Iranian Agriculture News Agency

همه چیز درباره خمیرمرغ؛

چقدر گوشت به دلیل ممنوعیت استفاده از خمیرمرغ، هدر رفت؟/ گام بعدی کارخانه‌های سوسیس و کالباس برای مصرف خمیرمرغ

اگرچه ممنوعیت استفاده از خمیرمرغ برای کارخانه‌های تولیدکننده سوسیس و کالباس لغو شد، اما این ممنوعیت در سال‌های گذشته، حداقل 70 هزار تن گوشت مرغ را از بین برد.

چقدر گوشت به دلیل ممنوعیت استفاده از خمیرمرغ، هدر رفت؟/ گام بعدی کارخانه‌های سوسیس و کالباس برای مصرف خمیرمرغ

اگرچه ممنوعیت استفاده از خمیرمرغ برای کارخانه‌های تولیدکننده سوسیس و کالباس لغو شد، اما این ممنوعیت در سال‌های گذشته، حداقل 70 هزار تن گوشت مرغ را از بین برد.

به گزارش خبرنگار ایانا، از سال 92 که ممنوعیت استفاده از خمیرمرغ در کارخانه‌های تولیدکننده فراورده‌های گوشتی، توسط سازمان ملی استاندارد اعلام شد، تاکنون بیش از 70 هزار تن گوشت مرغ هدر رفته است. از آنجا که طبق گفته فعالان این صنعت، با ممنوع شدن استفاده از خمیرمرغ، سالانه 20 هزار تن گوشت از چرخه مصرف خارج می‌شود، بنابراین طی این سال‌ها حداقل 70 هزار تن از این محصول دورریز شده است.

استفاده از خمیرمرغ ( MDM ) از بعد از جنگ جهانی دوم در بسیاری از کشورها رایج شد و کارخانه‌ها از دستگاهی به نام سپراتور برای جدا سازی گوشت باقی مانده روی استخوان، بهره می‌برند. اگرچه تولید خمیرمرغ از اواسط سال 84 در ایران نیز رونق گرفت، اما سازمان ملی استاندارد به دلیل شبهاتی که در تولید بهداشتی این محصول وجود داشت، استفاده از آن را در کارخانه‌ها از نیمه‌های سال 92 ممنوع کرد. این در حالی است که خمیرمرغ در کشورهایی مانند آلمان، اتریش، فرانسه، آرژانتین، برزیل و غیره به صورت عمده تولید، مصرف و صادر می‌شود. حتی کشورهای حاشیه خلیج فارس، واردکننده عمده محصولات تولید شده از این ماده هستند.

دبیر انجمن صنایع فراورده‌های گوشتی ایران، امروز در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا، در این ارتباط گفت: آزمایش‌های بسیاری روی نمونه‌های مختلف، برای متقاعد کردن متولیان بهداشتی کشور صورت گرفت تا در نهایت آنها به لغو ممنوعیت استفاده از خمیرمرغ رای دادند.

مجید افلاکی، با اشاره به اینکه استاندارد تدوین شده، حاصل تحقیقات فراوان است، افزود: بخش خصوصی، تلاش‌های زیادی برای انجام آزمایش‌ها متقبل شد و بیش از 200 میلیارد تومان در این راه هزینه کرد.

به گفته وی، در چارچوب استاندارد جدید، محصولاتی که حاوی خمیرمرغ هستند، باید پوشش زرد رنگ داشته و با فونت خوانا و درشت، مقدار آن را روی برچسب محصول، اعلام کنند. این در حالی است که تا قبل از سال 92 اطلاع‌رسانی درباره این ماده اولیه در محصولات فراورده‌های گوشتی به این شکل وجود نداشت.

افلاکی عنوان کرد: در سال 94 ایران از طرف فائو به عنوان هاب منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا برای تخمین مقدار ضایعات گوشت سفید و قرمز انتخاب شد. در نتیجه تحقیقات گسترده صورت گرفته، یکی از مواردی که بر افزایش ضایعات، دامن می‌زد، ممنوعیت استفاده از خمیرمرغ بود. محققان فائو معتقد بودند که این محصول مانند بسیاری از کشورها در ایران هم می‌تواند مصرف شود.

دبیر انجمن صنایع فراورده‌های گوشتی ایران، با بیان اینکه بخش عمده خمیرمرغ تولید شده توسط قطعه‌بندی‌ها صورت می‌گیرد، گفت: گام بعدی، تسری یافتن قوانین کارخانه به قطعه‌بندی‌هاست. به عبارتی تلاش بخش خصوصی این است تا بتواند در چارچوب استانداردهای موجود، استفاده از خمیرمرغ تولید شده در قطعه‌بندی‌ها را نیز برای کارخانه‌ها مجاز کند. این اتفاق، صرفه اقتصادی بالایی را برای بخش تولید رقم خواهد زد.

افلاکی ادامه داد: اکنون بخش عمده خمیرمرغی که از قطعه‌بندی‌ها بیرون می‌آید، صادر می‌شود.

به گزارش ایانا اکنون حدود 150 کارخانه تولید فراورده‌های گوشتی در کشور فعالیت می‌کنند که به طور متوسط مصرف مرغ آنها 5 تن و در مجموع 750 تن در روز است. معمولاً از 10 درصد این مقدار، می‌توان خمیرمرغ باکیفیت تهیه کرد. بنابراین سهم هر کارخانه از خمیرمرغ تولید شده، بین 500 تا 600 کیلوگرم در روز خواهد بود./

V-960410-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید