Iranian Agriculture News Agency

به‌منظور کاهش قیمت جوجه یکروزه:

8 میلیارد تومان در اختیار اتحادیه مرغداران قرار می‌گیرد

صندوق حمایت از صنعت طیور، برای تأثیرگذاری در بازار آشفته جوجه یکروزه و کاهش قیمت آن، هشت میلیارد تومان در اختیار اتحادیه مرغداران مرغ گوشتی قرار می‌دهد.

8 میلیارد تومان در اختیار اتحادیه مرغداران قرار می‌گیرد

صندوق حمایت از صنعت طیور، برای تأثیرگذاری در بازار آشفته جوجه یکروزه و کاهش قیمت آن، هشت میلیارد تومان در اختیار اتحادیه مرغداران مرغ گوشتی قرار می‌دهد.

مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران مرغ گوشتی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا با اعلام این خبر گفت: قرار است با مذاکراتی که صورت گرفته، از طرف صندوق حمایت از صنعت طیور، مبلغی به میزان هشت میلیارد تومان در اختیار این اتحادیه قرار گیرد تا بازار جوجه، کمی به تعادل نزدیک شود.

محمدعلی کمالی با اشاره به اینکه امروز گرانی جوجه یکروزه بر هیچ کسی پوشیده نیست، در حالی که قیمت آن حداکثر یک‌هزار و 600 تومان برآورد می‌شود، افزود: با در اختیار داشتن کمک هشت میلیاردی صندوق حمایت از صنعت طیور، حداقل می‌توان 30 میلیون جوجه و به عبارتی حدود 30 درصد تولید این نهاده را با قیمت مناسب و عادلانه خرید و در اختیار مرغداران قرار داد. البته در این راه، همکاری و همراهی انجمن تولیدکنندگان جوجه یکروزه نیز شرط لازم است.

به گفته وی، هرچند خرید 30 درصد جوجه از مزارع مرغ مادر، نمی‌تواند در اصلاح ریشه‌ای گرانی تأثیر داشته باشد، اما حداقل در فروکش کردن قیمت‌ها نقش داشته و در صورت مساعدت صندوق، قرار است این خرید در هر دوره تکرار شود.

کمالی عنوان کرد: تضمین مرغداران برای مزارع مرغ مادر این است که مثلاً 20 روز قبل از حمل جوجه حداقل 15 درصد مبلغ اصلی را به عنوان پیش پرداخت در اختیار تولیدکنندگان جوجه قرار داده و مابقی آن را چند روز قبل از تحویل بار، به حساب آنها واریز خواهیم کرد.

وی ادامه داد: این در حالی است که این موضوع به صورت یک پیشنهاد از طرف اتحادیه مرغداران بوده و هنوز با انجمن تولیدکنندگان جوجه مطرح نشده است؛ بنابراین نظر آنها نیز در این راستا مهم خواهد بود.

به کانال ایانا در تلگرام بپیوندید

مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران مرغ گوشتی به تعویق افتادن اجرای طرح کاهش سن و وزن کشتار مرغ را به‌دلیل افزایش قیمت جوجه دانست و تأکید کرد: وقتی مرغدار این نهاده را با قیمت دوهزار و 500 تا دوهزار و 600 خریداری می‌کند، مجبور است برای سرشکن کردن هزینه‌ها وزن مرغ را بالا ببرد. با این اتفاق، نه‌تنها قدرت صادراتی برای این صنف ضعیف‌تر می‌شود، بلکه دورریز مرغ بیشتر شده و مردم از آنجا که پول بیشتری برای خرید آن می‌پردازند، در مجموع به ضرر اقتصاد کلان کشور خواهد بود.

کمالی معتقد است: اتحادیه می‌تواند کل جوجه تولید شده در مزارع مرغ مادر کشور را خریداری کرده و در اختیار مرغداران قرار دهد. البته برای این اقدام، حداقل به 30 میلیارد تومان احتیاج است که چنین مبلغی باید از طرف دولت تأمین شود، اما وصول آن هم قیمت جوجه را به تعادل می‌رساند و هم تولید مرغ سایز را دوباره به جریان خواهد انداخت.

وی در پایان با بیان اینکه باید قرارداد گفته شده به صورت سالانه بین تولیدکنندگان جوجه و مرغ گوشتی منعقد شود، اظهار امیدواری کرد که انجمن تولیدکنندگان جوجه یکروزه، با این پیشنهاد موافقت کرده و این نهاده را با قیمتی مناسب در اختیار مرغداران قرار دهد./

V-960505-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید