Iranian Agriculture News Agency

مدیرعامل آب منطقه‌ای اصفهان اعلام کرد:

کاهش 40 درصدی بارش‌ها در شرق استان اصفهان

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان اصفهان از کاهش 40 درصدی بارش‌ها در شرق حوضه زاینده‌رود خبر داد.

کاهش 40 درصدی بارش‌ها در شرق استان اصفهان

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان اصفهان از کاهش 40 درصدی بارش‌ها در شرق حوضه زاینده‌رود خبر داد .

به‌گزارش ایانا از پاون، مسعود میرمحمدصادقی در نخستین جلسه شورای حفاظت استان اصفهان، بیان کرد: از ابتدای مهر تاکنون با بررسی بیش از 7 ایستگاه در حوضه زاینده‌رود با کاهش بارش‌ها روبه رو بوده‌ایم به طوری که در ایستگاه ورزنه کاهش 40 درصدی بارندگی نشان می‌دهد شرایط بارشی بدی در حوضه حاکم است و اطلاعات مرکز خشکسالی نیز مؤید این آمار است .

میرمحمد صادقی با اعلام رتبه سیزدهم استان اصفهان در خشکسالی، افزود: میزان بارش برف در ایستگاه چلگرد در سال آبی جاری 244 میلی‌متر و در زمان مشابه در سال گذشته 331 میلی‌متر و در میانگین بلند مدت 46 ساله از زمان احداث سد زاینده‌رود 653 میلی‌متر بوده است .

وی با اشاره به هشدار جدی تغییر اقلیم و کاهش میزان برف در کمتر از پنج دهه به حدود یک سوم، گفت: این شرایط فشار بیشتری را بر روی منابع آب وارد می‌کند .

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای اصفهان میانگین بلند مدت حجم مخزن سد زاینده‌رود را 1000 میلیون متر مکعب اعلام کرد و افزود: مقدار کنونی حجم سد زاینده رود حدود 360 میلیون متر مکعب است که کمتر از 32 درصد حجم اسمی سد زاینده رود است. در ادامه میر محمد صادقی از سد گلپایگان با حجم تقریبی 34 میلیون مترمکعب به عنوان پر آب‌ترین سد استان نام برد .

رسول زرگرپور استاندار اصفهان در پایان با تحلیل آمار و اطلاعات هیدرولوژیکی و بیلان ارائه شده عنوان کرد: بر اساس مطالعات و تحلیل‌ها زاینده رود از دو منبع آب می‌گیرد یکی از سرشاخه‌ها و دیگری از میان حوضه که با وضعیت کاهش شدید بارش‌ها بین 15 تا 45 درصد از ایستگاه بن، سامان، به سمت شرق نشان می‌دهد که تغذیه میان حوضه به شدت کاهش یافته و وضعیت رودخانه از شرایط نرمال برخوردار نیست و با کاهش شدیدی در کل آورد رودخانه زاینده رود رو به رو هستیم .

در این نشست گزارشی از عملکرد احیاء و تعادل بخشی منابع آب زیر زمینی استان ارائه شد و از دستگاه‌های استان در همکاری با این طرح تقدیر شد. در ادامه اعلام شد که متاسفانه بودجه این طرح در سال گذشته 10 درصد تخصیص پیدا کرد اما امیداریم که امسال شرایط بهتری پیدا کند. در این نشست همچنین برنامه عملیاتی سال 1396 مصوب شد که مطابق با آن تعداد یک هزار و 607 حلقه چاه غیرمجاز در استان پر و مسلوب المنفعه و شش هزار و 326 دستگاه کنتور فهام و یک هزار و هفتاد کنتور حجمی در سطح استان نصب شود .


انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید