته آسیب می‌بیند. پژوهشکده برای رفع این مشکل در صدد یافتن راه‌هایی برای وارد کردن کلسیم به خاک از طریق مخلوط با آب در آبیاری زیرسطحی است.

به گفته جوانشاه، اجرای طرح بررسی اثرات آبیاری زیرسطی در محدوده رشد ریشه گیاه در طولانی‌مدت به‌منظور بررسی دقیق اتفاقات رخداده در محدوده رشد ریشه نیز از دیگر طرح‌های در حال اجرای این پژوهشکده به‌شمار می‌رود./

A-960511-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید