Iranian Agriculture News Agency

واردکنندگان علیه تولید ماهی تیلاپیا در کشور جوسازی می‌کنند

۰

پورکاظمی با اشاره به واردات ۵۰ هزار تنی فیله تیلاپیا به کشور گفت: واردکنندگان این ماهی بصورت هماهنگ و برنامه ریزی شده به جوسازی در داخل برای عدم تولید ملی این ماهی می پردازند.

محمد پورکاظمی، رئیس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور در گفتگو با پایگاه خبری تحلیلی اقتصاد مقاومتی (مقاومتی نیوز) در خصوص وضعیت ماهی تیلاپیا در کشور گفت: تنها مرکز مجاز نگهداری ماهیان تیلاپیا در کشور مرکز تحقیقات ملی آبزیان آبهای شور کشور است که در زمینه های تکثیر و پرورش این ماهی فعالیت هایی انجام داده و در دست اجرا دارد تا جدیدترین دانش فنی پرورش انبوه ماهی تیلاپیا را در کشور بومی سازی نماید.

پورکاظمی افزود: گزارشات متعددی از فعالیت غیررسمی علاقه مندان به پروش این ماهی از نقاط مختلف کشور وجود دارد. بدون شک این فعالیت های غیر رسمی و غیر قانونی به توسعه پایدار کشور کمک نخواهد کرد و وقتی به ریشه یابی آن بپردازیم دلیل اصلی آن را سختگیری های یک جانبه و متوقف شدن مسیر توسعه اصولی تیلاپیا خواهیم یافت.

وی در ادامه گفت: فعالیت های مرکز تحقیقات ملی آبزیان آبهای شور در زمینه تیلاپیا از سال ۱۳۸۷ زیر نظر موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور آغاز گردید؛ موسسه علوم شیلاتی با ٩٩ سال قدمت، قدیمی ترین موسسه تحقیقاتی کشور است. این افتخار یعنی اینکه ٣٠ سال قبل از تاسیس دانشگاه تهران محققین ما مشغول تحقیق و پژوهش در کشور بودند.

رئیس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور گفت: بر مبنای اساسنامه مرکز جهت تنوع بخشی به آبزی پروری و بهره مندی از تجربیات دنیا مبادرت به واردات این گونه نمودیم و همانند تمام موسسات علمی و پژوهشی دنیا و کشور جهت انجام تحقیق به اجازه و مجوز نیاز نداریم زیرا خود مرجع تحقیق و پژوهش هستیم؛ با اینحال براساس اخذ مجوزهای لازم از سازمان های محیط زیست و دامپزشکی واردات تیلاپیای نیل از کشور اندونزی صورت گرفته است.

پورکاظمی گفت: برای توسعه رسمی تیلاپیا و صدور مجوزهای مربوط، جلسات متعددی از سالیان گذشته با حضور مدیران و کارشناسان سازمان محیط زیست و موسسه تحقیقات و سازمان شیلات برگزار شده و طی آن، ضمن ارائه مستندات علمی کشورهای دارنده این صنعت و یافته های پروژه های صورت گرفته در کشور، هموراه بر ارائه راهکار اصولی و علمی توسعه تیلاپیا، بجای مخالفت مطلق و توقف فعالیت ها تاکید نموده ایم.

وی افزود: سازمان ملی آبزیان آبهای شور، بیوتکنیک مراحل مختلف تولید این ماهی از مولدسازی و تکثیر تا تولید بچه ماهی، تغذیه و پرورش در سیستم های مختلف را بدست آورده و دانش فنی آن آماده ارائه به بخش خصوصی است.

پورکاظمی گفت: با وجود متقاضیان بسیار و اعلام آمادگی سرمایه گذاران خرد و کلان، اقلیم های مناسب پرورش این ماهی و ظرفیت های بالقوه و بالفعل تولید تیلاپیا در کشور، تولید این ماهی در انتظار صدور مجوزهای لازم و توسعه قانونمند و رسمی است.

وی گفت: درحال حاضر طرح های پایلوت تولید در شرایط بسته سالنی و گلخانه ای با هدف حفظ آب و افزایش تولید در واحد سطح و حجم، که دارای ملاحظات محیط زیستی هستند، درحال اجرا است.

رئیس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور در پایان با اشاره به وارداتی بودن فیله تیلاپیای موجود در فروشگاه های کشور، گفت: بدون شک کیفیت ماهی تیلاپیای تولید داخل کشور چندین برابر بالاتر از کیفیت تیلاپیای وارداتی است که بصورت هماهنگ و برنامه ریزی شده با سودهای کلان وارد کشور می شود و حتی برخی از واردکنندگان این ماهی جو کشور را علیه تولید ملی گسترش می دهند.

وی افزود: درسال گذشته حدود ۱۱ تا ۱۵ هزار تن فیله تیلاپیا به ارزش ده ها میلیون دلار وارد کشور شده که معادل حدود ۳۵ تا ۵۰ هزار تن ماهی کامل و حاصل فعالیت کارگاه های متعدد تکثیر، نرسینگ، پرورش ماهی و فراوری می باشد که فرصت های شغلی متعددی در خارج از کشور ایجاد نموده است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید