Iranian Agriculture News Agency

تحول بزرگ در صنعت بسته‌بندی هند

خرید زباله‌های کشاورزی و تبدیل به ماده‌ای زیست‌تخریب‌پذیر برای بسته بندی مواد غذایی/ در این طرح بسته‌های گوجه‌فرنگی از گیاه گوجه‌فرنگی ساخته می‌شود

BIO-LUTIONS یک راه‌حل را برای بسته‌بندی و ظروف یکبار مصرف مواد غذایی ارائه داده که از مواد زاید کشاورزی درست می‌شود و ماده‌ای است که زیست‌تخریب‌پذیر بوده و به طبیعت برمی‌گردد.

خرید زباله‌های کشاورزی و تبدیل به ماده‌ای زیست‌تخریب‌پذیر برای بسته بندی مواد غذایی/ در این طرح بسته‌های گوجه‌فرنگی از گیاه گوجه‌فرنگی ساخته می‌شود

BIO-LUTIONS یک راه حل را برای بسته بندی و ظروف یکبار مصرف مواد غذایی ارائه داده که از مواد زاید کشاورزی درست می شود و ماده ای است که زیست تخریب پذیر بوده و به طبیعت برمی گردد.

به گزارش ایانا از وبسایت "د بِتر ایندیا"، زمستان سال گذشته در دهلی نو اتفاق وحشتناکی روی داد. در ماه اکتبر هوا را مه پوشاند، طوری که این میزان مه غیر طبیعی بود و کودکان و سالخوردگان نمی توانستند از خانه بیرون بیایند.

در این باره گمانه زنی هایی شد و "نقشه آتش" ( fire map ) ناسا در 17 و 20 اکتبر رشد قابل توجهی را در نقاط قرمز بالای هاریانا و پنجاب را نشان داد. این آتش سوزی ها به دلیل سوزاندن ساقه های غلات مزارع پس از برداشت در این مکان ها بود. این درحالی بود که خسارت این آتش سوزی به این مناطق محدود نشد؛ چراکه با جریان باد غربی این مه به سمت دهلی پیش رفت وباعث افزایش نگرانی در میان مردم شد.

مطالعه ای که توسط IIT Kanpur (دانشگاه دولتی کانپور، هند) انجام شد، نشان داد سوزاندن ساقه های محصولات به عنوان سومین عامل مهم در آلودگی هوای زمستانی در دهلی نو، پس از گرد و غبار و آلایندگی وسایط نقلیه شناخته شد.

این در حالی است که ساقه های 8 تا 10 اینچی کاه پس از برداشت ، برنج ، گندم و سایر محصولات کشاورزی برجای می مانند و کشاورزان معمولا برای آماده سازی مزرعه برای فصل کاشت بعدی مجبورند این ساقه ها را بسوزانند.

هند سالانه 550 میلیون تن باقیمانده محصول تولید می کند و سالانه حدود 32 میلیون تن از ضایعات محصولات کشاورزی در هند سوزانده می شود. این درحالی است که یک کشاورز فقیر نمی تواند هزینه کار یا زمانی برای تمیز کردن مزرعه خود درنظر بگیرد و بدین ترتیب سوزاندن ضایعات تنها روشی است که انجام می دهد. اما اگر فردی پیدا شود مزرعه اش را از ضایعات پاک کرده و درحالی که به وی برای این ضایعات پولی هم بپردازد، می تواند باعث رضایتمندی کشاوزان هم شود.

این موضوع آن جایی جالب می شود که این ضایعات به ماده ای زیست تخریب پذیر برای جایگزینی مواد پلاستیکی بسته بندی مواد غذایی برای میوه ها و سبزیجات استفاده شود.

در همین راستا، این ایده توسط شرکت BIO-LUTIONS ، یک شرکت آلمانی، با شرکای هندی خود کریان متیو، کوریان جورج و جورج توماس معرفی شد.

تیم Bio-Lutions



این شرکت تکنولوژی منحصر به فرد و ابتکاری خود را، به منظور تبدیل تقریبا هر گونه ضایعات کشاورزی به مواد بسته بندی ارایه داده است.

این درحالی است که بیش از نیمی از مردم هند منبع اصلی درآمدشان به کشاورزی وابسته است که البته با شرایط نامناسب آب وهوایی مانند خشکسالی و باران های نامنظم به محصولات کشاورزان آسیب وارد می شود.

Bio-lutions هند، به کشاورزان هندی امکان می دهد که نه تنها درآمد خود را متنوع کنند بلکه از ضایعات کشاورزی بهره ای هم نصیب شان شود.

جورج توماس می گوید: "ما با تعاونی های کشاورزان مانند ارگانیک ماندیا ( Organic Mandya ) ، همکاری و با گروه های کشاورزان ارتباط برقرار کردیم. دپارتمان باغبانی کارناتاکا نیز در پیوند ما با مراکز کشاورزان، کمک کرده است. این در حالی بود که متقاعد کردن کشاورزان بسیار آسان بود زیرا ما در قبال ضایعات محصولات شان مبلغی را پرداخت می کردیم. همچنین اقداماتی برای برش و حمل آن به کارخانه انجام می دهیم، به طوری که این وضعیت برای هر دو طرف یک موقعیت برد- برد است."

گفتنی است Bio-Lutions ، برنده جایزه نوآوری "مواد بر پایه بیولوژیک" ( Bio -based material ) در سال 2017 شد. این شرکت در ماه فوریه امسال عملیات خود را در هند آغاز و نخستین کارخانه تولیدش را در حومه بنگلور تاسیس کرد.

این درحالی است که تکنولوژی منحصر به فرد این شرکت تنها نیاز به دو ماده دارد: آب و ضایعات کشاورزی.

مراحل انجام کار

نخست آب ماده آلی گرفته می شود. در مرحله دوم، با استفاده از نوعی مکانیسم مکانیکی به الیاف کوچک یا سایز بسیار کوچک ( نانو) تبدیل می شوند و در زمان مخلوط شدن با آب، عمل اتصال انجام می شود و درنهایت به انواع مختلفی از بسته بندی و کارد و چنگال یکبار مصرف تبدیل می شوند و در انجام این کار، به هیچ گونه ماده افزودنی شیمیایی نیاز نیست!

ادواردو گوردیلو مدیرعامل و بنیانگذار BIO LUTIONS می گوید: "تصور کنید بسته های گوجه فرنگی از گیاه گوجه فرنگی ساخته شده، بسته بندی قهوه ساخته شده از زباله های زراعی کشت قهوه و یا شاید بسته بندی کوکی ساخته شده از کاه گندم باشد."

ایجاد تأسیسات تولید BIO LUTIONS ، نیاز به سرمایه گذاری اولیه بسیار محدودی دارد، از این رو، با توجه به تقاضا و منابع محلی، این شرکت در نظر دارد تا نسبت به ایجاد تاسیسات در مناطق مختلف کشور اقدام کند، که باعث شده تا میزان حمل و نقل، انتشار CO2 و هزینه ها به میزان قابل توجهی کاهش یابد.

علاوه بر این، کارکنان نیاز به مهارت های فنی خاصی ندارند و از این رو می توان با آموزش افراد محلی به ایجاد اشتغالزایی منطقه هم کمک کرد.

کریان متیو ، مدیر و شریک BIO-LUTIONS هند می گوید: "مدل ما به دنبال منابع، تولید و بازار محلی است. در واقع طرح ما بخشی از سیستم مدیریت زباله های محلی به شمار می رود، رویکرد سازمانی ما رویکردی سبز و با حداقل ردپای کربن است."

این شرکت که در حال حاضر با Big Basket (1) برای بسته بندی محصولات همکاری دارد، به زودی در نظر دارد تا با سایر تامین کنندگان، قهوه خانه ها و رستوران ها هم همکاری خو درا افزایش د هد.

ترجمه: فرحناز سپهری

پی نوشت:

1- بزرگترین فروشگاه مواد غذایی آنلاین در هند است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید