Iranian Agriculture News Agency

همزمان با گشایش اجلاس فائو اعلام شد

گرسنگی در جهان رو به افزایش است/ وجود 60 درصد از افراد گرسنه در کشورهای جنگ‌زده و مناطق متأثر از تغییرات آب و هوا/ با روند فعلی، جامعه بین‌المللی به تعهد تحقق گرسنگی صفر تا سال 2030 نمی‌رسد

چهلمین کنفرانس بین‌الملی فائو با تمرکز بر توسعه پایدار روستایی، راهکاری برای پایان دادن به جنگ، تغییرات آب و هوا و مهاجرت، دیروز 3 ژوئن دوشنبه در رم گشایش یافت.

گرسنگی در جهان رو به افزایش است/ وجود 60 درصد از افراد گرسنه در کشورهای جنگ‌زده و مناطق متأثر از تغییرات آب و هوا/ با روند فعلی، جامعه بین‌المللی به تعهد تحقق گرسنگی صفر تا سال 2030 نمی‌رسد

چهلمین کنفرانس بین الملی فائو با تمرکز بر توسعه پایدار روستایی ، راهکاری برای پایان دادن به جنگ، تغییرات آب و هوا و مهاجرت، دیروز 3 ژوئن دوشنبه در رم گشایش یافت.

به گزارش ایانا از وبسایت فائو، مدیر کل فائو، خوزه گرازیانو دا سیلوا دیروز در مراسم افتتاحیه چهلمین کنفرانس دوسالانه فائو گفت: "تعداد افراد گرسنه در جهان پس از سال 2015 افزایش یافته است."

گرازیانو دا سیلوا تاکید کرد، تقریبا 60 درصد از افراد گرسته در جهان در کشور های جنگ زده و مناطق متاثر از تغییرات آب و هوا زندگی می کنند .

در حال حاضر فائو 19 کشوری را که در وضعیت بحرانی و اغلب با شرایط شدید تغییرات آب و هوایی مانند خشکسالی و سیل رو به رو هستند، شناسایی کرده است.

همچنین فائو اعلام کرده است که مناطق شمال شرقی نیجریه، سومالی، سودان جنوبی و یمن با 20 میلیون نفر به شدت تحت تاثیر قحطی قرار گرفته اند.

گرازیانو دا سیلوا گفت: "معیشت این مردم که عمدتا روستایی هستند، مختل شده و بسیاری از افراد این مناطق هیچ گزینه ای به جز مهاجرت ندارند."

وی افزود: "تعهد قوی سیاسی برای ریشه کن کردن گرسنگی مسئله مهمی است، اما کافی نیست. گرسنگی زمانی از بین می رود که کشورها تعهدات خود را به خصوص در سطوح منطقه ای و محلی انجام دهند."

او گفت: "صلح کلید پایان این بحران ها است اما ما نمی توانیم تا برقراری صلح صبر کنیم، فائو، برنامه جهانی غذا و صندوق بین المللی توسعه کشاورزی همگی برای کمک به افراد آسیب پذیر سخت کار می کنند،به طوری که باید اطمینان حاصل شود که مردم به نیازهای شان برای تولید مواد غذایی خود دست می یابند. در این مسیر نباید افراد آسیب پذیر روستایی به ویژه جوانان و زنان، نادیده گرفته شوند."

او خطاب به شرکت کنندگان در کنفرانس فائو گفت: "این سازمان بالاترین رهبری این بدنه را دارد که در زمینه بررسی و اعلام نظر درباره برنامه کاری، بودجه و حوزه های اولویت مربوط به مواد غذایی و کشاورزی تصمیم می گیرد."

در این نشست، از حدود یک هزار و 100 شرکت کننده، یک مقام عالی، یک نخست وزیر و شماری از نمایندگان از سازمان های بین المللی، بخش خصوصی و جامعه مدنی شرکت دارند.

همچنین، اولویت های فائو برای دو سال آینده شامل ترویج کشاورزی پایدار، انطباق و کاهش با تغییرات آب و هوا ، کاهش فقر، رسیدگی به کمبود آب، مهاجرت و حمایت از معیشت روستاییان آسیب دیده از جنگ است و همچنین کارهایی در زمینه تغذیه، شیلات، جنگل و مقاومت دارویی در حال انجام است.

پائولو جنتیلونی ( Paolo Gentiloni ) نخست وزیر ایتالیا در سخنرانی خود اشاره کرد، چشم اندازی از بدترین بحران مواد غذایی از زمان جنگ جهانی دوم ، در منطقه شمال شرق نیجریه، سومالی، سودان جنوبی و یمن وجود دارد و این مسئله هشداری است که نباید به آن بی اعتنا باشیم و باید نسبت به وظایف مان تجدید نظر و در این راه بیشتر تلاش کنیم.

وی، هدف پایان دادن به گرسنگی توسط سازمان ملل متحد را به عنوان راهی برای دستیابی به صلح، عدالت و برابری و حفظ جهان در آینده دانست.

پاپ فرانسیس درباره داشتن پشتوانه قوی برای برنامه فائو توضیح داده و بر همبستگی و به رسمیت شناختن حقوق بشر تاکید کرد و گفت: "ما آگاه هستیم که هر کس حق دسترسی به غذا باید داشته باشد." همچنین پاپ اعلام کرد که در مراسم روز جهانی غذا برابر با 16 اکتبر حضور می یابد.

دراین مراسم یادبود مک دوگال، اقتصادادن استرالیایی که در ایجاد سازمان فائو تاثیرگذار بوده، به آخیم اشتاینر، کسی که رهبری برنامه محیط زیست سازمان ملل متحد را برای یک دهه تا سال 2016 بر عهده داشته و در حال حاضر مدیر برنامه توسعه سازمان ملل متحد است، داده شد.

اشتاینر در سخنرانی خود گفت: "باید تمرکز بر اقتصاد آینده کشاورزی با توجه به توافقنامه پاریس مربوط به تغییر آب و هوا باشد. سیاست ناکافی و استراتژی نامناسب تخصیص بودجه باعث شده تا با میزان بالایی زباله و فرسایش منابع طبیعی رو به رو شویم."

محمود حجتی وزیرجهاد کشاورزی ایران در راس هیاتی در این اجلاس جهانی شرکت کرده است.

دبیر کل فائو در بخش جانبی اجلاس فائو: دستیابی به گرسنگی صفر، نیاز به اراده سیاسی و عمل محکم دارد

مدیر کل فائو ، خوزه گرازیانو دا سیلوا در حاشیه چهلمین اجلاس فائو گفت : "دستیابی به هدف جامعه بین المللی برای از بین بردن گرسنگی و سوء تغذیه تا سال 2030 امکان پذیر است ، چنانچه سرمایه گذاری قابل توجهی در بخش کشاورزی و توسعه پایدار روستایی و اجرای عمیات انجام شود."

وی در سخنرانی خود در بخش جانبی مربوط به گرسنگی صفر ( Zero Hunger ) در کنفرانس فائو، به برخی آمار و کارها اشاره کرد. دبیر کل فائو گفت: "امروز بیش از 800 میلیون نفر از مردم همچنان دچار سوء تغذیه مزمن هستند ... و متاسفانه این میزان رو به افزایش است."

وی افزود: " 155میلیون کودک زیر پنج سال از رشد بازمانده اند - نزدیک به یک چهارم از کل 1.9 میلیارد نفر ، اضافه وزن دارند به طوری که حداقل 500 میلیون نفر چاق هستند و 2 میلیارد نفر از کمبود ریزمغذی ها، رنج می برند."

گرازیانو دا سیلوا در حالی که به برخی پیشرفت ها در مبارزه با بلایای مرتبط با فقر و گرسنگی در دهه های اخیر اشاره کرد، گفت: "این دستاوردها می تواند با جنگ، رشد جمعیت، تغییرات آب و هوا و تغییر الگوهای رژیم غذایی، چالش های جدید در معرض خطر قرار گیرند."

وی همچنین به یکی از بزرگترین بحران های انسانی تاکنون اشاره کرد و افزود: "بیش از 20 میلیون نفر در معرض خطر گرسنگی در چهار کشور: شمال شرقی نیجریه، سومالی، سودان جنوبی و یمن قرار دارند."

سیاست توانمند سازی و فضای سازمانی

گرازیانو دا سیلوا با اشاره به دستور کار توسعه پایدار تا سال 2030 خواستار تعهد قوی به تصمیم گیری ملی و اعتماد به نفس کشورهای عضو شد ، همچنین بر این موضوع که اجرای طرح های منطقه ای و نقش سازمان ها در این مسیر قابل توجه است، تاکید کرد.

همچنین وی به بیانیه مالابو ( Malabo Declaration ) ، بیانیه رهبران اتحادیه آفریقا برای پایان دادن به گرسنگی در آفریقا تا سال 2025 و تعهد نسبت به امنیت غذایی توسط کشورها در آسیا و منطقه اقیانوس آرام و امریکا لاتین و کارائیب اشاره کرد.

وی گفت: " اراده سیاسی برای انجام اقدامات، به تمرکز قوی تر استراتژی های ملی در حوزه سیاست های تغذیه، سلامت و آموزش نیاز دارد." همچنین وی خواستار افزایش مکانیزم های نظارت و هماهنگ برای تسهیل گفت وگو و ایجاد انگیزه برای همکاری بخش ها و ذی نفعان و تمرکز بر طرح ها در از بین بردن گرسنگی ( Zero Hunger ) شد.

وی گفت: "برای این منظور تصمیم گیرندگان باید شواهد محکم و مرتبط، از جمله آمار و نظارت بر داده های مورد نیاز را در اختیار داشته باشند، همچنین به افزایش سرمایه گذاری دراین راه نیاز است."

گیلبرت هونگو، رئیس IFAD (صندوق بین المللی توسعه کشاورزی ) دراین باره گفت: "گرسنگی اغلب به دلیل فقر و نابرابری ایجاد می شود و این نتیجه ی محرومیت تولید کنندگان کوچک از سیستم غذایی در سطح گسترده است ."

وی هشدار داد با ادامه روند فعلی، جامعه بین المللی نمی تواند به تعهد دستیابی به گرسنگی صفر تا سال 2030 برسد؛ اما اگر ما هم اکنون سیستم غذایی را به گونه ا ی فراگیر و پایدار ایجاد کنیم و به انعطاف پذیری افراد فقیر روستایی و اکوسیستم اقدام کنیم، می توانیم به هدف مان دست یابیم."

دیوید بیسلی، مدیر اجرایی برنامه جهانی غذا گفت: "دولت ها باید برای کاهش درگیری ها، اقدام کنند." وی اشاره کرد که فائو، IFAD و برنامه جهانی غذا ، در یک مسیر بی سابقه با یکدیگر کار کرده اند.

اهمیت سرمایه گذاری

کمیسر اروپا در امور کشاورزی و توسعه روستایی ، فیل هوگان، در این باره اشاره کرد که برای رشد اقتصاد آفریقا، سرمایه گذاری مورد نیاز است. این در حالی است که کمک های رسمی در حوزه توسعه و پول های ارسالی نمی توانند منابع کافی سرمایه گذاری باشند بلکه سرمایه گذاری بخش خصوصی مورد نیاز است چراکه می تواند بزرگ ترین منبع مالی توسعه را فراهم کند."

وی گفت: "این درحالی است که افزایش رشد می تواند به افزایش تولید محصولات با ارزش افزوده در آفریقا و همراه با دسترسی بهتر به بازارهای با ارزش افزوده بینجامد. همچنین کارآفرینان جوان آفریقایی برای فروش محصولات شان به محصولات با کیفیت، روش های بهتر تولید و دسترسی به بازارها، نیاز دارند ."

رویداد جانبی امروز شامل این پنل ها بود: گرسنگی صفر- استراتژی جهانی، منطقه ای و هم افزایی ملی برای رسیدن به SDG 2 (پایان گرسنگی) مربوط به وزیر امور خارجه السالوادور -هوگو راجر مارتینز بونیلا، کسی که رئیس جامعه آمریکای لاتین و منطقه کارائیب (سلاک) است، وزیر کشاورزی و منابع طبیعی اتیوپی - ایاسو ابراها ، وزیر کشاورزی و جنگلداری جمهوری دموکراتیک خلق لائوس - لیان تیکو و امیرا گورنس، سفیر جمهوری سودان، که رئیس کمیته امنیت جهانی غذا ( World Food Security : CFS) ) را برعهده دارد.

ترجمه: فرحناز سپهری

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید