Iranian Agriculture News Agency

کاهش 25 درصدی هزینه‌های حفاظت از منابع طبیعی با مشارکت مردم

184 هزار هکتار بیابان‌زدایی در دولت یازدهم انجام شده است

رییس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور از کاهش 25 درصدی هزینه‌های حفاظت از منابع طبیعی با مشارکت مردم خبر داد و گفت: در دولت یازدهم 184 هزار و 588 هکتار عملیات بیابان‌زدایی صورت گرفته است.

184 هزار هکتار بیابان‌زدایی در دولت یازدهم انجام شده است

رییس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور از کاهش 25 درصدی هزینه‌های حفاظت از منابع طبیعی با مشارکت مردم خبر داد و گفت: در دولت یازدهم 184 هزار و 588 هکتار عملیات بیابان‌زدایی صورت گرفته است .

به گزارش ایانا از پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی، خداکرم جلالی در نشست کارگروه ملی مقابله با بیابان‌زایی گفت:عملیات بیابان‌زدایی شامل اقداماتی همچون ایجاد بادشکن‌ها، مالچ‌پاشی، آبیاری، بذرپاشی، نهال کاری و مدیریت روان آب‌ها است .

وی سطح مقابله با بیابان‌زایی در قالب پروژه‌های بین‌المللی مانند طرح ترسیب کربن با مشارکت مردم،جوامع محلی و تشکیل صندوق‌های خرد روستایی در دولت یازدهم را 1.5 میلیون هکتار عنوان کرد .

جلالی رویکرد مشارکت مردمی را مهمترین راهبرد سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور به منظور بیابان‌زدایی در اجرای طرح‌های داخلی و بین‌المللی عنوان کرد و افزود: در گزارش سازمان ملل متحد، ایران جزو 10 کشور موفق جهان در زمینه بیابان‌زدایی معرفی شده است .

وی با بیان این که معیشت یک میلیون و 600 هزار خانوار روستایی و عشایری به عرصه‌های طبیعی وابسته است، بیان کرد: یک جامعه روستایی برای تامین سوخت خود از بوته و هیزم استفاد می‌کند و ما تلاش کرده‌ایم با جایگزینی سوخت‌های غیر هیزمی و بوته‌ای و انرژی‌های نوین پاک میزان تخریب عرصه‌های طبیعی را کاهش دهیم .

رییس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری ادامه داد: با مشارکت جوامع محلی و مردم در حفاظت از منابع طبیعی و بیابان‌زدایی، تقریبا یک چهارم هزینه‌ها کاهش یافته است .

وی با اشاره به این که رویکرد مشارکت جوامع محلی در حفاظت از منابع طبیعی و بیابان‌زدایی، جامع‌نگر است و کلیه پتانسیل مناطق درقالب این مدل قابل پیگیری است، امیدواری است: مجموع دستگاه‌های کشور به توسعه این رویکرد کمک کنند و دست سازمان جنگل‌ها در واگذاری این طرح‌ها به مردم و تشکل‌ها بازشود .

جلالی با اشاره به افزایش اعتبارات بیابان‌زدایی عنوان کرد: در بودجه امسال، اعتبارات بیابانزدایی 14 درصد رشد داشته است .

وی درباره وسعت بیابان‌ها و بیابان‌زایی در کشور گفت: از 32.5 میلیون هکتار اراضی بیابانی کشور 20 میلیون هکتار تحت تاثیر فرسایش بادی و 7.5 میلیون هکتار جزو کانون‌های بحرانی بیابان‌زدایی قرار دارد .

معاون وزیر جهاد کشاورزی سرانه بیابان در ایران را 4300 متر مربع و این سرانه در جهان را نزدیک به 2 هزار متر مربع اعلام کرد.

وی ادامه داد: از 8 میلیون هکتار عملیات بیابان‌زدایی که در قبل و بعد از انقلاب اسلامی در اراضی کشور صورت گرفته، 80 درصد آن مربوط به بعد از انقلاب اسلامی است .

جلالی بیابان‌زدایی را یکی از چالش‌های عمده جهانی بعد از تغییر اقلیم و گرمایش زمین و کمبود آب شیرین دانست و افزود: 5 میلیارد هکتار از خشکی‌های جهان در 110 کشور قرار دارد .

وی مهاجرت را از پدیده‌ها و عواقب بیابان‌زایی دانست و گفت: بر اساس گزارش کنوانسیون جهانی مقابله با بیابان‌زایی مهاجرت از 173 میلیون نفر در سال 2000 با 41 درصد افزایش به 244 درصد رسیده که پشت این آمار مهاجرت، تخریب محیط زیست، فقر و جنگ نهفته است .

جلالی با تاکید بر پیشگیری از بیابانزایی، عنوان کرد: ستاد بحران کشور یکی از نهاده‌هایی است که می‌تواند در تامین سرمایه در این زمینه کمک کند .

وی در عین حال اجرای مدل مدیریت جامع حوزه آبخیز را از موثرترین و پر افتخارترین اقدامات در کشور توصیف کرد و گفت: این مدل می‌تواند بستری برای بیابان‌زدایی باشد .

رییس سازمان جنگل ها،مراتع و آبخیزداری در ادامه به توقف بهره‌برداری صنعتی از جنگل‌ها اشاره کرد و افزود:برنامه بهره‌برداری صنعتی از جنگل‌ها از آبان سال گذشته آغاز و امسال کل قراردادهای آن خاتمه می‌یابد .

وی اضافه کرد: سایر بهره‌برداری‌های مناسب مانند گردشگری جایگزین بهره برداری‌های صنعتی از جنگل‌ها می‌شود .

رویکرد جدید بیابان‌زدایی اقتصادی برای ورود سرمایه بخش خصوصی

در این نشست، معاون آبخیزداری سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور نیز گفت: برای کاهش فرسایش سالانه یک تن خاک باید 600 هزار هکتار در سال عملیات بیابان‌زدایی و سه میلیون هکتار آبخیزداری انجام شود .

دکتر پرویز گرشاسبی افزود: این در حالی است که در برنامه ششم توسعه ظرف پنج سال اجرای یک میلیون و 240 هزار هکتار بیابان‌زدایی پیش بینی شده است .

معاون سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور با بیان این که امسال منابع اعتبارات طرح مقابله با بیابان‌زدایی از رشد خوبی برخوردار است، عنوان کرد: در سال جاری 967 میلیارد تومان اعتبار دولتی به این طرح اختصاص یافته که سطحی حدود 270 هزار هکتار بیابان‌زدایی را پوشش می‌دهد و برای جبران کمبود اعتبارات به منظور پیشبرد اهداف مورد نظرسازمان جنگل‌ها، سایر روش‌ها از جمله مشارکت بیشتر مردم در قالب اقتصاد مقاومتی تعریف شده است .

وی در ادامه بر استفاده از ظرفیت‌های دولت در موافقتنامه‌های مربوط به طرح‌های منابع طبیعی تاکید کرد و گفت: دولت و کارگروه ملی مقابله با بیابان‌زدایی در زمینه تامین منابع مالی برای افزایش مشارکت مردمی می‌توانند کمک کنند .

گرشاسبی، بیابان‌زدایی اقتصادی را از رویکردهای جدید سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیز داری کشور اعلام کرد و افزود: در این رویکرد ورود سرمایه گذاری‌های بخش اقتصادی در روش‌هایی غیر از پوشش گیاهی و پخش آب مانند احداث صفحات خورشیدی و استفاده از ماسه‌های بادی برای صنایع در دستور کار قرار گرفته است .

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید