Iranian Agriculture News Agency

دانشگاه یورک و موسسه کوادرام انجام دادند

رویکرد جدید برای رمز گشایی از پتانسیل ژنتیکی دیواره سلول گیاهی

پژوهشگران از دانشگاه یورک و موسسه کوادرام، رازهای ژنتیکی دیواره سلولی گیاه را که می تواند به بهبود کیفیت غذاهای با پایه گیاهی کمک کند، رمزگشایی کردند.

رویکرد جدید برای رمز گشایی از پتانسیل ژنتیکی دیواره سلول گیاهی

پژوهشگران از دانشگاه یورک و موسسه کوادرام، رازهای ژنتیکی دیواره سلولی گیاه را که می تواند به بهبود کیفیت غذاهای با پایه گیاهی کمک کند، رمزگشایی کردند.

به گزارش ایانا از وبسایت ساینس دیلی پیشرفت های اخیر در تکنولوژی توالی ژنوم، اطلاعاتی جزئی در مورد ژنتیک محصولات گیاهی فراهم کرده است، اما آنچه که تا به امروز نادیده گرفته شده است تکنولوژی مورد نیاز برای جمع آوری داده های قابل مقایسه در مورد دیواره سلولی است تا بتوانند این ژن های مهم را برای پرورش دهندگان گیاهان، پیدا و تعیین کنند، و آن ها را نشان دهند.

با استفاده از میکرواری (ریزآرایه)، این تیم توانستند هزاران نمونه سلول گیاهی را همزمان تجزیه و تحلیل کنند و مقدار زیادی از داده های مربوط به آرایش سلول ها را ازآن برداشت کنند.

آن ها سپس این اطلاعات را با استفاده از تکنیکی به نام نقشه برداری ارتباط، به تغییرات خاص در اطلاعات ژنتیکی بین گونه های مختلف سلول های گیاهی مرتبط کردند.

دکتر یان بانکرافت از دپارتمان زیست شناسی دانشگاه یورک می گوید: "دیواره سلول های گیاهی از قندها تشکیل شده اند که می توانند به شکل هزاران کربوهیدرات متفاوت که ابعاد دیواره سلولی را در شکل های مختلف قابل توجه مشخص می کنند آرایش یابند."

او در ادامه افزود: "تنوع در این قندها ویژگی های گیاه را با تحت تاثیر قرار دادن چگونگی رشد آن یا چگونگی سیستم دفاعی آن در مقابل آفات و بیماری ها تغییر می دهد. آنها هم چنین موادی را که ما از گیاهان دریافت می کنیم را نیز تغییر می دهند؛ مانند کیفیت مواد مغذی و قابلیت استفاده آن به عنوان سوخت زیستی بدن."

او همچنین گفت: "با بهتر فهمیدن ژن هایی که سنتز دیواره سلولی گیاه را کنترل می کند ما می توانیم پیشرفت های موثرتری را برای حمایت از صنایع کشاورزی و زیستی ایجاد کنیم."

تکنولوژی میکرواری، به شناسایی ژن های نشانگر در نمونه هایی که حاوی میزان بیشتر یا کمتری از یک مولفه خاص هستند کمک می کند. نشانگر های برجسته به پرورش دهندگان می گویند که چه زمانی تنوع ژن های خوب موجود است و به دانشمندان نیز موقعیت احتمالی را، و بنابراین شناسایی ژن مربوطه را امکان پذیر می کنند.

پروفسور کیت والدرون از موسسه کوادرام اضافه کرد: "این کار به ما می گوید که کدام ژن ها واقعا برای ایجاد یک صفت خاص مهم هستند. به دلیل اینکه ما توانستیم حجم زیادی از داده ها را جمع آوری کنیم، می توانیم بهترین ویژگی ها را برای پرورش دهندگان با درجه خوبی از صحت شناسایی کنیم."

او افزود: "با استفاده از نشانگرهای ژنتیکی که با استفاده از این تکنیک شناسایی شده اند، پرورش دهندگان بهتر قادر خواهند بود گونه هایی را کشت کنند که مواد مغذی بهتری داشته باشند یا امکان این مسئله را که چگونه می توان بخش دور ریز گیاه را به سوخت زیستی یا سایر بیوپلیمر ها تبدیل کرد افزایش دهند."

محققان مذکور هم اکنون از رویکرد خود برای بازکردن فرصت های جدید برای بهبود بخشیدن به دیواره سلولی در گیاهان و سایر ارگانیسم هایی که دیواره سلولی آنها از کربوهیدرات ها ساخته شده است استفاده می کنند.

مترجم: بهاران پدرام

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید