Iranian Agriculture News Agency

استاد دانشکده منابع طبیعی دانشگاه تهران خبر داد:

دستورالعمل اجرایی طرح تنفس تا آخر تابستان نهایی می‌شود

استاد دانشکده منابع طبیعی دانشگاه تهران گفت: دستور العمل اجرایی طرح تنفس تا آخر تابستان نهایی می‌شود.

دستورالعمل اجرایی طرح تنفس تا آخر تابستان نهایی می‌شود

استاد دانشکده منابع طبیعی دانشگاه تهران گفت: دستور العمل اجرایی طرح تنفس تا آخر تابستان نهایی می‌شود.

محمد رضا مروی مهاجر در گفتگو با خبرنگار ایانا بیان کرد: به صورت دورا دور در جریان برنامه‌های سازمان جنگل‌ها در ارتباط با طرح تنفس جنگل هستم. این سازمان در حال تهیه دستورالعمل اجرایی این طرح است و تا پایان تابستان، برنامه‌ها نهایی خواهد شد. وی افزود: برنامه‌ریزی انجام شده می‌تواند وضعیت فعلی را ساماندهی کند.

مهاجر تاکید کرد: دولت باید مسئله تنفس جنگل را جدی بگیرد. دولت روحانی تنها کاری که درباره تنفس می‌تواند انجام دهد، این است که بودجه لازم برای اجرای این طرح را در اختیار سازمان جنگل‌ها قرار دهد.

وی افزود: تامین بودجه مهمترین و موثرترین کاری است که دولت می‌تواند انجام دهد. در ارتباط با سایر موارد باید از سازمان جنگل‌ها مسئولیت بخواهد. اگر این سازمان بودجه داشته باشد، می‌تواند در ارتباط با حفاظت، قرقبان‌ها و غیره، برنامه‌ریزی مناسب را انجام دهد.

هر گونه اقدام پرورشی در جنگل با قطع درخت همراه است اما در مصوبه مجلس شورای اسلامی برای توقف بهره‌‎برداری تجاری از جنگل‌های شمال، ممنوعیت‌هایی در زمینه برداشت درختان سالم ایجاد شده است. استاد دانشکده منابع طبیعی دانشگاه تهران به این پرسش که آیا این محدودیت‌ها برای جنگل مشکل ایجاد نخواهد کرد، این گونه پاسخ داد: معتقدم در چارچوب برنامه تنفس جنگل، هیچ نوع درختی نباید قطع شود. عملیات پرورشی هم نباید صورت گیرد.

وی افزود: باید یک توقف صد درصد قطع درخت، برای 10 سال داشته باشیم. از نظر علمی هم عملیات پرورشی دیر نمی‌شود و می‌توان پنج یا 10 سال دیگر، این عملیات را انجام داد.

مهاجر تاکید کرد: در دوران گذار بهتر است هیچ عملیاتی در داخل جنگل انجام ندهیم. جنگل‌های ما طبیعی هستند و مراحل تکاملی در آن طولانی مدت است و اگر 10 سال بعد برای عملیات پرورشی به جنگل وارد شویم، دیر نشده است.

وی گفت: وقتی عملیات پرورشی هم در جنگل متوقف شود، جامعه هشیار است که هر درختی که از جنگل بیرون می‌آید، قاچاق است. جامعه و همه می‌دانند که اگر یک درخت به هر دلیلی ازجنگل خارج شود، قاچاق است. این در حالی است که با اجرای عملیات پرورشی در جنگل در طول دوران گذار، دریچه‌ای برای سوء استفاده باز می‌شود.

L-960402-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید