Iranian Agriculture News Agency

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گلستان خبر داد:

کاهش بارش‌ها در گلستان/ نیازمند سدسازی در استان هستیم

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گلستان گفت: از ابتدای سال آبی جاری تاکنون نسبت به مدت مشابه سال گذشته میزان بارش‌ها در استان ۳۵ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

کاهش بارش‌ها در گلستان/ نیازمند سدسازی در استان هستیم

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گلستان گفت: از ابتدای سال آبی جاری تاکنون نسبت به مدت مشابه سال گذشته میزان بارش‌ها در استان ۳۵ درصد کاهش را نشان می‌دهد .

به‌گزارش ایانا از پاون، علی نظری در نشست خبری با اصحاب رسانه که به مناسبت هفته صرفه‌جویی در مصرف آب برگزار شد، با اشاره به وضعیت منابع آبی در استان بیان کرد: از ابتدای سال آبی جاری تاکنون در استان 343 میلی متر بوده در حالی که در مدت مشابه سال گذشته میزان بارش‌های به ثبت رسیده 524 میلی متر بود، در این مدت 35 درصد بارش‌ها کاهش یافته و در مقایسه با میانگین بلندمدت نیز شاهد کاهش 17 درصدی هستیم .

وی با اشاره به کاهش رواناب رودخانه‌های استان گلستان افزود: کاهش بارش‌ها، تغییر اقلیم و رژیم بارش، خشکسالی و همچنین برداشت‌های بی‌رویه از آب‌های زیرزمینی موجب کاهش رواناب رودخانه‌ها شده است .

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان در ادامه بیان کرد: در این مدت میزان رواناب گرگانرود نسبت به سال گذشته 37 درصد و نسبت به میانگین بلندمدت 67 درصد کاهش را نشان می‌دهد. هم چنین رواناب اترک 52 درصد نسبت به سال قبل و 77 درصد نسبت به میانگین بلندمدت کاهش و در زرین گل نیز 27 درصد کاهش نسبت به مدت مشابه سال گذشته و 56 درصد کاهش نسبت به میانگین درازمدت به ثبت رسیده است .

وی اظهار کرد: هم چنین در آورد رودخانه‌های گرمابدشت 47 درصد نسبت به سال قبل و 68 درصد نسبت به درازمدت و در قره سو نیز 61 درصد کاهش رواناب نسبت به سال گذشته و 74 درصد نسبت به میانگین بلندمدت ثبت شده است .

نظری با اشاره به کاهش حجم ذخیره آب سدهای استان هم اعلام کرد: در حال حاضر 32 درصد از حجم مخازن سدهای استان آب ذخیره شده که معادل 91 میلیون مترمکعب است، در حالی‌که در مدت مشابه سال گذشته میزان ذخیره سدهای استان 77 درصد و معادل 218 میلیون مترمکعب بود .

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان درباره جوامع مختلف بسته به سرانه آب گفت: سرانه آب در جوامع پرآب و بدون تنش به ازای هر نفر یک هزار و 700 مترمکعب، در جوامع دارای تنش و کم آب هزار تا یک هزار و 700 مترمکعب، در جوامع بحرانی کمتر از یک هزار مترمکعب و در مناطق دارای بحران مطلق کمتر از 500 مترمکعب است. سرانه آب در کشورمان یک هزار و 600 مترمکعب است و در گلستان این سرانه کمتر و حدود یک هزار و 400 مترمکعب است .

نظری درباره استفاده از آب‌های زیرزمینی افزود: در کشور ما 86 درصد از منابع آب تجدیدپذیر بهره‌برداری می‌شود که این عدد در استان حدود 76 درصد است. در عین حال 87 درصد آب تجدید پذیر در بخش کشاورزی و زیست محیطی، 10 درصد بخش شرب و سه درصد صنعت مصرف می‌شود .

وی با بیان اینکه با افزایش جمعیت، تقاضا برای آب و مصرف آن افزایش می‌یابد، عنوان کرد: اگر مدیریت آب را به چهار دوره تقسیم کنیم، در حال حاضر در مقطعی قرار داریم که عرضه آب با میزان مصرف فاصله زیادی پیدا کرده است برای همین مجبور هستیم از کیلومترها دورتر انتقال آب انجام دهیم یا از آب‌های نامتعارف و شور و آب دریا (با استفاده از آب شیرین کن) بهره‌برداری کنیم .

نظری افزود: در این شرایط نیاز به تغییر الگوی و مدیریت مصرف آب داریم که همه بخش‌ها از جمله کشاورزی، شرب و صنعت باید نسبت به آن اهتمام داشته باشند .

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گلستان ادامه داد: برای تأمین آب در بخش‌های کشاورزی، صنعت و شرب این استان همچنان نیازمند سدسازی در سطح منطقه هستیم .

نظری همچنین در ادامه در خصوص سدسازی در استان افزود: این استان همچنان نیاز به ساخت سد دارد و در این رابطه قرار است از بانک توسعه اسلامی نیز وام دریافت کنیم .

وی بیان داشت: موافقت جذب 92.2 میلیون یورو معادل سه هزار و 800 میلیارد ریال از بانک توسعه اسلامی برای ساخت سد قره چای و زرین گل گلستان اخذ شده است و با این اعتبار طی 5 سال شبکه‌های پایاب سد قره سو و زرین گل به صورت مدرن اجرا می‌شود .

نظری با بیان اینکه گلستان در شرایط نرمال یک میلیارد و 250 میلیون متر مکعب آب سطحی دارد، گفت: تاکنون 72 درصد از آب‌های سطحی استان از طریق سد سازی و آب بند مهار شده است .

وی به پیشرفت 70 درصدی ساخت سد نرماب مینودشت در شرق گلستان اشاره کرد و گفت: در صورت تأمین به موقع اعتبار به‌ویژه برای جابجایی روستائیان محدوده سد، عملیات اجرایی این طرح سال آینده به پایان خواهد رسید .

عملیات اجرایی سد نرماب چهل چای شهرستان مینودشت با ظرفیت 125 میلیون متر مکعب و توان تنظیم 190 میلیون متر مکعب در 1390 آغاز شد و قرار است آب مازاد سه رودخانه نرماب، چهل چای و خرمالو را ذخیره کند .

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گلستان همچنین گفت: تأمین آب شرب 4 شهر مینودشت، گالیکش، گنبدکاووس و مراوه تپه و ساکنان 130 روستای منطقه صورت می‌پذیرد، پشتیبانی از سد وشمگیر، تأمین آب زراعی 34 هزار هکتار با ایجاد شبکه پایاب از جمله اهداف اصلی ایجاد سد نرماب چهل چای مینودشت است .

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید