Iranian Agriculture News Agency

رشد تونس در بخش کشاورزی ارگانیک

تونس تنها کشور آفریقایی در صادرات محصولات ارگانیک به اتحادیه اروپا / کشاورزان تونس از سیاست های حمایتی دولت بهره مند شده اند

با توجه به گزارش وزارت کشاورزی تونس، با وجود کاهش 25 درصدی حجم صادرات ، درآمد حاصل از صادرات میوه و سبزی تونس در طول فصل برداشت 2016/2017 ، 13 درصد رشد داشته است.

تونس تنها کشور آفریقایی در صادرات محصولات ارگانیک به اتحادیه اروپا / کشاورزان تونس از سیاست های حمایتی دولت بهره مند شده اند

با توجه به گزارش وزارت کشاورزی تونس، با وجود کاهش 25 درصدی حجم صادرات ، درآمد حاصل از صادرات میوه و سبزی تونس در طول فصل برداشت 2016/2017 ، 13 درصد رشد داشته است.

به گزارش ایانا از وبسایت zawya در حالی که مسائل امنیتی در لیبی، به عنوان یکی از خریداران اصلی مواد غذایی تونس، باعث شد تا حجم تجارت کشاورزی در ماه اکتبر تا می دوره زمانی 2016/2017 تحت تحت فشار قرار گیرد؛ اما تونس توانست با فروش مناسب در سایر بازارها به رشد قابل توجهی در صادرات پیاز و رازیانه برسد.

اطلاعات وزارت کشاورزی نشان می دهد تونس 1851 تن پیاز در این دوره صادر کرد که به نسبت 247 تن سال گذشته، بیش از شش برابر افزایش داشت، همچنین صادرات رازیانه با افزایش 10 تن به 346 تن رسید.

خرمای تونس، با دارابودن قیمتی بالاتر در بازارهای جهانی توانست به عنوان منبع درآمدی به شمار رود. با این وجود، هرچند درآمد حاصل از میوه 31.5 درصد در این دوره افزایش یافت، رشد تولید با 8 درصد همراه بود و به میزان 87 هزار تن، به ارزش 453.6 میلیون TD (دینار تونس، واحد پول تونس) ) 166.4میلیون یورو ) رسید.


به این نکته باید اشاره کرد که مقصد اصلی صادرات محصولات تازه تونس اتحادیه اروپا است، به طوری که این منطقه دارای سهم 69 درصدی را از این بازار به خود اختصاص داده و به دنبال آن، آفریقا (14 درصد)، روسیه (13 درصد) و کشورهای شورای همکاری خلیج فارس (3 درصد) در رتبه های بعدی قرار دارند.

این درحالی است که توسعه این بخش در تونس در سال های اخیر به دلیل به رسمیت شناختن کیفیت محصولات این کشور در بازارهای جهانی به دست آمده است، به طوری که تولید کنندگان محلی با افرایش فروش محصولات ارگانیک در کشورهای توسعه یافته، به سود دست یافته اند. با توجه به تازه ترین گزارش بانک جهانی، بخش کشاورزی تونس حدود 10.4 درصد از تولید ناخالص داخلی کشور را در سال 2015 در اختیار داشت که نسبت به سال 2010، 8.2 درصد رشد داشته است.

رشد محصولات ارگانیک

در طول چند سال گذشته ، با توجه به میزان محصولات که عمدتا به بازار های غربی صادر شده، کشاورزی ارگانیک رشد قابل توجهی در تونس داشته است، همچنین براساس اطلاعاتی که به طور مشترک توسط مرکز توسعه صادرات تونس و اداره کل کشاورزی ارگانیک در ماه نوامبر منتشر شد، تونس بزرگترین کشور آفریقایی در زمینه صادرات محصولات کشاورزی ارگانیک پس از اوگاندا است، به طوری که در حدود 65 درصد از محصولات ارگانیک سه هزار کشاورز را صادر می کند.

در این میان از محبوب ترین محصولات ارگانیک صادراتی این کشور می توان به پرتقال مالتیز تونس، خرما، گیاهان معطر و دارویی و روغن زیتون اشاره کرد.

همچنین روغن زیتون با بیشترین محبوبیت ، سهمی بیش از 84 درصد بازار محصولات ارگانیک را به ارزش 290 میلیون دینارتونس ( 107.1 میلیون یورو) در سال 2015 به خود اختصاص داد .

این میزان صادرات در پی مطابقت با مقررات اتحادیه اروپا به دست آمده است. به طوری که در بهار سال گذشته، پارلمان اروپا معافیت مالیات برای واردات روغن زیتون از تونس به اتحادیه اروپا را تصویب کرد.

همچنین خرمای ارگانیک تونس دارای رشد قابل توجهی بوده، به طوری که میزان خروجی در این فصل به پنج هزار و 300 تن و ارزش 35.4 میلیون دینار تونس (12.9 میلیون یورو) رسیده که افزایش 17.8 درصدی نسبت به سال گذشته داشته است.

از سال 2009 تونس تنها کشور آفریقایی است که در زمینه صادرات محصولات ارگانیک به اتحادیه اروپا، به رسمیت شناخته شده است.

حرکت رو به جلو

این درحالی است که کشاورزان تونس از این شرایط مطلوب بازار، سیاست های دولت و برنامه های حمایتی بخش ترویج بهره مند شده اند.

در همین راستا، در اواسط ماه مه، اتحادیه کشاورزان تونس (1) و آژانس ترویج و آموزش کشاورزی موافقتنامه ای با بانک تونس ( Tunisian Solidarity Bank )، برای ارائه یک برنامه حمایتی از شرکت های کوچک کشاورزی امضا کردند.

این برنامه با هدف ترویج رشد در تولید فرآورده های دامی به ویژه در بخش گوشت گاو و طیور، همچنین کمک مالی برای ایده های فارغ التحصیلان مرکز آموزش حرفه ای سیدی تبت (2) انجام می شود.

به طوری که هر پروژه می تواند بین 100 هزار (36،400 یورو) تا 150 هزار دینارتونس ( 54,600 یورو) دریافت و طی هفت سال با نرخ بهره زیر بازار 7 درصد در سال پرداخت کند.

با اعطای این کمک مالی، افراد تحصیل کرده می توانند به سرمایه ای برای اجرای پروژه های جدید، دسترسی داشته باشند و ابتکاراتی که بتوانند درهای بخش کشاورزی تونس را به روی محصولات و فناوری های جدید باز کند، ارائه دهند و به بهبود مکانیزاسیون و افزایش رشد در بلند مدت کمک کنند.

ترجمه: فرحناز سپهری

پی نوشت:

1- Union Tunisienne de l'Agriculture et de la Pêche

2- Sidi Thabet Professional Education Centre

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید