Iranian Agriculture News Agency

آغاز آبگیری سدهای زمکان و جامیشان با حضور معاون اول رئیس جمهوری

با حضور معاون اول رییس جمهوری سدهای زمکان در شهرستان دالاهو و جامیشان در شهرستان سنقر آبگیری شد.

آغاز آبگیری سدهای زمکان و جامیشان با حضور معاون اول رئیس جمهوری

با حضور معاون اول رییس جمهوری سدهای زمکان در شهرستان دالاهو و جامیشان در شهرستان سنقر آبگیری شد .

به گزارش ایانا از پایگاه اطلاع رسانی دولت، اسحاق جهانگیری صبح امروز (سه شنبه) در جریان سفر به استان کرمانشاه، در شهرستان دالاهو و در محل احداث سد "زمکان" حضور یافت و همزمان با حضور وی آبگیری این سد آغاز شد . سد مخزنی زمکان از نوع سنگ ریزه‌ای با هسته رسی است که عملیات اجرایی آن در سال ۸۵ آغاز شده است. ط ول تاج این سد ۲۷۸ متر، عرض آن ۱۰ متر و ارتفاع سد از پی ۵۸ متر است . حجم مخزن سد زمکان ۲۳ میلیون متر مکعب و اعتبار هزینه شده برای آن ۱۱۱ میلیارد تومان است . تامین آب مطمئن مورد نیاز ۵۳۰ هکتار از باغ های بخش گهواره در سال های خشک و احیاء ۱۷۰۰ هکتار از اراضی کشت دیم به کشت آبی از جمله اهداف احداث این سد است.

سد جامیشان از نوع سنگ ریزه‌ای با هسته رسی است نیز امروز با حضور معاون اول رئیس جمهور آبگیری شد. حجم مخزن این سد ۵۲ میلیون متر مکعب، طول تاج ۲۶۸ متر، عرض تاج ۸ متر و ارتفاع از پی ۵۴.۵ متر است. عملیات اجرایی این سد از سال ۸۸ آغاز شد و برای احداث آن ۱۱۱.۴ میلیارد تومان هزینه شده است .

تامین آب کشاورزی منطقه به میزان سه هزار و 560 هکتار و تامین آب مورد نیاز صنعت منطقه به میزان ۶ میلیون متر مکعب، کنترل سیلاب و جلوگیری از خسارات آن از جمله اهداف احداث این سد است .

همزمان با آغاز آبگیری دو سد مخزنی جامیشان و زمکان، ۸۰۰ طرح آبرسانی به روستاهای سراسر کشور با جمیعت ۵۰۰ هزار نفر نیز افتتاح شد و بهره برداری از ۱۲۶۴۲ هکتار شبکه آبیاری اصلی سدهای زاگرس، آزادی، سلیمان شاه و گیلان غرب نیز در استان کرمانشاه آغاز شد.


انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید