Iranian Agriculture News Agency

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه و جایگاه دام وزارت جهاد کشاورزی مطرح کرد:

کارخانه های خوراک دام شناسنامه مخصوص می گیرند/ تولید 13 میلیون تن خوراک دام در سال گذشته/ سهم 34 هزار میلیارد تومانی خوراک در تولید محصولات دامی

اگرچه ظرفیت کارخانه‌های تولید خوراک دام، طیور و آبزیان در کشور بیش از 19 میلیون تن برآورد می‌شود، اما در حال حاضر کمتر از 9 میلیون تن از این مواد تولید می‌شود.

کارخانه های خوراک دام شناسنامه مخصوص می گیرند/ تولید 13 میلیون تن خوراک دام در سال گذشته/ سهم 34 هزار میلیارد تومانی خوراک در تولید محصولات دامی

اگرچه ظرفیت کارخانه‌های تولید خوراک دام، طیور و آبزیان در کشور بیش از 19 میلیون تن برآورد می‌شود، اما در حال حاضر کمتر از 9 میلیون تن از این مواد تولید می‌شود.

به گزاش خبرنگار ایانا، مدیرکل دفتر بهبود تغذیه و جایگاه دام وزارت جهاد کشاورزی امروز در نشست خبری فیداکسپو با اشاره به اینکه هزینه‌های خوراک 60 تا 70 درصد تولید را به خود اختصاص می‌دهد، گفت: در سال گذشته بیش از 13 میلیون تن خوراک دامی تولید شده که از این مقدار 8.6 میلیون تن از کارخانه‌های صنعتی به دست آمده است.

تورج صارمی بیان کرد: سهم خوراک در تولید محصولات دامی بیش از 34 هزار میلیارد تومان بوده که 10 هزار میلیارد تومان آن مربوط به کارخانه‌های خوراک دام است.

وی با بیان اینکه از 50 سال قبل نخستین کارخانه‌های خوراک دام در کشور شروع به فعالیت کرد، افزود: در حال حاضر سه نسل از تکنولوژی در این صنعت فعالیت می‌کنند که سرمایه‌گذاری آن‌ها بیش از 50 هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود.

صارمی عنوان کرد: تا قبل از 30 سال اخیر تنها 19 واحد تولید خوراک در کشور وجود داشت، اما از آن زمان به بعد این تعداد در حال حاضر به 650 واحد رسیده است و پیش‌بینی می‌شود تا سال 1410، ظرفیت تولید خوراک دام در کشور به 26 میلیون تن برسد.

وی استان‌های خراسان رضوی، خراسان جنوبی، مازندران، فارس، اصفهان، کرمانشاه، آذربایجان شرقی و غربی را جزو استان‌های برتر تولید خوراک دام معرفی کرد و ادامه داد: با توجه به رشد 12 تا 20 درصدی کارخانه‌ها در سال گذشته، پیش‌بینی می‌شود تولید خوراک‌های دامی در سال 96 حداقل به 10 میلیون تن افزایش یابد؛ زیرا تعدادی از واحدها با ظرفیت بالای 30 هزار تن در سال ایجاد شده که با تعداد شیفت‌های بیشتر کار می‌کنند.

به کانال ایانا در تلگرام بپیوندید

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه و جایگاه دام وزارت جهاد کشاورزی تأکید کرد: توسعه و استمرار فعالیت در این بخش منوط به گسترش صادرات خواهد بود که وزارت جهاد کشاورزی با همکاری اتحادیه‌های مربوطه مشغول پیگیری برای افزایش میزان صادرات است.

به گفته صارمی، در سال 90 تنها 26 هزار تن به ارزش 10 میلیون دلار، در سال 94 حدود 130 هزار تن به ارزش 68 میلیون دلار و در سال 95 حدود 173 هزار تن به ارزش 76 میلیون دلار از محصولات خوراک دامی به 16 کشور دنیا ازجمله امارات، عراق، ترکمنستان، قطر و ترکیه صادر شده است؛ بنابراین با توجه به رشد 33 درصدی صادرات خوراک دام در سال 96 نسبت به سال 93 می‌توان امیدوار بود که در سال‌های آینده این رشد افزایش داشته باشد.

وی تدوین دستورالعمل نظام فنی و کنترل کیفی خوراک دام، طیور و آبزیان را یکی از راهکارهای مهم برای بهبود ارتقای کیفیت خوراک نام برد و اضافه کرد: این دستورالعمل که سال گذشته توسط وزیر جهاد کشاورزی ابلاغ شد، می‌تواند زمینه را برای نظارت بیشتر بر نهاده‌ها و خوراک دام در قالب یک زنجیره تأمین، در تمام مراحل تولید اعمال کند. نتیجه آن افزایش کیفیت خوراک، ارتقای بهره‌وری تولیدات دامی و افزایش صادرات خوراک دام خواهد بود. البته در حال حاضر تدوین دستورالعمل‌های اجرایی آن در دستور کار قرار گرفته و قرار است در سامانه جامع اطلاعات خوراک دام کشور برای کارخانه‌ها، شناسنامه مخصوص صادر شده و مجوز ثبت سفارش برای تمام نهاده‌های وارداتی و صادراتی از طریق این سامانه انجام گیرد.

صارمی با بیان اینکه بارندگی کشور تا امروز 236 میلی‌متر بوده و نسبت به میانگین سالانه 18 میلی‌متر کاهش داشته است، یادآور شد: بنابراین باید تدبیری اندیشید تا امنیت غذایی کشور به واسطه تغییر اقلیم تهدید نشود. به همین دلیل استفاده بهینه از بقایای کشاورزی و صنایع غذایی در تغذیه دام یکی از اولویت‌های وزارت جهاد کشاورزی است. در حال حاضر 10.5 میلیون تن بقایای کشاورزی و باغی و پنج میلیون تن بقایای صنایع غذایی به‌صورت سالانه تولید می‌شود که به‌طور مطلوب در تغذیه دام به‌کار نمی‌رود.

وی اظهار کرد: سال گذشته توانستیم از بقایای پسته، تفاله مرکبات، تفاله گوجه‌فرنگی، بقایای سیب‌زمینی و تعدادی محصول دیگر بعد از فرآوری در تغذیه دام استفاده کنیم و برای استفاده‌کنندگان مشوق تعیین شده است؛ بنابراین می‌توان با این راهکارها هم از میزان واردات کاست و هم هزینه‌ها را به حداقل رساند.

به گفته مدیرکل دفتر بهبود تغذیه و جایگاه دام وزارت جهاد کشاورزی، در سال گذشته سه‌هزار تن از بقایای کشاورزی، باغی و صنایع غذایی بعد از فرآوری استفاده شد. در مرحله بعد قرار است از گیاهانی مانند سورگوم، چغندر علوفه‌ای، ارزن و تاج خروس که نیاز آبی کمتری دارند و مقاوم به شوری هستند در این رویه استفاده کنیم.

صارمی خاطرنشان ساخت: پیگیری بهبود تغذیه گاو شیری، کاهش نشاسته دستی در واحدهای شیری و روش‌های بهینه فرآوری سیلو برای کاهش ضایعات و افزایش بهره‌وری در واحدهای دامی از دیگر برنامه‌هایی بود که مدیرکل دفتر دفتر بهبود تغذیه و جایگاه دام از آن نام برد.

وی با اشاره به آمار سال 2016 از واحدهای تولید خوراک دام گفت: در بیش از 30 هزار واحد تولیدی، بالای یک میلیارد تن خوراک دام و انواع حیوانات به ارزش 469 میلیارد دلار تولید شده که بیش از هشت درصد آن در اختیار 10 کشور بزرگ جهان است.

صارمی تأکید کرد: آمریکا و چین یک‌سوم حجم خوراک صنعتی تولیدشده را در اختیار داشته و فرانسه، اسپانیا، مکزیک، روسیه، برزیل، هندوستان، آلمان و ژاپن در ردیف‌های بعدی قرار می‌گیرند.

وی با اشاره به برگزاری فیداکسپو افزود: این نمایشگاه تولیدکنندگان را از آخرین دستاوردهای روز جهان مطلع کرده و در آن امکان ملاقات با شرکت‌هایی که دستیابی به آن‌ها مشکل است، فراهم می‌شود. البته از دستاوردهای دو دوره قبل،می توان به این اشاره کرد که این نمایشگاه در الگوسازی بهبود مدیریت تغذیه، بهبود ضریب خوراک و روش‌های نوین تولید خوراک موثر بوده است، اتافقی که در نهایت به افزایش بهره‌وری و استفاده بیشتر از بقایای کشاورزی در خوارک دام منجر می‌شود.

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه و جایگاه دام وزارت جهاد کشاورزی در پایان عنوان کرد: 11 همایش علمی با محوریت بهبود عملکرد خوراک، افزایش بهره‌وری چگونگی استفاده از افزودنی‌های خوراک، روش‌های مناسب تولید برگزار شده و علاقه‌مندان می‌توانند از این ظرفیت استفاده کنند. در نهایت نیز تولیدکنندگان برتر شناسایی و تقدیر می‌شوند./

V-960509-03

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید