Iranian Agriculture News Agency

برای محافظت از گرده‌افشان‌ها چه باید بکنیم؟/ کوتاه کردن علف‌های هرز قبل از استفاده از آفت‌کش‌ها گرده‌افشان‌ها را در معرض خطر قرار می‌دهد

با ترکیبی صحیح از روش ها، مدیران زمین ها می توانند یک تعادل موثر بین مدیریت آفات و محافظت از گرده افشان ها در تنظیمات چمنزار ایجاد کنند.

برای محافظت از گرده‌افشان‌ها چه باید بکنیم؟/ کوتاه کردن علف‌های هرز قبل از استفاده از آفت‌کش‌ها گرده‌افشان‌ها را در معرض خطر قرار می‌دهد

با ترکیبی صحیح از روش ها، مدیران زمین ها می توانند یک تعادل موثر بین مدیریت آفات و محافظت از گرده افشان ها در تنظیمات چمنزار ایجاد کنند.

به گزارش ایانا از سایت "ساینس دیلی"، مدل راهنمای جدید در دسترس مجله مدیریت یکپارچه آفات ( integrated pest management ) یک نگاه عمیق به بهترین روش ها برای حفاظت از گرده افشان هایی مانند زنبورها و پروانه ها و در عین حال کاهش آفت ها در علفزارها، زمین های کشاورزی، زمین های گلف و مدیریت دیگر تنظیمات زمین هایی که علف در آن ها می روید انداخته است.

بازنگری پژوهش های موجود در مدیریت یکپارچه آفات نشان می دهد که بعضی شیوه ها آسان اما موثر هستند، مانند چمن زنی قبل از استفاده از حشره کش ها که در این روش علف های هرز گلدار کوتاه می شوند تا گرده افشان ها در زمانی که سم پاشی انجام می شود به سمت آن ها جذب نشوند.

دکتر جاناتان لارسون، استادیار حشره شناسی در این برنامه گسترده در دانشگاه نبراسکا- لینکلن و نویسنده اصلی این مطلب می گوید:" کوتاه کردن علف های هرز قبل از استفاده از آفت کش ها که کار بسیار آسانی است، در معرض خطر قرار دادن حشرات گرده افشان را به میزان زیادی کاهش می دهد. اگر متخصصان چمنزار بخواهند گام های کنشگرانه ی بیشتری بردارند، ایجاد زیستگاه برای گرده افشان ها یا اجازه رشد دادن به شبدر سفید و سایر علف های هرز در این چمنزارها، می تواند برای این حشرات مهم تولید غذا کند."

نگرانی نسبت به سلامت گرده افشان ها محور بسیاری از مسائل از جمله عوامل بیماری زا، انگل ها، از دست رفتن زیستگاه ها و قرار گرفتن در معرض آفت کش ها است. رسیدگی به نئونیکوتینوید ها، دسته ای از حشره کش ها که اثبات شده است یکی از عوامل موثر در تلف شدن گرده افشان ها هستند، بخش مفید در مدیریت یکپارچه آفات است که می گوید با احتیاط بیشتری از آن ها استفاده شود و به کار بردن استراتژی های غیر شیمیایی کنترل آفات، جایگزینی ضروری است. سایر روش های مدیریت یکپارچه آفات عبارتند از:

· صبر کردن تا ماه مه یا جون برای استفاده از آفات کش ها، تا از قرار دادن گرده افشان های جوان و کلونی های زنبورها که تازه در حال بهبود یافتن از فشار سرمای زمستان در ماه مارچ و آپریل هستند در معرض آفت کش ها جلوگیری کنند.

· استفاده از فرمولاسیون حشره کش های دانه ای که روی زمین می افتند و به طور مستقیم قسمت های گلدار گیاهان را آلوده نمی کنند.

· انتخاب و کاشت دانه های علفی ای که در مقابل آفات مقاوم باشند.

· حفظ ارتفاع بلند علف ها برای ایجاد سیستم ریشه ای عمیق تر و افزایش تحمل فشار و آسیب های ناشی از آفات.

· آشنایی با عوامل کنترل بیولوژیکی مانند کرم های انگلی و قارچ هایی که به آفات حمله می کنند اما به طور کلی برای ارگانیسم هایی که مورد هدف آن ها نیستند امن هستند.

· ایجاد محوطه هایی از گیاهان دوستدار- گرده افشان ها (شیوه ای که در حال حاضر در میان مدیران زمین های گلف و صاحب خانه ها در حال رشد است).

این مدل راهنما برای ارائه بهترین شیوه ها در این مجله، محصول کارگروهی است که در طول کارگاه آموزشی حشره شناسی علفزارها در سطح ملی در سال ۲۰۱۶ شکل گرفت. لارسون می گوید: "ما این عنوان را به این دلیل انتخاب کردیم که بسیاری از حشره کش هایی که مردم می دانند در کاهش گرده افشان ها تاثیر دارند توسط متخصصان علف ها برای حفظ گیاهان و علف های زمین های آن ها استفاده می شود".

تحقیقات آینده که توسط این گروه پیشنهاد شده است شامل کار بر روی بدست آوردن فهم عمیق تر از گستره گونه های گرده افشان های حاضر در زیستگاه های علفزارها، اینکه چه جنبه هایی از اکوسیستم علفزارها برای سلامت گرده افشان ها ضروری است و چگونه گرده افشان ها در فصول سرد و گرم علفزارها متفاوت عمل می کنند، است.

مترجم: بهاران پدرام


انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید