Iranian Agriculture News Agency

پژوهشگران با استفاده از روش شاخص تنش ترکیبی اعلام کردند

شرایط تغییرات آب و هوایی ۴۰ درصد از تغییرات تولید جهانی گندم را سبب می‌شود/ خلاف ادراک رایج، افراط در مصرف آب، تولید گندم را بیش از خشکسالی تحت تاثیر قرار می‌دهد

پژوهشگران مرکز "تحقیقات مشترک" رویکردی جدید برای شناسایی اثرات تغییرات آب و شریط هوایی و آب و هوای ناملایم بر تغییر پذیری تولید جهانی و محلی گندم ارائه کرده اند. این مطالعه تاثیرات نابهنجاری گرما و آب را بر تلفات محصولات در طول سی سال تحلیل می کند.

شرایط تغییرات آب و هوایی ۴۰ درصد از تغییرات تولید جهانی گندم را سبب می‌شود/ خلاف ادراک رایج، افراط در مصرف آب، تولید گندم را بیش از خشکسالی تحت تاثیر قرار می‌دهد

پژوهشگران مرکز تحقیقات مشترک رویکردی جدید برای شناسایی اثرات تغییرات آب و شریط هوایی و آب و هوای ناملایم بر تغییر پذیری تولید جهانی و محلی گندم ارائه کرده اند. این مطالعه تاثیرات نابهنجاری گرما و آب را بر تلفات محصولات در طول سی سال تحلیل می کند.

به گزارش ایانا از وبسایت ساینس دیلی، پژوهشگران مرکز تحقیقات مشترک اهمیت رابطه فشار گرما و خشکسالی را بر بازده گندم بین سال های ۱۹۸۰ تا ۲۰۱۰ مورد بررسی قرار دادند. آن ها یک شاخص تنش ترکیبی جدید را برای ایجاد فهم بهتر تاثیرات همزمان نابسامانی های گرما و آب ایجاد کرده اند.

مطالعه "تلفات ناشی از امواج گرما، خشکسالی و افراط در مصرف آب در محصولات گندم در مقیاس جهانی، ملی و فراملی"، در اوایل این ماه در مجله آثار پژوهشی محیط زیستی ( environmental research letters ) منتشر شده است. این مطالعات دریافته است که فشار گرما همزمان با خشکسالی یا افراط در مصرف آب می تواند ۴۰ درصد از تغییرات در بازده محصول گندم از سالی به سال دیگر را توضیح دهد.

یکی از یافته ها این است که برخلاف ادراک رایج، در برخی کشورها افراط در مصرف آب تولید گندم را بیش از خشکسالی تحت تاثیر قرار می دهد. بارندگی بیش از حد و پوشش ابری بیشتر، به ویژه در طول مراحل حساس زراعی، یکی از عوامل اصلی در کاهش تولید است، به دلیل این که به آفات و بیماری ها کمک می کند تا به سرعت تکثیر یابند و شرایط گیاهان را برای دسترسی به اکسیژن و نوری که احتیاج دارند سخت تر می کند.

در سال ۲۰۱۰، گندم ۲۰ درصد کالری کل کالاهای غذایی در سراسر جهان را تامین کرده است. بنابراین این محصول، نقش عمده ای در امنیت غذایی در جهان دارد و برخی کشورها به ویژه، به آن وابسته هستند. به دلیل اینکه تغییرات آب و هوایی، مدت، تعداد دفعات و شدت حوادث را در آب و هواهای ناملایم افزایش می دهند شناسایی اثرات آنها و ارائه هشدارهای اولیه برای ایجاد ثبات در بازار و امنیت غذایی جهانی ضروری است.

این مطالعه به بهتر شدن فهم نقش عوامل تاثیرگذار آب و هوا در تولید گندم و نابسامانی های جهانی محصولات کشاورزی کمک می کند. این مطالعه برای اولین بار اثرات جداگانه ی حوادث محیطی سخت و تاثیرات آن بر مراحل خاص توسعه محصول را نشان داد (برای مثال، تاثیر خشکسالی در طول دوره های کلیدی توسعه مانند گل دادن و رسیدن دانه ها).

در مقایسه با رویکردهای قبلی، شاخص تنش ترکیبی این مزیت را دارد که قادر به محاسبه تاثیرات نابسامانی های آب و هوایی به طور جداگانه بر کل تولید محصولات در سطح جهانی و محلی است. علاوه بر این، این روش یک ابزار ساده و عملی برای محاسبه نابسامانی های عملکرد محصولات با استفاده از پیش بینی های آب و هوایی و فصلی را ارائه می دهد، در نتیجه اجازه می دهد تا مطالعات با انطباق بیشتر و هم چنین استراتژی های کاهش، استقرار یابند.

این مدل به صراحت برای بررسی تاثیرات تغییرات دما و رطوبت خاک (مثبت یا منفی) بر نوسانات تولید جهانی و منطقه ای گندم استفاده می شود.

یکی از موارد مطالعه موردی خاص در سطح فراملی در فرانسه انجام شد، جایی که گندم به شرایط بیش از حد مرطوب نسبت به سایر مناطق حساس تر است. در سایر کشورها، فشار گرما و خشکسالی از مهمترین عوامل پیش بینی شده تاثیر گذار در تلفات محصولات هستند. برای مثال، در کشورهای مدیترانه ای خشکسالی تاثیر مخرب تری بر محصول گندم می گذارد تا فشار گرمای هوا.

مترجم: بهاران پدرام

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید