Iranian Agriculture News Agency

فائو و سازمان تجارت جهانی برای استفاده از مزایای تجارت مواد غذایی با مشارکت در تنظیم استانداردها توصیه کردند

کشورهای در حال توسعه در زمینه ظرفیت‌سازی و مهارت‌های لازم سرمایه‌گذاری کنند/ استانداردهای غذایی به بهبود تغذیه در جهان کمک می‌کند

مشارکت در توسعه استانداردهای بین المللی غذا برای تجارت از مسایل ضروری است، و کشورهای جهان با آماده شدن برای تغییرات فنی، می توانند از مزایای تجارت جهانی پررونق استفاده کنند. این مطلب توسط سازمان تجارت جهانی (WTO) وفائو 12 جولای منتشر شد.

کشورهای در حال توسعه در زمینه ظرفیت‌سازی و مهارت‌های لازم سرمایه‌گذاری کنند/ استانداردهای غذایی به بهبود تغذیه در جهان کمک می‌کند

مشارکت در توسعه استانداردهای بین المللی غذا برای تجارت از مسایل ضروری است، و کشورهای جهان با آماده شدن برای تغییرات فنی، می توانند از مزایای تجارت جهانی پررونق استفاده کنند. این مطلب توسط سازمان تجارت جهانی ( WTO ) وفائو 12 جولای منتشر شد.

به گزارش ایانا از سایت فائو، کشورهای در حال توسعه باید در زمینه ظرفیت سازی و مهارت های لازم برای دستیابی موثر به نهادها و سازمان های چندجانبه مانند سازمان تجارت جهانی و استاندارد کدکس Codex Alimentarius - سازمان بین المللی استاندارد مواد غذایی بین المللی در جهان ، سرمایه گذاری کنند.

استانداردهای تجارت و غذا توضیحی مختصر درباره نحوه تعیین استانداردهای غذایی بین المللی ارائه می دهد و از مشارکت عمیق تر کشورهای در حال توسعه در هر دو فرآیند تنظیم استانداردهای غذایی هماهنگ در استانداردهای کدکس و کمیته های بهداشتی و بهداشت محصولات کشاورزی سازمان بهداشت جهانی ( WTO's SPS ) و کمیته موانع فنی تجارت ( TBT ) حمایت می کند.

روبرتو آزوودو، مدیر کل سازمان تجارت جهانی گفت: "استانداردهای غذایی همراه با تجارت بین الملل می تواند به اطمینان بخشی ایمنی غذا و همچنین بهبود تغذیه در سراسر جهان و به رشد و توسعه و ارایه بسیاری از اهداف جدید توسعه پایدار کمک کند."

مشارکت مؤثرتر می تواند پتانسیل بازار جهانی محصولات کشاورزی را 1.7 تریلیون دلاری افزایش دهد و به تولید کنندگان کوچک و افراد در بخش فرآوری مواد غذایی امکان می دهد تا در زنجیره ارزش در مقیاس بزرگ شرکت کنند. برای رسیدن به این هدف، دولت ها باید توجه و هماهنگی ملی را در اولویت های سیاست غذایی خود قرار دهند.

چنین رویکردی به طور فزاینده ای در زمان رشد نگرانی مصرف کنندگان در مورد میکروب ها، آفت کش ها، مکمل های غذایی و تغذیه و افزایش توانایی های تکنولوژیکی برای کنترل کیفیت، ایمنی و ریشه های محصولات غذایی درحال افزایش است.

مدیر کل فائو، خوزه گرازیانو دا سیلوا، گفت: "استانداردهای غذایی و ایمنی مواد غذایی برای مبارزه با گرسنگی، از مسایل مهم است."

وی افزود: "بخش های عمومی و خصوصی، اپراتورها از تمام بخش های زنجیره ارزش مواد غذایی، سازمان های جامعه مدنی، سازمان های علمی و پژوهشی - همگی نقش اساسی در ایجاد سیستم های معتبر مدیریت ایمنی مواد غذایی دارند."

نقشه راه برای تعامل

این درحالی است که بدنه اصلی استانداردهای غذایی Codex Alimentarius به طور مشترک توسط فائو و سازمان بهداشت جهانی ( WHO ) اداره می شود . از زمان تأسیس کدکس، در سال 1963، استانداردهای غذایی، دستورالعمل ها مربوط به تقریبا 200 کالای غذایی و بیش از 300 مکمل غذایی ارایه کرده و برای تقریبا پنج هزار آفت کش بیشترین حد مجاز را تعیین کرده است.

توافقنامه های WTO's SPS و TBT قوانینی را در مورد نحوه اعمال استانداردهای ایمنی مواد غذایی و اقدامات بهداشتی برای حیوانات و گیاهان، همچنین مقررات فنی برای اهداف سیاسی شامل بهداشت و ایمنی انسان، حفاظت از محیط زیست و اطلاعات مصرف کننده تنظیم می کنند. توافقنامه SPS به عنوان مرجعی استاندارد توسعه یافته توسط کدکس برای ایمنی مواد غذایی ارایه می دهد و در کمیته TBT اغلب اعضای سازمان تجارت جهانی به این استانداردها اشاره می کنند.

در حالی که اقتصادهای در حال ظهور اخیرا مشارکت خود را در کدکس و کمیته سازمان تجارت جهانی افزایش داده اند، اما سطح مشارکت اعضای کشورهای کمتر توسعه یافته همچنان پایین است.

چالش های پیش رو

این مطلب منتشر شده، همچنین به برخی از مواردی که در تغییر دادن موضوع دیجیتالی مقررات غذا، تولید جدید و تکنیک های فرآوری و تجارت الکترونیک همچنین روند برچسب گذاری، معاملات تجاری جدید و تغییر رژیم غذایی و علاقه مصرف کنندگان اشاره می کند که می تواند تاثیر فزاینده ای بر تجارت مواد غذایی و چشم انداز ایمنی مواد غذایی داشته باشند.

ردیابی مواد غذایی به طور فزاینده ای مهم است تا بتوان نسبت به شیوع بیماری های غذایی واکنش سریع نشان داد. روش های اندازه گیری اشعه، آفت کش ها و دیگر مواد شیمیایی در مواد غذایی به طور فزاینده ای حساس هستند و اهمیت فزاینده ای در زمینه ارزیابی خطرات مرتبط و مدیریت مناسب و ارتباط آن ها در کشورهای در حال توسعه دارند.

چنین تحولاتی با چالش هایی در کشورهای در حال توسعه رو به رو هستند، جایی که سیستم های کنترل، بازرسی و صدور گواهینامه مواد غذایی اغلب در مراحل ابتدایی قرار دارند و زنجیره تامین اغلب تقسیم شده و به درستی توسعه نمی یابند. سازمان تجارت جهانی، فائو و دیگر سازمان ها با مشارکت یکدیگر، استانداردها و تسهیلات توسعه تجارت ( STDF ) را ایجاد کرده اند که بهترین روش هارا در اختیار عموم قرار می دهند و از پروژه ها برای کمک به کشورهای در حال توسعه به منظور افزایش دسترسی به بازار از طریق پیروی از استانداردهای بین المللی حمایت می کنند.

ترجمه: فرحناز سپهری

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید