Iranian Agriculture News Agency

جلسه کمیته راهبردی مقابله با گرد و غبار/ تاکید ابتکار بر ضرورت جلب مشارکت مردم در سطوح مختلف برنامه‌های ستاد مقابله با پدیده گرد و غبار

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: ستاد ملی مقابله با گرد و غبار باید در موضوع استفاده از ظرفیت نهادهای مدنی و جلب مشارکت مردم، به‌ویژه جلب همکاری تشکل‌ها و سازمان‌های مردم نهاد نیز اقدام کند زیرا جلب مشارکت مردم در مراحل مختلف آموزش، پیشگیری، کاهش مواجه و تمامی مسائل مرتبط با پدیده گرد و غبار کمک می‌کند تا میزان آسیب وارده به مردم بر اثر افزایش آگاهی، کاهش پیدا کند.

جلسه کمیته راهبردی مقابله با گرد و غبار/ تاکید ابتکار بر ضرورت جلب مشارکت مردم در سطوح مختلف برنامه‌های ستاد مقابله با پدیده گرد و غبار

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: ستاد ملی مقابله با گرد و غبار باید در موضوع استفاده از ظرفیت نهادهای مدنی و جلب مشارکت مردم، به‌ویژه جلب همکاری تشکل‌ها و سازمان‌های مردم نهاد نیز اقدام کند زیرا جلب مشارکت مردم در مراحل مختلف آموزش، پیشگیری، کاهش مواجه و تمامی مسائل مرتبط با پدیده گرد و غبار کمک می‌کند تا میزان آسیب وارده به مردم بر اثر افزایش آگاهی، کاهش پیدا کند.

به گزارش ایانا از پایگاه اطلاع رسانی محیط زیست، معصومه ابتکار معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در جلسه کمیته راهبردی مقابله با گرد و غبار که عصر شنبه به میزبانی سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد، با اشاره به برگزاری کنفرانس بین‌المللی مقابله با گرد و غبار در تهران و دستاوردها و بازتاب این کنفرانس در سطح بین‌المللی، گفت: این کنفرانس از آن جهت که نشان دهنده اراده ج.ا.ایران برای افزایش همکاری‌های محیط زیستی به‌ویژه در زمینه مقابله با گرد و غبار در سطح منطقه و بین‌الملل بود، بسیار حائز اهمیت است .

وی افزود: در واقع برگزاری این کنفرانس منجر شد تا مسئله‌ای ملی و منطقه‌ای به مسئله و مطالبه‌ای جهانی تبدیل شود .

معاون رئیس جمهور ادامه داد: دو بیانیه وزرا و تخصصی و فنی که از جمله دستاوردهای کنفرانس بین‌المللی مقابله با گرد و غبار بود هم به اسناد سازمان ملل افزوده می‌شود و هم می‌تواند به عنوان دستور کاری در سطح ملی باشد تا با استفاده از تجربیات سایر کشورها بتوانیم برای کاهش آثار این چالش مهم برنامه‌ریزی کنیم .

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست اشاره‌ای هم به جدول مدون ستاد ملی مقابله با گرد و غبار در خصوص شناسایی کانون‌های گرد و غبار در استان‌ها، همچنین برنامه‌های استانی مقابله با این کانون‌ها داشت و افزود: تمامی استان‌ها باید برنامه مصوب برای مقابله با گرد و غبار داشته باشند و این برنامه‌ها ضمن طرح در شورای برنامه‌ریزی استان‌ها، باید در برنامه ملی مقابله با گرد و غبار نیز مورد استفاده قرار گیرد. البته برای اجرای تمامی این برنامه‌ها باید جدول زمان بندی وجود داشته باشد .

ابتکار ادامه داد: ضروری است برای تهیه جدول زمان‌بندی برنامه‌ها در سطح استانی و ملی ستاد ملی مقابله با گرد و غبار با سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور همکاری کند زیرا این موضوع در تکالیف برنامه‌ای هم آمده و استان‌ها نیز می‌توانند با استفاده از ظرفیت شورای برنامه ریزی و اعتبارات استانی در این زمینه اقدام کنند .

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ضمن استقبال از پیشنهاد حمیدرضا عدل مدیر کل دفتر امور آب‌‌،‌کشاورزی و منابع طبیعی سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور مبنی بر ضرورت ارائه و تصویب تمامی طرح‌های مقابله با گرد و غبار در ستاد ملی به‌منظور جلوگیری از هر گونه تبعات احتمالی، گفت: سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری نیز با توجه به محدودیت اعتبارات و امکانات باید برنامه‌های تثبیت خود را بر اساس اولویت‌های ستاد وکانون‌های بحرانی و فوق بحرانی تعیین کند تا برنامه‌های استانی و ملی با هم تطبیق پیدا کنند.

وی بیان کرد: ستاد ملی مقابله با گرد و غبار باید در موضوع استفاده از ظرفیت نهادهای مدنی و جلب مشارکت مردم، به ویژه جلب همکاری تشکل ها و سازمان های مردم نهاد نیز اقدام کند .

ابتکار با بیان اینکه این اقدام می‌تواند از طریق تشکل‌های مرتبط با سازمان مدیریت بحران همچون هلال احمر نیز صورت پذیرد، ادامه داد: جلب مشارکت مردم در مراحل مختلف آموزش، پیشگیری، کاهش مواجه و تمامی مسائل مرتبط با پدیده گرد و غبار کمک می‌کند تا میزان آسیب وارده به مردم بر اثر افزایش آگاهی، کاهش پیدا کند .

معاون رئیس جمهور ضمن تاکید بر ضرورت نقش و حضور پر رنگ تر معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در کارگروه‌های فنی و مالچ و برنامه‌های آموزشی، افزود: وزارتخانه‌های نیرو و دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، همچنین معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز باید به کارگروه آموزش اضافه شوند .

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست اشاره‌ای هم به اهمیت تالاب‌ها و احیاء وحفظ آنها در راستای مقابله با گرد و غبار داشت و افزود: پیوستگی و ارتباط تالاب‌ها و پدیده گرد و غبار قابل چشم پوشی و غفلت نیست و از این رو باید طی جلسه‌ای جداگانه میان سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت نیرو، این موضوع مورد بررسی و برنامه‌ریزی قرار گیرد .

وی در خصوص مرکز توان‌افزایی مقابله با گرد و غبار در عراق نیز با یادآوری این موضوع که ایجاد مرکزی، اقدامی از سوی کل ستاد است نه یک دستگاه یا سازمان، گفت: این اقدام بسیار حائز اهمیت است و همه باید برای انجام هر چه بهتر و کسب نتایج مطلوب تر از این اقدام، تلاش کنیم .

ابتکار با اشاره به صحبت‌های رئیس جمهور در مراسم افتتاحیه کنفرانس بین‌المللی گرد و غبار در خصوص پروژه گاپ ترکیه، بیان کرد: موضع محکم رئیس جمهور در این سخنرانی قابل تقدیر بود .

معاون رئیس جمهور ادامه داد: اعتراض به پروژه های سد سازی ترکیه معروف به پروژه گاپ باید خیلی قبل تر صورت می‌پذیرفت زیرا حداقل از اواسط دهه 80، آثار و تبعات این پروژه به خوبی مشخص شد .

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست عنوان کرد: ترکیه برای تامین منابع مالی اجرای این پروژه در ابتدا به بانک جهانی مراجعه کرده بود اما به دلیل اینکه تسهیلات این بانک به پروژه‌ها در صورت برخورداری ارزیابی محیط زیستی تعلق می‌گیرد، همچنین آثار و تبعات منطقه‌ای و محیط زیستی پروژه، بانک جهانی در این زمینه کمک نکرد .

وی ادامه داد: جلسات ستاد راهبردی مقابله با پدیده گرد و غبار با توجه به اهمیت، گستردگی و پیچیدگی موضوع باید به صورت دو هفته یکبار برگزار شود. همچنین معاونت دام وزارت جهاد کشاورزی برای شرح سیاست‌ها و اقدام‌های صورت گرفته به‌منظور حفظ مراتع و جلوگیری از تبدیل مراتع به بیابان و کانون های گرد و غبار، همچنین سیاست‌های تعادل بخشی دام و مرتع به این جلسات دعوت شود .

ابتکار در خصوص بهره‌گیری از مالچ نفتی برای تثبیت اراضی بیابانی و کانون‌های گرد و غبار، گفت: آلودگی‌ها و تبعات این نوع مالچ برای خاک و محیط زیست بسیار زیاد است و از این رو سازمان حفاظت محیط زیست با استفاده از این نوع مالچ به دلیل ترکیبات آروماتیک و نفتی بالای آن مخالف است .

معاون رئیس جمهور ضمن تاکید بر اهمیت شفاف سازی فرآیند تایید یا رد مالچ های پیشنهادی توسط شرکت های دانش بنیان، افراد حقیقی و دانشگاه ها، گفت: کارگروه فنی با همکاری تمامی دستگاه‌های مرتبط از جمله سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و تشکیل جلسات مستمر در این زمینه اقدام کند و گزارش این اقدام ها نیز در ستاد ملی ارائه شود .

همچنین، سعید متصدی معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست صدور دو بیانیه وزرا و فنی و تخصصی در کنفرانس بین المللی مقابله با گرد و غبار در تهران را دستاوردی مهم ارزیابی کرد و گفت: این کنفرانس، یکی از موفق ترین کنفرانس های بین المللی بود .

وی ادامه داد: اما این موفقیت نباید باعث شود تا کاستی‌ها را فراموش کنیم بلکه باید ما را برای رفع نواقص و کاستی‌ها مصمم کند و از جمله این کاستی ها، ضعف در مستندسازی است .

متصدی اضافه کرد: برای موفقیت در عرصه دیپلماسی محیط زیست، نیازمند هدایت تحقیقات به سمت تعیین و پیش بینی آثار، همچنین مستندسازی اقدام ها و اطلاع رسانی به مجامع بین المللی هستیم .

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست در خصوص مباحث مطرح شده در جلسه پیرامون استفاده از مالچ برای تثبیت اراضی بیابانی و کانون های گرد و غبار با بیان اینکه مدعی در این حوزه بسیار هست، گفت: آنچه مشهود است، اثرات محیط زیستی مالچ ها است .

وی تاکید کرد: به رغم همه مسائل موجود در خصوص مالچ‌ها، تصمیم‌گیری در خصوص مالچ‌های ارائه شده نباید به فرآیندی طولانی تبدیل شود و موارد ارجاعی باید به قید فوریت پاسخ داده شود.

مرکز توان افزایی مقابله با گرد و غبار عراق می تواند به مرکز توان افزایی منطقه‌ای تبدیل شود

ضیاء الدین شعاعی مدیر ستاد ملی مقابله با پدیده گرد و غبار با اشاره به اهمیت مقابله با کانون های خارجی پدیده گرد و غبار در کشور، گفت: به دلیل عدم شکل‌گیری همکاری‌های مطلوب میان کشورهای منطقه در این حوزه به سمت استفاده از زیرساخت‌های سازمان ملل برای گسترش همکاری‌ها در این زمینه رفتیم و در منطقه نیز با عراق و سوریه اقداماتی را آغاز کردیم .

وی هدف از این اقدام‌ها را به اشتراک گذاشتن توان تخصصی و تجربه‌ای سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری و 70 سال فعالیت ایران در موضوع بیابان‌زدایی و همچنین بهره‌مندی از تجارب و دانش سایر کشورها در این زمینه اعلام کرد و افزود: سال‌ها بود موضوع همکاری پایلوت در عراق برای مقابله با گرد و غبار را پیگیری می‌کردیم که بنا به دلایل مختلف این اقدام اجرایی نشده بود اما از سال 1392 و پس از سفر معصومه ابتکار به عراق، این موضوع با جدیت بیشتری دنبال شد و نهایتا با واگذاری 200 هکتار زمین برای انجام این اقدام پایلوت در شمال غرب کربلا پس از مصوبه دولت این کشور، ایجاد مرکز توان افزایی مقابله با گرد و غبار خدیجه کبری (س) در عراق را با همکاری ستاد عتبات عالیات در دستور کار قرار دادیم .

شعاعی با تاکید بر این موضوع که این مرکز، تحقیقاتی و آموزشی است، عنوان کرد: پژوهشکده محیط زیست برنامه 10 ساله آموزشی برای توان افزایی کارشناسان عراقی در زمینه مقابله با گرد و غبار تهیه کرده است که پس از بحث و بررسی با حضور تمامی اعضای ستاد، جهت اجرا از سوی مرکز توان افزایی مقابله با گرد و غبار خدیجه کبری (س)، در دستور کار قرار می‌گیرد .

مدیر ستاد ملی مقابله با پدیده گرد و غبار امیدوار است: مرکز توان افزایی مقابله با گرد و غبار خدیجه کبری (س) در آینده نه چندان دور به مرکز توان افزایی منطقه‌ای تبدیل شود .

وی در خصوص بهره‌گیری از مالچ برای کنترل اراضی بیابانی و کانون های گرد و غبار نیز با اشاره به اینکه مالچ تنها گزینه در این خصوص نیست، گفت: مدیریت منابع آبی، نهال کاری، کنترل چرای دام و حفظ مراتع برخی دیگر از اقدام های مهم در این زمینه است که باید مورد توجه قرار گیرد .

شعاعی ضمن یادآوری محدودیت بهره‌گیری از مالچ در اراضی مشرف به زمین های کشاورزی و محیط‌های تالابی، افزود: به‌رغم همه این محدودیت‌ها، زیرساخت‌ها، پرسش نامه‌ها، فرم قرارداد لازم برای تست مالچ‌های پیشنهادی تهیه شده است .

مدیر ستاد ملی مقابله با پدیده گرد و غبار عنوان کرد: در آغاز کار به‌دلیل پیچیدگی‌های این حوزه، هیچ مرجعی برای ارائه استاندارد در حوزه مالچ نبود و به رغم طرح ادعاهای مختلف از سوی اشخاص حقیقی، شرکت‌های دانش بنیان و دانشگاه‌ها در این حوزه، تنها مصرف کننده آن سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری بود، بنابراین با تشکیل کارگروه مالچ سعی کردیم تا این حوزه را ساماندهی کنیم .

به گفته وی، صفر نکردن نفوذپذیری خاک، دوام لازم برای استقرار گیاه، عدم آلودگی و سمی بودن برخی از ویژگی‌های الزامی برای مالچ‌ها است .

شعاعی افزود: در صورت اینکه مالچ بودن مواد ارائه شده اثبات شده باشد، 6 ماه زمان برای پاسخگویی در خصوص میزان اثربخشی مالچ‌ها نیاز است اما در غیر این صورت مواد ارائه شده حتی اجازه تست در محیط‌های طبیعی و انسانی ندارند و باید تست مالچ بودن را در صحرا بدهند

مدیر ستاد ملی مقابله با پدیده گرد و غبار تاکید کرد: نخستین اصل برای یک مالچ، نفوذ در خاک و ماسه است .

ضرورت فعال کردن کنوانسیون مدیریت آب دجله و فرات

همچنین، هدایت فهمی معاون مدیـر کل دفتر بـرنـامه‌ریزی کلان آب و آبـفای وزارت نیـرو با بیان اینکه تا کنون بخش مهمی از آورد کل رودخانه دجله و فرات به واسطه سدسازی‌ها، تغییر اقلیم و برداشت‌های آب در منطقه از بین رفته است، گفت: سدسازی‌های ترکیه می‌تواند منطقه و ایران را با خطری جدی مواجه کند و از این رو ضروری است کنوانسیون مدیریت آب دجله و فرات یا میان رودان را فعال کنیم .

فهمی در خصوص تکالیف وزارت نیرو برای مقابله با کانون های گرد و غبار در خوزستان، بیان کرد: طبق مصوبه دولت، وزارت نیرو مکلف به تامین و تخصیص آب برای دو تالاب مهم و تاثیرگذار شادگان و هورالعظیم در خوزستان شد که میزان تخصیص آب به هر دو تالاب بر اساس آمار موجود در حال حاضر در شرایط خوبی قرار دارند .

معاون مدیـر کل دفتر بـرنـامه‌ریزی کلان آب و آبـفای وزارت نیـرو ادامه داد: بررسی وضعیت آبی تالاب شادگان در فاصله سال های 78 تا 96 نشان می‌دهد، 23 درصد از منطقه در سال آبی 78، 38 درصد در سال آبی 92، 36 درصد در سال آبی 95 و 38 درصد در 9 ماهه نخست سال آبی 96 ، برخوردار از آب بوده است .

وی با بیان اینکه میزان آب رهاسازی شده در حوزه شادگان طی 9 ماه نخست سال آبی 96، 528 میلیون مترمکعب بوده، امیدوار است: این میزان تا پایان سال آبی 96 به 700 میلیون مترمکعب حق آبه زیست محیطی آب شیرین این تالاب برسد .

فهمی ضمن یادآوری این موضوع که شادگان تنها از آب شیرین تغذیه نمی‌شود و بخشی از حق آبه شادگان نیز از آب شور تامین می‌شود، افزود: تخلیه زهاب کشاورزی و فاضلاب روستایی و شهری در بدنه تالاب، گذر جاده‌های ارتباطی از درون تالاب، تغییر کاربری اراضی، وجود شهرک صنعتی شادگان و فعالیت های نفتی برخی از چالش های مهم این تالاب ارزشمند است که به دلیل خشک شدن بخش هایی از آن به یکی از کانون های داخلی گرد و غبار در خوزستان تبدیل شده است .

به گفته وی، پایش کمی و کیفی رودخانه های مارون و جراحی، لایروبی انهار ورودی به تالاب، آبراهه ها و رودخانه های مسدود شده برای باز شدن مسیر آب ورودی به تالاب، تعیین حدود بستر و حریم تالاب به منظور جلوگیری از دست اندازی به تالاب بخشی دیگر از اقدام های وزارت نیرو برای حفظ و احیاء این تالاب مهم است .

معاون مدیـر کل دفتر بـرنـامه‌ریزی کلان آب و آبـفای وزارت نیـرو اشاره ای هم به مهم ترین چالش های تالاب هورالعظیم داشت و افزود: تخلیه زهاب کشاورزی در بدنه تالاب، توسعه فعالیت های نفتی، جاده های ارتباطی در درون تالاب و مشکلات ایجاد شده به دنبال این جاده کشی ها برای آبررسانی، رسوب گذاری و کاهش ظرفیت عبوری در بستر رودخانه های ورودی به هورالعظیم از جمله مهم ترین چالش های این اکوسیستم ارزشمند است .

وی خاطرنشان کرد: یکی از پیامدهای تغییر اقلیم، کاهش بارش و تغییر میزان روان آب ها به چالشی مهم برای اکثر رودخانه های کشور تبدیل شده است، رسوب گذاری و کاهش ظرفیت عبوری در بستر رودخانه ها است .

به گفته فهمی، در سال آبی 92، 52 درصد سطح تالاب هورالعظیم آب گیری شده بوده که این میزان در سال آبی 95 به 57 درصد و در سال آبی 96 به 76 درصد رسیده که در دو دهه اخیر بالاترین میزان آبگیری تالاب هورالعظیم بوده است .

معاون مدیـر کل دفتر بـرنـامه‌ریزی کلان آب و آبـفای وزارت نیـرو ادامه داد: در سال 92، حدود یک میلیارد متر مکعب آب در هورالعظیم رهاسازی شد که این میزان در سال 92 و 93 به حدود یک و نیم میلیارد متر مکعب، در سال 93 و 94 به واسطه خشکسالی شدید به یک میلیارد متر مکعب، در سال 94 و 95 نزدیک به دو میلیارد متر مکعب و در سال 96 تا کنون به حدود میلیارد و 400 میلیون مترمکعب رسیده است .

وی با یادآوری اینکه میزان حق آبه محیط زیستی تالاب هورالعظیم در زمان ترسالی حدود یک میلیارد و 300 میلیون متر مکعب بوده و در حال حاضر حدود 700 تا 900 میلیارد متر مکعب است، اضافه کرد: وزارت نیرو به دلیل اهمیت تالاب هورالعظیم، بیش از حق آبه محیط زیستی این تالاب، رهاسازی آب داشته است .

فهمی به برخی اقدام های وزارت نیرو در تالاب هورالعظیم نیز اشاره کرد و گفت: لایروبی رودخانه ها و آبراهه ها، انجام مطالعات حق بستر و حریم، نشانه گذاری حریم تالاب هورالعظیم و ترمیم سازه هایی که منجر به حفظ آب در تالاب شود بخشی از این اقدام ها است .

معاون مدیـر کل دفتر بـرنـامه‌ریزی کلان آب و آبـفای وزارت نیـرو در خصوص دریاچه نمک قم نیز با بیان اینکه تبدیل دریاچه نمک قم به کانون گرد و غبار می تواند تبعات محیط زیستی و اجتماعی زیادی به همراه داشته باشد، گفت: در راستای تعادل بخشی آب های زیرزمینی، 22 میلیون مترمکعب آب از طریق تعادل بخشی آب به دریاچه نمک قم سرریز شد .

بنابراین گزارش، غلامحسین طهماسبی قائم مقام سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی نیز با ارائه گزارشی از اقدام های صورت گرفته توسط این سازمان در بخش بیابان زدایی، گفت: از سال 1392 تا پایان سال 1395، از طریق انواع عملیات بذرکاری و بذرپاشی، نهال کاری، احداث بادشکن زنده و غیر زنده، مالچ پاشی و مراقبت و آبیاری برای بیابان زدایی اقدام کردیم و تقریبا 184 هزار و 588 هکتار عملیات بیابان زدایی صورت گرفت .

وی اشاره‌ای هم به عملکرد وزارت جهاد کشاورزی در خوزستان داشت و افزود: طی سال 95، 4 هزار و 600 هکتار نهالکاری صورت گرفت و حدود 77 درصد سبزینگی در خوزستان ایجاد شد .

طهماسبی گفت: در خصوص استفاده از مالچ برای بیابان زدایی نخستین اولویت، نفوذ در خاک و جزئی از خاک شدن است .

وی در خصوص امولسیون با پایه قیر نیز عنوان کرد: وقتی آب تبخیر شود، تنها قیر باقی می ماند و این تبعات وحشتناکی برای خاک به همراه دارد .

مالچ راهکاری مناسب برای بیابان‌زدایی نیست

پرویز گرشاسبی معاون آبخیزداری، امور مراتع و بیابان سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری با بیان اینکه پیش بینی ها در سال 96 برای انجام 247 هزار هکتار مقابله با بیابان زایی دولتی و 380 هزار هکتار مقابله با بیابان زایی با استفاده از ظرفیت مردم و بخش خصوصی است، گفت: یکی از مهم ترین چالش های این حوزه، نبود اعتبارات است .

وی در خصوص مباحث مطرح شده در مورد استفاده از امولسیون قیرابه و مالچ پاشی برای مقابله با اراضی بیابانی و کانون های گرد و غبار، بیان کرد: به رغم مباحث مختلف در این حوزه، اثرات محیط زیستی امولسیون بسیار زیاد است، ضمن آنکه این ماده کارایی مالچ نفتی را نیز ندارد .

گرشاسبی ادامه داد: سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری به عنوان متولی تثبیت شن های روان شناخته می شود و ما می گوییم امولسیون نمی تواند تثبیت شن های روان را به همراه داشته باشد .

معاون آبخیزداری، امور مراتع و بیابان سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری تاکید کرد: بر خلاف تصور عموم بیابان زدایی یا کنترل کانون های گرد و غبار با مالچ نیست و از هفت و نیم میلیون هکتار اراضی بیابان زدایی تنها 235 هکتار با مالچ پاشی بوده است زیرا مالچ را به عنوان راهکاری مناسب برای بیابان زدایی نمی شناسیم .

همچنین، محمد اسلامی معاون وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح نیز با بیان اینکه وزارت متبوعش حاضر به ارائه خدمات آزمایشگاهی برای انجام پروژه های پژوهشی در زمینه مالچ است، گفت: تنها دو شرط قوام، پایداری و دوام و سازگاری با محیط زیست باید در این فعالیت های پایلوت مورد توجه و دقت نظر قرار گیرد .

بهرام طاهری مشاور ارشد وزیر و مدیرکل دفتر محیط زیست، ایمنی، بهداشت و امور اجتماعی وزارت نیرو نیز خاطرنشان کرد: ضروری است در بحث استفاده از مالچ برای تثبیت اراضی بیابانی به نتیجه تجزیه و فرسایش مواد مختلف در خاک هم نیز توجه شود تا حل یک مشکل منجر به ایجاد مشکلی بزرگتر نشود .

در ادامه، علی وطنی معاون توسعه و فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز ضمن اعلام آمادگی معاونت متبوع خود برای تامین منابع مالی مورد نیاز برای تست مالچ های تولیدی توسط اشخاص حقیقی، شرکت های دانش بنیان و دانشگاه ها در مقیاس 50 تا 100 هکتار، گفت: به شرط تایید مالچ ها در ستاد، آماده همکاری در این زمینه هستیم .

وی افزود: با توجه به اهمیت موضوع مقابله با پدیده گرد و غبار، همچنین محدودیت های دستگاه ها، ضروری است هم افزایی و استفاده از ظرفیت تمامی دستگاه ها با جدیت بیشتری مورد پیگیری و دستور کار قرار گیرد .

در ادامه حمیدرضا عدل مدیر کل دفتر امور آب‌‌،‌کشاورزی و منابع طبیعی سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور در این جلسه ضمن یادآوری مسئولیت ستاد مقابله با گرد و غبار در خصوص نظارت بر اجرای طرح‌ها و هماهنگی بین دستگاه‌ها در این حوزه، گفت: اولویت تمامی اقدام‌ها باید به مقابله با کانون‌های شناسایی شده گرد و غبار اختصاص پیدا کند .

وی پیشنهاد داد: به منظور یکپارچگی در اقدام، تمامی طرح‌های مرتبط با مقابله با گرد و غبار باید به تصویب ستاد ملی مقابله با گرد و غبار برسد .


انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید