Iranian Agriculture News Agency

دستاورد بزرگ دولت در مدیریت منابع آب



محسن حاجی‌میرزایی، دبیر هیأت دولت

در معیت معاون اول رئیس‌جمهوری و وزرای نیرو و صنعت، معدن و تجارت برای آبگیری همزمان دو سد مخزنی جامیشان و زمکان به کرمانشاه سفر کرده بودم. بهره‌برداری ١٢٦٤٢ هکتار شبکه آبیاری اصلی سدهای زاگرس، آزادی، سلیمان‌شاه و گیلان‌غرب و آبرسانی به ٨٠٠روستا با جمعیت پانصد هزار نفر و افتتاح کارخانه تولید خودرو از برنامه‌های این سفر بود.
نکات قابل ‌ذکر در این سفر یک‌روزه فراوان است اما نکته‌ای که ضروری می‌دانم درباره آن اطلاع‌رسانی کنم، دستاورد بزرگ دولت تدبیر و امید در استحصال و تنظیم آب در کشور است. در طی چهار‌ سال دولت یازدهم ٣٢ سد بهره‌برداری یا آبگیری شدند و تا پایان‌ سال‌جاری ٦ سد دیگر به این سدها افزوده می‌شود. در شرایطی که عملیات سدسازی نوین در ایران از دهه ١٣٣٠ آغاز شده و در تمام سال‌های قبل از انقلاب به‌ طور متوسط هر سال٥٠٠‌میلیون متر مکعب آب استحصال و تنظیم شده است.
این رقم در طی سال‌های پس از انقلاب به ‌طور متوسط به ٧٥٠‌میلیون مترمکعب افزایش یافته است و در چهار ‌سال دولت یازدهم این رقم به عدد اعجاب‌آور یک‌میلیارد و یکصد و دوازده متر مکعب افزایش یافته است. در شرایطی که موضوع آب و مدیریت بهینه آن به موضوع بسیار مهم و راهبردی در جهان تبدیل شده است این عملکرد حاکی از درک درست دولت و وزارت نیرو از اولویت‌های اساسی کشور است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید