Iranian Agriculture News Agency

معاون آبزی‌پروری سازمان شیلات ایران در گفت‌وگو با ایانا خبر داد:

افزایش تعداد مزارع تولید خاویار پرورشی به 80 واحد/ هدف‌گذاری تولید 100 تن خاویار در برنامه ششم

اگرچه صید ماهیان خاویاری چند سالی است که ممنوع اعلام شده، اما می‌توان تولید خاویار را از طریق مزارع پرورشی و به صورت آبزی‌پروری ادامه داد.

افزایش تعداد مزارع تولید خاویار پرورشی به 80 واحد/ هدف‌گذاری تولید 100 تن خاویار در برنامه ششم

اگرچه صید ماهیان خاویاری چند سالی است که ممنوع اعلام شده، اما می‌توان تولید خاویار را از طریق مزارع پرورشی و به صورت آبزی‌پروری ادامه داد.

معاون توسعه آبزی‌پروری سازمان شیلات ایران امروز در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا با اعلام این خبر گفت: خوشبختانه تعداد واحدهای پرورشی ماهیان خاویاری در دولت یازدهم، دو برابر افزایش یافت و به 80 واحد رسید.

حسینعلی عبدالحی با اشاره به ممنوعیت صید ماهیان خاویاری در دریای خزر از سال 2011 افزود: این ممنوعیت به مدت پنج سال بود که بعد از اتمام آن، دوباره پنج سال دیگر تمدید شد. بنابراین تلاش سازمان شیلات ایران با همکاری بخش خصوصی افزایش تولید خاویار توسط مزارع پرورشی است.

به گفته وی، سال گذشته حدود سه تن خاویار در کشور تولید شد و پیش‌بینی می‌شود این مقدار تا پایان سال جاری به چهار تن افزایش یابد. البته ارتقای تولید این محصول باارزش، جزو سیاست‌های کلی دولت بوده و طبق هدف‌گذاری‌های صورت گرفته قرار است تولید این محصول به 100 تن در سال تا پایان برنامه ششم برسد؛ بنابراین جایگزینی سیستم‌های پرورشی به جای صید از دریا ضروری به‌نظر می‌رسد.

به کانال ایانا در تلگرام بپیوندید

عبدالحی عنوان کرد: تولید بچه ماهی از مولدان پرورشی، یکی از اقداماتی است که در راستای ارتقای تولید انجام می‌گیرد. البته این کار تا حدودی به ثمر رسیده است. به‌طوری‌که سال گذشته توانستیم تا بیش از 60 درصد نیاز بخش خصوصی به این نهاده را تأمین کنیم.

وی ادامه داد: قرار است در سال جاری، فرانسوی‌ها برای تولید بچه ماهی خاویاری، به ایران آمده و با همکاری بخش خصوصی این در این زمینه فعالیت کنند. این یکی از شرکت‌های بزرگ فرانسوی در تولید و تجارت خاویار به شمار می‌رود که به دلیل در دست داشتن بازار خوب برای فروش خاویار، قصد دارد این کار را با استفاده از تجهیزات و امکانات ایران، توسعه دهد. ضمن اینکه ایران نیز کشوری با سابقه در تولید این محصول تلقی شده و کیفیت خاویار آن حرف اول را در جهان می‌زند.

معاون توسعه آبزی‌پروری سازمان شیلات ایران، با بیان اینکه ماهی خاویاری جزو گونه‌های در معرض خطر دریای خزر محسوب می‌شود، اظهار کرد: گونه مذکور از طرف مراجع بین‌المللی مانند "سایتس" نظارت شده و هرگونه برداشت یا تجارت این محصول تحت کنترل آن قرار می‌گیرد. از آنجا که ایران نیز از سال‌های گذشته به تجارت خاویار مشغول بوده، بنابراین باید قوانین گفته شده را رعایت کرده و از صید این ماهی، مانند تمام کشورهای حاشیه دریای خزر، پرهیز کند.

عبدالحی معتقد است: البته می‌توان به مقداری اندک و تنها برای اجرای پروژه‌های تحقیقاتی و مولد به منظور تکثیر از این گونه صید کرد. با توجه به بلوغ ماهیان خاویاری در سن بالا بعید به نظر می‌رسد که به این زودی، ممنوعیت صید لغو شود. بنابراین احیای ذخایر چندین سال به طول خواهد انجامید.

وی یادآور شد: تا پیش از ممنوعیت برداشت، ایران سالانه تا 250 تن خاویار وحشی از دریای خزر صید می‌کرد.

عبدالحی اضافه کرد: سازمان شیلات ایران برای حمایت از سرمایه‌گذاران، برنامه‌ریزی کرده که یکی از مهم‌ترین آنها ارائه تسهیلات از طریق صندوق توسعه ملی است. بر اساس این طرح، تفاهمنامه‌ای بین بنیاد مستضعفان و استانداری‌ها منعقد شده که برای توسعه پرورش ماهیان خاویاری در سه استان شمالی، بین یک تا دو میلیارد تومان تسهیلات داده شود.

وی با بیان اینکه شرکت‌های بسته‌بندی خاویار در ایران از پتانسیل خوبی برخوردار بوده‌اند، خاطرنشان ساخت: ایران تقریباً در بسته‌بندی خاویار موفق بوده، اما به دلیل کاهش تولید و ممنوعیت صید، توجیه اقتصادی این کسب‌وکار کمی زیر سوال رفته است.

عبدالحی در پایان تأکید کرد: معمولاً 70 درصد خاویار تولید شده از ایران به کشورهای اروپایی صادر می‌شود./

V-960508-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید