Iranian Agriculture News Agency

سهم 20 درصدی عشایر از تولید مواد پروتئینی آذربایجان شرقی

مدیرکل امور عشایر آذربایجان‌شرقی گفت: عشایر آذربایجان‌شرقی با داشتن ۲۰ درصد دام استان، نقش موثری در تولید محصولات دامی بر عهده دارد.

سهم 20 درصدی عشایر از تولید مواد پروتئینی آذربایجان شرقی

مدیرکل امور عشایر آذربایجان‌شرقی گفت: عشایر آذربایجان‌شرقی با داشتن ۲۰ درصد دام استان، نقش موثری در تولید محصولات دامی بر عهده دارد.

به گزارش ایانا از روابط عمومی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی، سیدمحمدحسن آل‌هاشم در گردهمایی مدیران ستادی و استانی امور عشایر کشور اظهار کرد: استان آذربایجان شرقی با توجه به کوه‌های سر به فلک و مراتع سرسبز در این استان یکی از مناطق عشایرنشین و دارای ۳۰۰ قشلاق عشایری است.

وی با بیان اینکه دو درصد جمعیت استان را عشایر تشکیل می دهد، افزود: عشایر استان با داشتن ۲۰ درصد دام استان نقش موثری در تولید محصولات دامی بر عهده دارد.

مدیرکل امور عشایر استان با اشاره به دو ایل بزرگ قره داغ و شاهسون با طوایف و تیره های مربوطه در استان، بیان کرد: این ایل‌ها 6 درصد جمعیت عشایری کشور را در فصل ییلاق و چهار درصد عشایر در فصل قشلاق را تشکیل می‌دهند.

مدیرکل امور عشایری استان آذربایجان شرقی، در ادامه با بیان اینکه حدود یک‌میلیون هکتار از مراتع بکر و مرغوب و 1.5 میلیون واحد دامی استان در اختیار عشایر قرار دارد، گفت: عمده‌ترین شهرستان‌های عشایری استان خداآفرین، کلیبر، اهر، میانه، چاراویماق، سراب و هریس هستند که با توجه به این آمار اکثریت عشایر استان در مناطق عشایری ارسباران حضور دارند.

وی اذعان کرد: استان آذربایجان‌شرقی در فصل ییلاق پذیرای عشایر از استان‌های آذربایجان غربی، اردبیل و زنجان است که عشایر استان درون کوچ بوده و تقریبا به صورت نیمه ماشینی کوچ می کند.

آل‌هاشم در تشریح عملکرد اداره کل عشایر آذربایجان‌شرقی، بیان کرد: اجرایی کردن آئین نامه ساماندهی در قالب شورای عشایری، احصاء مشکلات و انجام اقدامات بدون هیچ مشکلی، سوق دادن جامعه مولد به فضای کسب و کار، ایجاد کمپ گردشگری عشایری در جلفا، خداآفرین، کلیبر تعیین و بهره برداری برای اراضی پایاب سد ارسباران، عملیاتی کردن طرح دوقلوزایی در برخی شهرستان های استان بوده است.

وی افزود: دارقالی، نقشه‌ها، تسهیلات توسط شرکت‌های تعاونی ارائه داده شده تا در جهت حفظ و اشتغال و همچنین تثبیت صنایع دستی جامعه عشایری اقدام صورت گیرد.

آل‌هاشم همچنین خاطرنشان کرد: پیگیر موضوعات فرهنگی و ورزشی، احداث بیمارستان صحرایی در مناطق عشایری، پیگیری ادامه واگذاری‌ها در قالب مقررات مربوطه به تشکل های عشایری و عملیاتی کردن نقشه ایل راه‌های عشایری را در شرف سند رسمی هستیم تا خدمات بهتری به قشر بزرگ عشایر دهیم./

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید