Iranian Agriculture News Agency

نقش کلیدی زنان کشاورز خرده پا در تولید پایدار

86 درصد از زنان زیمباوه در بخش کشاورزی مشغول هستند

تسیتسی ماچینگواتا ، زن کشاورز 32ساله ، دارای یک مزرعه دو هکتاری در منطقه حراره (Harare) زیمباوه است. وی در باره مشکلات متعدد کشاورزان خرده پا می گوید: "امسال با توجه به بارندگی های شدید در کشور محصولات در مزارع پوسیده شده اند، همچنین با وجود شبکه جاده ای نامناسب، دسترسی کشاورزان به بازارها محدود شده است."

86 درصد از زنان زیمباوه در بخش کشاورزی مشغول هستند

تسیتسی ماچینگواتا ، زن کشاورز 32ساله ، دارای یک مزرعه دو هکتاری در منطقه حراره ( Harare ) زیمباوه است. وی در باره مشکلات متعدد کشاورزان خرده پا می گوید: "امسال با توجه به بارندگی های شدید در کشور محصولات در مزارع پوسیده شده اند، همچنین با وجود شبکه جاده ای نامناسب، دسترسی کشاورزان به بازارها محدود شده است."

به گزارش ایانا از وبسایت تروس - آوت، وی افزود:"حتی زمانی که سوپرمارکت ها محصولات ما را می خرند، مبلغ بسیار کمی به ما می دهند و ما قدرت چانه زنی نداریم این درحالی است که ما برای فراهم کردن زندگی مناسب دچار مشکل هستیم و نمی توانیم فرزندان خود را به مدرسه بفرستیم."

گفتنی است این کشاورز ، بنیانگذار و مدیر کشاورزی سندیکای زنان کشاورز است، سازمانی که از زنان کشاورز خرده پا را در روستای Domboshaw (روستایی در زیمباوه) پشتیبانی می کند.

ماچینگواتا
توضیح می دهد: "نبود مهارت در استفاده از تکنولوژی و مدت زمان محدود برای آموزش برای زنان همراه با تغییرات آب و هوایی - باعث بروز مشکلاتی برای زنان منطقه شده است."

براساس گزارش وزارتخانه امور زنان و توسعه محلی MWAGCD) )(1) در زیمبابوه، زنان 70 درصد از جمعیت روستایی را تشکیل می دهند که 86 درصد از آن ها در بخش کشاورزی مشغول هستند. از کشاورزان خرده پا کسانی که از برنامه اصلاحات ارضی دولت بهره مند شده اند، تنها 18 درصد زن هستند. همچنین شمار زنانی که برای خرید زمین اقدام کرده اند، 12 درصد هستند.


مطالعه اتاق ملی بازرگانی زیمبابوه (2016) درباره زنان کارآفرین کشاورز نشان داد که تعداد کمی از زنان کشاورز خرده پا موفق به دریافت وام بانکی شده اند.

براساس گزارش فائو درباره سهامداران خرده پا و خانواده های کشاورزان (2) ، اگر زنان کشاورز همانند مردان، به منابع مولد دسترسی داشته باشند، می توان بازده مزارع را 20-30 درصد افزایش و همچنین 100-150 میلیون نفر را از گرسنگی نجات داد.

علی سید یوسف ، مشاور ارشد فنی فائو گفت: "برای مقابله با این چالش، وزارت توسعه بین المللی بریتانیا ( DFID )، بودجه 72 میلیون دلاری برای اجرای برنامه معیشت و امنیت غذایی ، در راستای افزایش بهره وری کشاورزی و درآمد، بهبود امنیت غذایی و تغذیه، و همچنین کاهش فقر در مناطق روستایی زیمبابوه هزینه کرده است."

وی افزود:" LFSP ، به محدودیت ها و مشکلات کشاورزان خرده پا به ویژه زنان در زمینه افزایش بهره وری مزارع و مشارکت آن ها در بازارها رسیدگی می کند. " این پروژه قرار است هشت منطقه در زیمبابوه را تحت پوشش قرار دهد.

LFSP ، فناوری های صرفه جویی در نیروی کار مانند کشاورزی حفاظتی مکانیزه، جدا کردن پوسته بادام زمینی به صورت مکانیزه و فنآوری استخراج آب و اجاق های چوبی کارآمدتر را ترویج می دهد.

یوسف گفت: "توسعه کارگاه های آموزشی می تواند باعث درگیر شدن زنان در جامعه شود و آن ها را از فضای خانه به درون جامعه بیاورد."

وی یادآور شد: "زنجیره ارزش مانند طیور (جوجه و مرغ بومی) و بادام زمینی به درگیر شدن زنان کمک می کند و اجازه می دهد تا زنان روی درآمدی که به دست می آورند، کنترل داشته و مسلط باشند."

به گفته یوسف، این پروژه می تواند موارد زیر را فراهم کند:

• مشارکت زنان در تصمیم گیری ها، به عنوان نمونه مشارکت در یکی از کمیته های عضو مانند شوراهای دهستان ( RDCs ) (3 ، بخش پس انداز داخلی و وام ( ISALs )(4)، انجمن کالا

• تصمیم گیری اعضای خانواده از طریق همکاری زنان و مردان

• افزایش آگاهی زنان در مورد بازارها

LFSP با استفاده از رویکرد آموزشی زن ومرد تحت عنوان Gender Action Learning Systems (GALS) ، به فراهم شدن فضای امن برای جوامع به همراه تصمیم گیری و مشارکت زن و مرد کمک می کند.

از آن جایی که زنان در زمینه شیوه های صرفه جویی شناخته شده اند، LFSP این توانایی را از طریق پس انداز داخلی و وام ( ISALs ) و آموزش، توسعه ظرفیت ها و معرفی فعالیت های درآمدزا، افزایش داده است.

این درحالی است که زندگی زنان در استان میدلندز از طریق پروژه ترویج و آموزش کشاورزی روستایی EXTRA) )(5)، یک پروژه سه ساله تحت LFSP ، دگرگون شده است.

Virginia Gomana ، یکی از اعضای Vavariro ISALs ( کمیته پس انداز داخلی و وام ) در استان گفت: "در ابتدا هر کدام از ما در این طرح با مبلغ کمی به میزان سه دلار مشارکت کردیم."

وی افزود: "حالا ما در پروژه های بزرگ درگیر هستیم؛ کاری که فکر نمی کردیم بتوانیم انجام دهیم، مانند پرورش بز و باغبانی. همچنین Vavariro تبدیل به یک جایی شده که که می توانیم ایده هایمان را رد وبدل کنیم و مهارت هایمان را افزایش دهیم."

یوسف گفت: "این درحالی است که نهادهای مالی به حمایت از نیازهای این زنان دست به کار شده اند. زنان می توانند وام از موسسات مالی ( Micro-Finance Institutions (MFI از طریق روش گروهی جایی که وثیقه ای و ضمانت توسط گروه وجود دارد، دریافت کنند."

ترجمه: فرحناز سپهری

پی نوشت:

1- Ministry of Women's Affairs, Gender and Community Development (MWAGCD)

2- Small Holders and Family Farmers

3- Rural District Councils (RDCs)

4- Internal Savings And Lending (ISALs)

5- Extension and Training for Rural Agriculture (EXTRA)

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید