Iranian Agriculture News Agency

به بهانه هفته صرفه‌جویی در مصرف آب؛

استفاده از پساب فاضلاب در کارخانه‌های صنعتی

استان اصفهان در یک پهنه وسیع جغرافیایی در مرکز فلات ایران و همجوار و هم مرز با 9 استان کشور قرار دارد. وضعیت اقلیمی، توپوگرافی محیط و شرایط طبیعی استان همواره باعث شده است مسئله تأمین آب به عنوان یک دغدغه تاریخی برای ساکنان این مرز و بوم مطرح باشد.

استفاده از پساب فاضلاب در کارخانه‌های صنعتی

مهندس هاشم امینی ، مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب اصفهان

استان اصفهان در یک پهنه وسیع جغرافیایی در مرکز فلات ایران و همجوار و هم مرز با 9 استان کشور قرار دارد. وضعیت اقلیمی، توپوگرافی محیط و شرایط طبیعی استان همواره باعث شده است مسئله تأمین آب به عنوان یک دغدغه تاریخی برای ساکنان این مرز و بوم مطرح باشد .

در کنار شرایط طبیعی موجود در سال‌های اخیر گرم شدن زمین، افزایش دما و گازهای گلخانه‌ای، گسترش بیابان‌ها و تداوم خشکسالی ضربات سهمگین دیگری بوده است که بر پیکره منابع آب استان وارد شده است در این بین دخالت‌های انسانی، دست اندازی ها وبرداشت های بی رویه از منابع آب نیز جراحات دیگری بوده است که کالبد نزار ذخایر آبی را مورد هدف قرار داده‌اند .

توصیفات مطرح شده فوق می‌تواند یک تصویر شماتیک از وضعیت آب در استان را در پیش روی هر ناظر و مخاطبی قرار دهد. اما با وجود تمامی ناملایمات طبیعی و دست کاری‌های انسانی، آبفای استان اصفهان خصوصاً در این سال‌ها توانسته است با بهره گیری از توان فنی مهندسی و سخت کوشی و تلاش یکایک کارکنان خود در عمل به رسالت اصلی خود یعنی تأمین آب شرب و بهداشتی سربلند و موفق گردد. این دستاورد بزرگ مستلزم تدابیر و حرکت در مسیر چشم انداز کلان شرکت برای یکپارچگی سیستم‌ها، مدیریت واحد و پیگیری و اجرای به موقع پروژه‌های عمرانی بوده است .

احاطه آبفا استان اصفهان به نیازها و الزامات عملیاتی برای توسعه زیرساخت‌های تأمین آب و شناخت درست و صحیح از فضای کالبدی استان از عوامل و فاکتورهای تثبیت و پایداری تأمین آب برای 93 شهر تحت پوشش با جمعیتی بیش از 4 میلیون نفر بوده است. تنظیم و پیاده سازی یک برنامه کلان نگر با درک شرایط موجود که افق‌های آینده را مدنظر قرار داده است همانند یک تراز و مسیر حرکت و نقشه راه تکلیف تمامی بخش‌ها و حوزه‌های آبفا را مشخص کرده است .

سیاستگزاری اصولی در ساختارهای فنی، مهندسی و پیرو آن بهره برداری بهینه از امکانات و تأسیسات آبفا باعث شده است ضمن صرفه جویی در اقلام بودجه ای، پتانسیل و ظرفیت‌های بالقوه بخش خصوصی نیز به کمک گرفته شود و تجربه نشان داده است که راهبرد مشارکت بخش خصوصی در پیشبرد طرح‌ها و توسعه صنعت آب وفاضلاب در استان اصفهان به نحو چشمگیری موفق و کارآمد بوده است .

طرح‌ها و پروژه‌های مهمی همچون قراردادهای بیع متقابل با شرکت فولاد مبارکه و ... با حجم عظیم سرمایه گذاری رویکرد استفاده از پساب فاضلاب در کارخانه‌های صنعتی را دنبال می نمایدکه در حفظ ذخایر آبی و کاهش وابستگی صنایع استان به آب‌های زیرزمینی و رودخانه زاینده رود بسیار مؤثر است. از اقدامات برجسته دیگر آبفا در سال 95 اصلاح و تعویض بیش از 32 هزار کنتور فرسوده و در کنار آن بیش از 400 کیلومتر توسعه خطوط لوله آب و فاضلاب در جغرافیای استان می‌باشد که ضمن توزیع پایدار آب برای شهروندان از هدررفت آب نیز پیشگیری شده است. در کنار اقدامات فنی سیاست‌های فرهنگی نیز در دستور کار شرکت آبفا قرار دارد پایه گذاری و تأسیس خانه فرهنگ آب با مساحت 750 مترمربع با بخش‌های مختلف فرهنگی که بر تعلیم و آموزش سنین پایه و کودک متمرکز است در راستای بهینه سازی مصرف آب در بین نسل جوان و یک نوع سرمایه گذرای فرهنگی در استان می‌باشد که با استقبال قابل توجه مهدهای کودک، مدارس و سایر نهادهای آموزشی مواجه شده است .

همزمان با فعالیت‌های وسیع فرهنگ‌سازی هوشمند سازی شبکه‌های توزیع و خطوط انتقال و مدیریت فشار و نشت‌گیری خطوط اصلی منجر به کاهش هدررفت آب از 30 درصد به 17 درصد در طی یک دوره شش ساله منتهی به 95 شده است .

مجموع این فعالیت‌های گسترده در تمامی بخش‌ها وضعیت مطلوبی را برای آینده روشن این صنعت در استان اصفهان موجب شده تا در تابستان سال جاری نیز با همت و مساعدت مصرف کنندگان از یک طرف و کارشناسان و خادمین صنعت آب از طرف دیگر بر تمامی مشکلات احتمالی کم آبی فائق آیند و گام‌های توسعه و تعالی خدمت به مردم روز به روز افزون یابد .

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید