Iranian Agriculture News Agency

عضو هیأت‌مدیره انجمن ملی خرمای ایران در گفت‌وگو با ایانا خبر داد:

پیش‌بینی کاهش 70 تا 100 درصدی تولید خرما در پی افزایش بی‌سابقه دما در استان‌های جنوبی کشور/ ایران در رتبه دوم حجم صادرات و رتبه پنجم ارزش صادراتی خرمای جهان

پیش‌بینی می‌شود با افزایش دما به بیش از 50 درجه در استان خوزستان و شرق استان کرمان و تداوم این گرما، میزان تولید خرما در این مناطق 70 تا 100 درصد کاهش پیدا کند.

پیش‌بینی کاهش 70 تا 100 درصدی تولید خرما در پی افزایش بی‌سابقه دما در استان‌های جنوبی کشور/ ایران در رتبه دوم حجم صادرات و رتبه پنجم ارزش صادراتی خرمای جهان

پیش‌بینی می‌شود با افزایش دما به بیش از 50 درجه در استان خوزستان و شرق استان کرمان و تداوم این گرما، میزان تولید خرما در این مناطق 70 تا 100 درصد کاهش پیدا کند.

عضو هیأت‌مدیره انجمن ملی خرمای ایران امروز در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا با بیان اینکه شهرستان ریگان از مناطقی است که میزان خسارات در برخی نخلستان‌های آن به 100 درصد خواهد رسید، گفت: اعلام قطعی میزان خسارات نخلستان‌های کشور در دو هفته آینده امکان‌پذیر است و انجمن پس از برآورد کامل آمار آن را اعلام خواهد کرد.

محمدحسین اکبری افزود: سه سال پیش نیز نخلستان‌های این مناطق خسارات زیادی از گرما دیدند و هنوز این خسارات جبران نشده است که امسال شاهد تشدید آن بودیم.

وی با اشاره به جایگاه ایران در تولید خرمای جهان بیان کرد: ایران جزو 12 کشور تولیدکننده مهم خرمای جهان است که با تولید بیش از یک میلیون و 200 هزار تن خرما در رتبه دوم تولید این محصول پس از مصر قرار دارد.

به گفته اکبری، در حال حاضر از مجموع خرمای تولیدی کشور 80 درصد آن در داخل مصرف و 20 درصد آن صادر می‌شود که در صورت کمک و توجه بیشتر دولت به راحتی به 30 رصد نیز خواهد رسید.

وی درباره آخرین وضعیت بازار صادراتی خرما ایران گفت: ایران سالانه 200 هزار تن خرما به ارزش 200 تا 300 میلیون دلار صادر می‌کند که از لحاظ حجم صادرات در رتبه دوم تا سوم و از نظر ارزش صادرات در رتبه پنجم جهان قرار دارد.

عضو هیأت‌مدیره انجمن ملی خرمای ایران قیمت هر کیلوگرم خرمای ایران در بازار جهانی را با توجه به رقم آن از کمتر یک تا پنج دلار عنوان کرد و ادامه داد: خرمای ایران از کیفیت و عطر و طعم خوبی برخوردار است و برخی ارقام آن مانند پیارم با قیمت مناسبی در بازار جهانی به فروش می‌رسد.

اکبری یکی از مشکلات اصلی صادرات خرما کشور را بسته‌بندی نامناسب و خروج فله‌ای این محصول دانست و عنوان کرد: استفاده از بسته‌بندی‌های مناسب و در اندازه‌های کوچک می‌تواند سهم ایران را از بازار جهانی این محصول افزایش دهد و در توسعه بازار صادراتی آن نقش مهمی داشته باشد.

وی با اشاره به همکاری مشترک انجمن ملی خرمای ایران با سازمان استاندارد از اجباری شدن استفاده از بسته‌بندی‌های مناسب برای این محصول در آینده نزدیک خبر داد.

اکبری ایجاد زیرساخت‌هایی همچنون برخوداری از کمک‌هزینه بازاریابی و حمل و نقل را از دیگر عواملی دانست که می‌تواند توان رقابت خرمای ایران را در بازار جهانی افزیش دهد.

وی در پایان وجود حلقه‌های متعدد در بازاررسانی خرما را از دلایل اصلی افزایش قیمت این محصول در بازار داخلی دانست و اظهار کرد: همکاری فروشگاه‌های زنجیره‌ای بزرگ با انجمن ملی خرمای ایران برای عرضه مستقیم خرما و حذف واسطه‌ها راه‌حل این مشکل است./

G-960425-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید