Iranian Agriculture News Agency

رشد صنعت فرآوری میوه در ژاپن

ژاپنی‌ها به سمت میوه‌های فرآوری‌شده روی آورده‌اند

بازار مصرف میوه در ژاپن در حال تغییر است. تقاضا برای مصرف محصولاتی که به آسانی مصرف شوند، در حال رشد است، که این رشد به دلیل استفاده از رژیم غذایی متنوع، به ویژه در میان نسل جوان، و خانواده های تک و دو نفره ادامه دارد.

ژاپنی‌ها به سمت میوه‌های فرآوری‌شده روی آورده‌اند

بازار مصرف میوه در ژاپن در حال تغییر است. تقاضا برای مصرف محصولاتی که به آسانی مصرف شوند، در حال رشد است، که این رشد به دلیل استفاده از رژیم غذایی متنوع، به ویژه در میان نسل جوان، و خانواده های تک و دو نفره ادامه دارد.

نمودار میزان تقاضای میوه در ژاپن

به گزارش ایانا از وبسایت "فرش پلازا"، این درحالی است که مصرف کنندگان از همه نسل ها به طور فزاینده ای به سلامتی خود اهمیت می دهند ودر همین راستا برای برخی از محصولات مرتبط با سلامت تقاضا با رشد همراه شده است. صنایع غذایی ژاپن، از جمله خرده فروشی، رستوران و بخش فرآوری مواد غذایی، خود را طبق برآورده کردن خواسته های مصرف کننده تنظیم می کنند.

یکی از این محصولات، میوه فرآوری شده ( processed fruit ) است. همچنین انتظار می رود تقاضا برای غذاهای سالم رو به افزایش باشد و در این میان نقش میوه فرآوری سهمی در رژیم غذایی ژاپنی ها به خود اختصاص داده است. از آن جایی که ایالات متحده یکی از بزرگترین تامین کنندگان میوه فرآوری شده جهان است، در نتیجه بازار ژاپن می تواند فرصت های بالقوه ای را درا ختیار تامین کنندگان ایالات متحده بگذارد.


نگاهی به بازار

بازار میوه فرآوری به طور سنتی بر تولید و مصرف میوه های تازه متمرکز است. این اواخر، میوه های تازه به صورت تازه کمتر مصرف می شود و این به دلیل قیمت های بالاتر براین نوع میو ه ها در ژاپن است از این رو تمرکز کشاورزان بیشتر روی تولید میوه با هدف برآورده کردن نیاز صنعت فرآوری قرار گرفته است.

براساس تجزیه و تحلیل یکی از معدود مجموعه داده های جامع در دسترس که توسط وزارت ژاپن کشاورزی، جنگلداری و شیلات ژاپن MAFF) ) آماده شده، نشان می دهد، میزان تولید میوه فرآوری شده (از جمله آب میوه) معادل 360 هزار میلیون تن میوه های تازه در سال 2013 بود، که این حجم شامل حدود 12 درصد از کل خروجی میوه های تازه بر اساس نرخ تبدیلی دولت می شود.

نمودار میزان وادرات میوه تازه و فراوری شده را نشان می دهد

این درحالی است که تقاضا در سال 2005 به اوج خود رسید. از تقاضای کل، نزدیک به 59 درصد برای میوه تازه و بقیه برای میوه فرآوری شده بود. همچنین، به صورت محلی -در حدود 39 درصد از تقاضای کل کشور برای میوه تازه و فرآوری شده، در حالی که 61 درصد باقی مانده شامل میوه های وارداتی از جمله آب میوه بود. با این حال بسیاری از میوه های فرآوری ژاپن از خارج از کشور تامین می شوند. به طوری که ژاپن حدود 90 درصد از تقاضای خود را برای میوه فرآوری شده از طریق واردات تامین می کند در حالی که تنها 41.2 درصد سهم میوه های تازه در ژاپن است.

همچنین مصرف میوه های تازه در ژاپن کاهش یافته است، اما با وجود روند کاهشی برای میوه های تازه، تقاضا برای میوه های فرآوری شده افزایش یافته است و اخیرا با افزایش واردات در اشکال مختلف میوه های فراوری شده،باعث شده تا روی مصرف میوه ژاپنی ها تاثیر بگذارد.

بر اساس یک نظرسنجی که توسط انجمن دولتی در حوزه میوه در سال 2014 انجام شد - بیش از 45 درصد از افراد در رده سنی 20 اعلام کردند که که اغلب از میوه فرآوری شده استفاده می کنند و کمتر از میوه تازه مصرف می کنند (نزدیک به 45 درصد از آن ها گفتند که به خوردن میوه های تازه تمایل دارند). این رقم برای نسل های قدیمی تر کمتر بود. با این حال، در میان افراد 30 ، 40 ساله ها، نسبت بیش از 30 درصد بود.

نتیجه نشان می دهد که نزد جوان ترها تنها خوردن آسان این گونه میو ه ها ملاک نیست بلکه موضوع فساد هم مد نظر بوده است. به طوری که براساس نظر سنجی، بیشترین دلیل برای استفاده کم از میوه تازه که از سوی افراد مطرح شد، عامل فساد بود ( 42.2 درصد) گزینه های بعدی که ذکر شد گران بودن قیمت بود.

حال به روند واردات از ایالات متحده در این حوزه از سال 2006 تا سال 2016 نگاهی بیندازیم، کل واردات ژاپن از میوه های فرآوری شده (منجمد، خشک، کنسرو شده) با رشدی 23.2درصد به ارزش 917.9 میلیون دلار امریکا همراه بوده است، که این میزان توسط میوه های یخ زده و کنسرو شده امکان پذیر شده است. با این حال، ارزش واردات در سال 2016 به نسبت سال قبل، کاهش 2.7 درصدی داشت که این میزان کاهش در بخش میو های یخ زده روی د اد، و این میزان نسبت به اوج مقدار در سال 2012، کاهش 9.7 درصدی داشت. بزرگترین جزء این بخش، میوه های کنسرو شده، با 59.6 درصد محاسبه شد و به دنبال آن سهم بازار برای میوه های یخ زده و خشک به ترتیتب 21.8 درصد و 18.6 درصد در سال 2016 بود.

ترجمه: فرحناز سپهری

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید