Iranian Agriculture News Agency

واکنش سازمان مدیریت پسماند به ادعای احتمال واردات زباله از چین به ایران

سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران با انتشار توضیحی به مصاحبه مندرج در آن خبرگزاری که در تاریخ 31 تیرماه سال جاری با عنوان "در صورت رشد صنعت ورمی‌کمپوست ایران از چین زباله وارد می‌کند/ کمپوست‌های تولیدشده شهرداری تهران قابل استفاده نیست" منتشر شده واکنش نشان داد.

واکنش سازمان مدیریت پسماند به ادعای احتمال واردات زباله از چین به ایران


سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران با انتشار توضیحی به مصاحبه مندرج در آن خبرگزاری که در تاریخ 31 تیرماه سال جاری با عنوان "در صورت رشد صنعت ورمی‌کمپوست ایران از چین زباله وارد می‌کند/ کمپوست‌های تولیدشده شهرداری تهران قابل استفاده نیست" منتشر شده واکنش نشان داد:

به گزارش ایانا، در نامه سازمان مدیریت پسماند آمده است: یکی از روش‌های حفظ محیط زیست، کاهش حجم پسماند شهری و بی‌خطرسازی آن در جهت جلوگیری از تولید شیرابه و گاز متان؛ تبدیل کردن بخش آلی پسماند شهری به کود کمپوست است. لذا سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران به این منظور و همچنین با توجه به لزوم توسعه کشاورزی ارگانیک و احیای خاک‌های زراعی و کاهش مصرف کودهای شیمیایی در کشاورزی اقدام به تبدیل بخش آلی پسماند شهری به کود کمپوست کرده است. کود کمپوست با مقدار بالای هوموسی که دارد می‌تواند به‌عنوان یک اصلاح‌کننده خاک مورد استفاده قرار گیرد. استفاده از کمپوست بهبود کیفیت و بهره‌وری خاک و همچنین جلوگیری و کنترل فرسایش خاک را به همراه دارد.

در همین راستا این سازمان با تلاش‌های صورت‌‌گرفته توانایی تولید سالانه حداقل 300 هزار تن کود کمپوست را دراد. بدین‌ترتیب که پسماندهای تر پس از جداسازی توسط دستگاه سرند دوار در واحد پردازش اولیه، توسط نوار تفاله به بزرگ‌ترین سایت تخمیر خاورمیانه در مجتمع آرادکوده با مساحت 40 هکتار منتقل شده و در آنجا به شکل پشته‌های مرتب بزرگ تخلیه و توسط دستگاه‌های تاپ‌ترن عملیات هوادهی به پشته‌ها انجام می‌شود و طی مدت دو ماه ماندگاری در سایت تخمیر، پسماندهای تر بر اثر فعالیت شددی میکروارگانیسم‌ها و انجام فرایند تجزیه تبدیل به کود کمپوست می‌شود. نکته قابل توجه در این بخش این است که بر اثر فعالیت شددی میکروارگانیسم‌ها درجه حرارت پشته‌ها طی مدت فرآیند به بالای 70 درجه سانتی‌گراد می‌رسد که این حرارت باعث از بین رفتن کلیه عوامل پاتوژن و بیماری‌زا در داخل کمپوست می‌شود و عمل پاستوریزاسیون انجام می‌شود. طی فرآیند تولید از پشته‌ها نمونه‌برداری شده و به انستیتو پاستور جهت اعلام عاری بودن کمپوست از عوامل بیماری‌زا، ارسال می‌شود که خوشبختانه تاکنون هیچ‌گونه عامل بیماری‌زا از سوی مؤسسه مذکور مشاده و گزارش نشده است.

به‌منظور استحصال کود کمپوست از پشته‌های سایت تخمیر و دانه‌بندی کود کمپوست به درجه یک و دو، در مرحله نهایی، دستگاه‌های سرند دوار با مش 15 و پنج میلی‌متر وجوددارد که باعث جداسازی ناخالصی‌ها و تولید کود کمپوست با دانه‌بندی یکنواخت می‌شود.

در 10 سال گذشته و پیرو برنامه‌های تدوین‌شده، خوشبختانه سامانه پردازش مکانیکی و بیولوژیکی ( MBT ) پسماندهای شهری که یکی از روش‌های سازگار با محیط زیست بوده، با صرف هزینه‌های بالای شهرداری تهران و بخش خصوصی تکمیل شده که ازجمله آن می‌توان به احداث خطوط جداسازی و احداث 40 هکتار سایت تولید کمپوست، خرید هفت دستگاه همزن و احداث و بهره‌برداری از خطوط پالایش، خطوط غنی‌سازی و گرانول‌سازی کمپوست و... اشاره کرد.

در طول سال‌های گذشته و با نگاه کیفیت‌محور به فرآیندهای مذکور، این سازمان با تجهیز آزمایشگاه کنترل کیفیت به دستگاه‌های به‌روز و بهره‌گیری از توان تخصصی آزمایشگاه‌های معتبر و معتمد محیط زیست مانند انستیتو پاستور ایران و مؤسسه آب و خاک، ‌تربیت نیروی کارشناسی مورد نیاز در رشته‌های ذی‌ربط و تبادل دانش فنی با مراکز علمی و دانشگاهی داخل و مراکز علمی خارج از کشور اقدام کرده که ماحصل آن تولید کمپوست با استانداردهای لازم است.

گفتنی است، نمونه‌برداری و انجام آزمایش‌های لازم به‌منظور کنترل کیفیت محصول ارائه‌شده و مطابقت آن با استانداردهای EPA و استانداردهای معتبر جهان توسط آزمایشگاه‌های معتبر و معتمد محیط زیست و مورد تأیید وزارت بهداشت (انستیتو پاستور ایران) انجام شده است.

در پایان لازم به ذکر است، سازمان مدیریت پسماند در سال 88 موفق به اخذ گواهی عدم منع مصرف از وزارت جهاد کشاورزی نیز شده و در سال 93 نیز موفق به اخذ علامت تجاری کمپوست (با نام تجاری تهران کمپوست آراد) شده و در راستای اخذ علامت استاندارد ملی ایران با خرید دستگاه‌های آزمایشگاهی جذب اتمی، میکروسکوپ، آوون و فور و انکوباتور اقدام به تجهیز و ایجاد آزمایشگاه مرجع کرده و در آخرین مراحل روند اداری اخذ استاندارد کمپوست است./

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید