Iranian Agriculture News Agency

تولید سالیانه ۶ میلیون تن محصولات کشاورزی در خراسان رضوی

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: سالانه حدود 6 میلیون تن محصولات کشاورزی در استان خراسان رضوی تولید می شود که شامل حدود یک میلیون تن محصولات باغی و 5 میلیون تن محصولات زراعی است.

تولید سالیانه ۶ میلیون تن محصولات کشاورزی در خراسان رضوی

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: سالانه حدود 6 میلیون تن محصولات کشاورزی در استان خراسان رضوی تولید می شود کهشامل حدود یک میلیون تن محصولات باغی و 5 میلیون تن محصولات زراعی است.

به گزارش ایانا از سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی، نجفقلی صالحی گفت: خراسان رضوی در منطقه خشک و نیمه خشک واقع شده است و از کمبود آب رنج می برد . در راستای حل مشکل کم آبی در بخش کشاورزی استان ما از روش هایی برای افزایش بهره وری آب و بالابردن راندمان آب استفاده می کنیم .

وی افزود: اجرای آبیاری تحت فشار، استفاده از آبیاری میکرو در زراعت های پاییزه و بهاره و توسعه کشت های گلخانه ای از جمله این روش هاست .

وی ادامه داد: در بحث توسعه کشت های گلخانه ای سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی برای بهره وری بیشتر از آب به دنبال این است که محصولاتی را که امکان تولید آن در گلخانه وجود دارد در آینده تحت پوشش گلخانه قرار گیرد .

وی بیان کرد: در کشت های جالیزی استان استفاده از روش هایی چون آبیاری میکرو، نشاء و مالچ پلاستیکی که نهایت بهره وری از آب را دارد، در حال اجراست .

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: سالانه حدود 6 میلیون تن محصولات کشاورزی در استان تولید میشود که شامل حدود یک میلیون تن محصولات باغی و 5 میلیون تن محصولات زراعی است .

نجفقلی صالحی بیان کرد: عمده محصولات زراعی خراسان رضوی شامل گندم ، جو و چغندر قند،محصولات باغی شامل پسته، سیب درختی، انگور و انار و محصولات جالیزی شامل گوجه فرنگی، سیب زمینی و پیازاست .

این مقام مسئول تاکید کرد: محصولات باغی پسته، سیب درختی ،انگور و زعفران جنبه صادراتی وارز آوری خوبی دارد به طوری که در سال گذشته 180 تن زعفران از استان خراسان رضوی خارج شده است، هچنین در سال گذشته 20 هرار تن انگور از خلیل آباد کاشمر به روسیه صادر شده است .

وی خاطر نشان کرد که خراسان رضوی در تولید جو، پنبه خربزه و زعفران رتبه اول، در تولید چغندر قند گلابی، آلبالو، الو وزردآلو رتبه دوم و درتولید انار رتبه سوم را داراست .

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی ادامه داد: ما در تولید محصولات زراعی به دنبال تامین نیازهای داخلی، کاهش سطح زیرکشت و افزایش میزان تولید از طریق استفاده از گیاهان مقاوم به خشکی با عملکرد بالا، افزایش درجه مکانیزاسیون و کاهش هزینه ها و وارد کردن دانش در مزرعه هستیم.

نجفقلی صالحی سطح زیر کشت محصولات زراعی آبی خراسان رضوی را 511 هزارهکتار، محصولات زراعی دیم را 223 هزار هکتار، سطح زیر کشت محصولات باغی آبی را 261 هزار هکتار و سطح زیر کشت محصولات باغی دیم را 38 هزار و 700 هکتار اعلام کرد .

این مقام مسئول گفت: در سال گذشته 13 نفر از بهره برداران بخش کشاورزی خراسان رضوی با همت و تلاش خود توانستند رتبه های کشوری را در رشته های مختلف زراعی، باغی، دام، صنایع و شیلات کسب کنند .

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی تعداد بهره برداران بخش کشاورزی استان را 266 هزار نفر بیان کرد./

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید