Iranian Agriculture News Agency

شکارچی غیر مجاز محکوم به ایجاد صفحه محیط زیستی در اینستاگرام و تلگرام شد





دادرس شعبه اول دادگاه عمومی منوجان استان کرمان، طی حکمی جالب توجه، محکومیتی برای شکارچی متخلف در نظر گرفت که بعید است پس از اجرای آن، این فرد تمایلی به شکار دوباره یکی از گونه های رو به انقراض کشورمان داشته باشد.


به گزارش «تابناک»، در شرایطی که حیات وحش کشورمان با مشکلات زیادی از جمله شکار (بی رویه و غیر قانونی)، خشکسالی، از بین رفتن زیستگاه‌ها و... مواجه است و خطر انقراض، نسل گونه های بسیاری از جانوران باقیمانده در اقلیم کشورمان را تهدید می‌کند، یکی از قضات کشورمان حکمی برای یک شکارچی متخلف صادر کرده که بسیار امید بخش به نظر می‌رسد.


این شکارچی غیر مجاز که چندی پیش به اتهام حمل اسلحه شکاری غیر مجاز و شکار دو قطعه قمری در شهرستان منوجان (استان کرمان) دستگیر شد، با تدبیر قاضی پرونده، به سه ماه حبس، ایجاد صفحه محیط زیستی در اینستاگرام و تلگرام محکوم شد تا بلکه به این روش دریابد به جنگ با چه مشغول بوده است. با این ملاحظه که در توضیحات حکم وی، دایر کردن صفحه محیط زیستی در دو شبکه اجتماعی مشهور در کشورمان، مشروط به شروط قابل توجهی شده که تحقق آن کار ساده‌ای به نظر نمی‌رسد.

بر اساس تصویری که از این حکم خاص منتشر شده، این شکارچی متخلف می‌بایست صفحه اینستاگرامی دایر نماید که در آن [دست کم] 50 تصویر از محیط زیست منتشر شود و تعداد دنبال کنندگان این صفحه، به 2000 تن برسد. کاری دشوار که علاوه بر آن، ساخت یک کانال تلگرامی با موضوع محیط زیست و طبیعت شهرستان منوجان به این شکارچی تکلیف شده است.


این در حالی است که با تشخیص قاضی، حکم حبس متهم با توجه به فقدان سابقه کیفری موثر وی، مشمول تخفیف دانسته شده و نظر به پیش بینی اصلاح وی، به دو سال تعلیق مراقبتی تبدیل شده است. حکمی که با توجه به الزام فعالیت های اجتماعی متهم به فعالیت های محیط زیستی به شرح رفته و پیش بینی تشدید حکم در صورت سرپیچی متهم از انجام این وظایف محوله قانونی، بسیار جالب توجه به نظر می‌رسد.


تصمیمی که اتخاذ آن توسط این قاضی، پیام واضحی برای دیگر متخلفان محیط زیستی و شکارچیان غیرمجاز به همراه دارد و این امیدواری را به وجود می‌آورد که ارتکاب جرایم زیست محیطی در منوجان، هزینه‌بر تر جلوه کرده و کاهش بیابد. رویکردی که اگر تبدیل به رویه قضات در پرونده های مشابه شود، می‌تواند تحولی بنیادین در حافظت از حیات وحش کشورمان پدید آورد.


حفاظتی از جنس پیشگیری که می‌توان امید داشت در سایه آن، امثال قمری ها، کوکرها، هوبره ها و دیگر پرندگان و جانوران بومی کشورمان، دست کم از خطر شکارچیان رهیده و امید به ادامه نسل و دور شدنشان از خطر انقراض فزونی یابد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید