Iranian Agriculture News Agency

رییس انجمن ارگانیک ایران عنوان کرد:

تولید عسل ارگانیک در کشور کمتر از پنج درصد است/ شرکت تعاونی محصولات ارگانیک تشکیل می‌شود/ کارگاه آموزشی تولید عسل ارگانیک برگزار می‌گردد

به‌دلیل مباحث مدیریتی خاص، عسل‌های ارگانیکی که در کشور موفق به دریافت گواهینامه‌های بین‌المللی از اتحادیه اروپا و آمریکا شده باشند، کمتر از پنج درصد است.

تولید عسل ارگانیک در کشور کمتر از پنج درصد است/ شرکت تعاونی محصولات ارگانیک تشکیل می‌شود/ کارگاه آموزشی تولید عسل ارگانیک برگزار می‌گردد

به‌دلیل مباحث مدیریتی خاص عسل‌های ارگانیکی که در کشور موفق به دریافت گواهینامه‌های بین‌المللی از اتحادیه اروپا و آمریکا شده باشند، کمتر از پنج درصد است.

به گزارش خبرنگار ایانا، رضا نورانی، رئیس انجمن ارگانیک در نشست خبری که پیش از ظهر امروز در محل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران برگزار شد، با اشاره به ظرفیت کشور برای تولید عسل کیفی، گفت: نداشتن گواهی‌های بین‌المللی در سایر عسل‌ها به معنای تقلبی بودن آن ها نیست؛ زیرا ایران کشوری با عرصه‌های طبیعی مناسب برای تولید عسل کیفی است و به همین دلیل این محصول در بیشتر موارد از کیفیت خوبی برخوردار است.

وی با تأکید بر اینکه تولید عسل در گذشته ارگانیک بوده است، افزود: بعد از جنگ جهانی دوم با ورود سموم شیمیایی به باغ‌های تولید عسل ارگانیک کاهش یافت تا اینکه در ده‌های اخیر جهان با توجه به خواص معجره‌آسای این محصول دوباره به تولید عسل به شکل ارگانیک روی آورد.

رئیس انجمن ارگانیک با بیان اینکه انجمن ارگانیک ایران با جدیت در حال پیگیری تولید محصولات ارگانیک است، اظهار کرد: هرچند تولید این محصولات در دستور کار دولت قرار دارد، اما جزو اولویت‌های اصلی نیست و ما انتظار داریم در برنامه ششم توسعه، تولید این محصولات جزو برنامه‌های اصلی دولت دوازدهم باشد.

به گفته نورانی، با وجود اینکه هم‌اکنون ایران رتبه 43 جهانی را در تولید محصولات ارگانیک دارد، اما جزو سه کشوری است که همراه با فرانسه و ژاپن دفتر نمایندگی فدراسیون جهانی جنبش ارگانیک (آیفوم) را در کشور خود دارد.

وی تأکید کرد: در حال حاضر 43هزار هکتار سطح زیرکشت محصولات ارگانیک و 38 هزار هکتار سطح عرصه‌های طبیعی این محصولات در کشور وجود دارد.

نورانی کشورهای اروپایی و عربی را مشتریان اصلی عسل ایران برشمرد و ادامه داد: میزان صادرات عسل‌های از کشور چندان زیاد نیست، اما استقبال خوبی در بازارهای جهان از عسل ایران به‌دلیل کیفیت و طعم و عطر خاص آن می‌شود.

وی در پایان سخنان خود در این نشست از تشکیل شرکت تعاونی ارگانیک ایران با کمک و همکاری سازمان مرکزی تعاون روستایی خبر داد.


عمر تولید محصولات ارگانیک در ایران کمتر از یک دهه است

در ادامه این نشست، محمدرضا اردکانی، دبیر اجرایی کارگاه آموزشی زنبورداری ارگانیک، از برگزاری کارگاه آموزشی تولید عسل ارگانیک خبر داد و بیان کرد: جنبش جهانی ارگانیک دهه‌ها است که در جهان آغاز شده است، اما در ایران تنها یک دهه است که فعالیت‌های ارگانیک مورد توجه قرار گرفته است.

وی با تأکید بر اینکه تولید محصولات ارگانیک ارتباط مستقیم با تأمین سلامت مردم دارد، یادآور شد: تولید محصول ارگانیک تنها مربوط به غذا نیست و مباحث زیست‌محیطی و عدم آلودگی آب و خاک را نیز دربر می‌گیرد از این رو تولید محصولات ارگانیک به لحاظ اجتماعی و زیست‌محیطی نیز دارای اهمیت است.

اردکانی با اشاره به مهم‌ترین اهداف برگزاری این کارگاه عنوان کرد: اصول تولید فرآورده‌های ارگانیک شاخص‌های اقتصادی، اجتماعی و اکولوژیک زنبور عسل، آشنایی با قوانین و استانداردهای بین‌المللی عسل ارگانیک، بررسی نژادهای زنبور عسل در ایران، ارزیابی ریسک و مشکلات ورود به بحث تولید عسل ارگانیک، مدیریت آفات بیماری‌های کندو و دستورالعمل‌های بازرسی تولید این گونه عسل‌ها از مهم‌ترین اهداف کارگاه به‌شمار می‌رود.

نخستین کارگاه تخصصی تولید عسل ارگانیک روزهای 13 و 14 تیرماه در سالن کنفرانس سازمان تعاون روستایی با حضور استادانی از کشورهای آلمان و ایران با همکاری انجمن ارگانیک ایران، سازمان تعاون روستایی و نماینده فدراسیون جهانی جنبش ارگانیک (آیفوم) برگزار می‌شود./

G-960404-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید