Iranian Agriculture News Agency

رئیس گروه محصولات صنعتی وزارت جهاد کشاورزی:

برنامه‌های جهاد کشاورزی در زمینه اصلاح بهره‌وری آب در تولید شکر / تا افق 1404، به ازای هر متر مکعب آب بیش از 1.7 کیلوگرم شکر تولید می‌شود

رئیس گروه محصولات صنعتی وزارت جهاد کشاورزی از خیز بلند این وزارتخانه برای اصلاح بهره‌وری آب در تولید شکر خبرداد و افزود: تا افق 1404، به ازای هر متر مکعب آب بین از 1.7 تا 2 کیلوگرم شکر تولید خواهد شد.

برنامه‌های جهاد کشاورزی در زمینه اصلاح بهره‌وری آب در تولید شکر / تا افق 1404، به ازای هر متر مکعب آب بیش از 1.7 کیلوگرم شکر تولید می‌شود

رئیس گروه محصولات صنعتی وزارت جهاد کشاورزی از خیز بلند این وزارتخانه برای اصلاح بهره‌وری آب در تولید شکر خبرداد و افزود: تا افق 1404، به ازای هر متر مکعب آب بین از 1.7 تا 2 کیلوگرم شکر تولید خواهد شد.

ابراهیم حسین پور در گفتگو با خبرنگار ایانا بیان کرد: برنامه‌های وزارت جهاد کشاورزی در زمینه اصلاح بهره‌وری آب در تولید شکر برای دو محصول نیشکر و چغندر قند تدوین شده است. تا افق 1404 با اجرای کامل برنامه‌های وزارت جهادکشاورزی در تولید نیشکر و چغندرقند، علاوه بر اینکه ضریب خود اتکایی این محصول در کشور به 92 درصد می‌رسد، به ازای مصرف هر متر مکعب آب بین 1.7 تا دو کیلوگرم شکر تولید خواهد شد.

وی افزود: در ارتباط با اصلاح بهره‌وری آب در تولید چغندر قند گام‌های موثری برداشته شده است به نحوی که به ازای مصرف هر متر مکعب آب در سال 95 نسبت به 92، حدود 200 گرم محصول بیشتری تولید کرده‌ایم.

رئیس گروه محصولات صنعتی وزارت جهاد کشاورزی گفت: در سال 92 به ازای هر متر مکعب آب حدود 450 گرم شکر تولید می شد که این رقم در حال حاضر به حدود 600 گرم شکر به ازای مصرف هر متر مکعب آب، رسیده است.

حسین پور ادامه داد: سطح زیر کشت چغندر در سال 92، حدود 83 هزار هکتار بوده است. هر هکتار زمین تحت پوشش کشت چغندر در این سال حدود 13 هزار متر مکعب آب مصرف می‌کرد.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر سطح زیر کشت چغندر پاییزه افزایش یافته است، سطح زیر کشت چغندر پاییزه و بهاره را حدود 108 اعلام کرد و افزود: مصرف آب به ازای هر هکتار زمین چغندر در این سال حدود 12 هزار متر مکعب بود.

به کانال ایانا در تلگرام بپیوندید

رئیس گروه محصولات صنعتی وزارت جهاد کشاورزی اضافه کرد: به این ترتیب با وجود افزایش سطح زیر کشت چغندر قند، آب کمتری مصرف شده است.

وی تغییر زمان کشت از بهاره به پاییزه را مهمترین سیاست وزارت جهاد کشاورزی برای بهبود بهره‌وری آب در تولید شکر از چغندر اعلام کرد و افزود: بر اساس برنامه‌ریزی انجام شده، سطح زیر کشت چغندر بهاره را روی 100 هزار هکتار ثابت نگه خواهیم داشت و سالانه سطح زیر کشت چغندر پاییزه را توسعه می‌دهیم تا زمانی که سطح زیر کشت این محصول به 60 درصد کشت چغندر بهاره برسد.

حسین پور گفت: برای آبیاری چغندر پاییزه حدود پنج هزار متر مکعب آب به ازای هر هکتار زمین زیر کشت مصرف می‌شود، در حالی که آب مورد نیاز کشت بهاره برای هر هکتار، بین 10 تا 12 هزار متر مکعب است.

وی یادآور شد: تغییر فصل کشت در سراسر کشور امکان‌پذیر نیست و استان‌های خوزستان، ایلام، گلستان، خراسان رضوی، بخشی از لرستان، فارس، کرمانشاه و چند استان دیگر در این زمینه استعداد دارند.

این مقام مسئول ادامه داد: علاوه بر تغییر فصل کشت در استان‌های مستعد، در سراسر کشور به‌ویژه استان‌هایی که امکان کشت پاییزه کمتر است، کشت نشائی چغندر قند در دستور کار قرار دارد. بر اساس اطلاعات موجود در منابع علمی با استفاده از روش کشت نشایی چغندر قند، تا حدود 40 درصد در مصرف آب صرفه جویی می‌شود.

به گفته رئیس گروه محصولات صنعتی وزارت جهاد کشاورزی، در تولید شکر از نیشکر اگرچه هنوز میزان بهره‌وری آب در حد مطلوب نیست اما برنامه‌ریزی لازم برای اصلاح این روند انجام شده است. برای دستیابی به این هدف مهم، تغییر سیستم‌های آبیاری و اجرای سیستم‌های آبیاری زیرسطحی، در دستور کار قرار دارد.

وی افزود: در مزارع نیشکر به ازای هر هکتار حدود 32 هزار متر مکعب آب مصرف می‌شود که اگر سیستم‌های نوین آبیاری در مزارع اجرا شود و اصلاح روش‌های به زراعی به طور کامل پیگیری شود، میزان مصرف آب در مزارع نیشکر تا 40 درصد کاهش خواهد یافت.

L-960509-03

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید