Iranian Agriculture News Agency

آخرین وضعیت پیگیری پرونده صیاد بوشهری، کشته شده در تیراندازی گارد مرزبانی عربستان


درپی شلیک گارد ساحلی عربستان به یک صیاد بوشهری و جان باختن او، سخنگوی وزارت خارجه اقدام گارد مرزبانی عربستان را اقدامی غیرقانونی و مغایر با اصول مسلم حقوق بین‌الملل دانست.

بهرام قاسمی در مورد آخرین وضعیت پیگیری پرونده صیاد بوشهری که در تیراندازی گارد مرزبانی عربستان کشته شده است، گفت: ما همچنان در حال بررسی این موضوع هستیم و بعد از مشخص شدن نتایج بررسی‌ها توسط دستگاه‌های مربوطه همان‌طور که پیش از این گفته‌ایم این موضوع را با جدیت پیگیری می‌کنیم.

این دیپلمات ارشد کشورمان تاکید کرد: اقدام گارد مرزبانی عربستان در شلیک به این صیاد بوشهری مغایر با اصول مسلم حقوق بین‌الملل و اقدامی غیرانسانی است. وی خاطرنشان کرد: شلیک و تیراندازی به یک قایق صیادی کوچک غیرمسلح هیچ توجیهی ندارد. این حادثه در شرایطی رخ داده است که تنش‌های سیاسی بین ایران و عربستان از حدود یک سال و نیم پیش گسترش یافته و حتی سفارت عربستان در ایران تعطیل شده است.

همچنین مجید آقابابایی، مدیرکل امور مرزى وزارت کشور نیز درباره جزییات جان باختن یک صیاد ایرانی توسط گارد مرزبانی عربستان به تسنیم، گفت: «٢ قایق ایرانی که در حال ماهیگیری در آب‌های خلیج‌فارس بودند که بر اثر امواج دریا از مسیر خود خارج می‌شوند. بر این اساس و بدون تایید این مساله که قایق‌های ایرانی وارد مرزهای عربستان شوند، تیراندازی از سوی گارد مرزبانی این کشور به سوی قایق‌های ایرانی صورت می‌گیرد و یک صیاد ایرانی بر اثر اصابت تیر به کمرش کشته می‌شود.»

مدیرکل امور مرزی وزارت کشور تصریح کرد: این کار عربستان مطابق با اصول انسانی نبوده و حتی با فرض ورود قایق‌های ایرانی به مرزهای عربستان بر اثر امواج دریا آنها مجاز به شلیک به سوی قایق‌های ایرانی نبودند. علاوه بر این علی حسن‌پور، دادستان عمومی و انقلاب بوشهر درباره جزییات این حادثه گفت: تیراندازی مرزبانی کشور عربستان به سمت قایق‌های صیادان بوشهری که به اشتباه یا خارج از اراده وارد آب‌های کشور همسایه می‌شوند؛ خلاف عرف و مقررات بین‌المللی است. براساس گزارش‌های رسیده به این مرجع قضایی و محتویات پرونده، دو نفر از صیادان بوشهری که رابطه پدر و فرزندی با یکدیگر دارند در تاریخ ٢٦خرداد ساعت ١٥:٣٠ دقیقه از حوالی اسکله صیادی جفره بوشهر بنا به اظهارات فرزند صیاد کشته شده به قصد صید خروج کرده‌اند.

دادستان عمومی و انقلاب بوشهر اظهار داشت: موتور قایق صیادان یادشده در حوالی چاه‌های میدان نفتی فروزان (متعلق به جمهوری اسلامی ایران) دچار نقص فنی شده بود به همین دلیل جریان آب صیادان را به سمت آب‌های سرزمینی کشور عربستان هدایت که پس از رفع نقص موتور قایق و روشن کردن آن حدود ساعت ٢٣:٤٥ الی ٢٤ قصد حرکت به سمت سکوی فروزان داشته‌اند که در همین حین یک قایق متعلق به مرزبانی عربستان که در تعقیب دو قایق ناشناس دیگر بود به سمت قایق صیادان بوشهری شلیک کرده است. حسن‌پور گفت: یکی از تیرها پس از عبور از بدنه قایق به ناحیه کمر یکی از صیادان بوشهری اصابت کرد و منجر به فوت وی شد. وی افزود: دیگر سرنشین این قایق صبح روز شنبه جسد پدرش را با همان قایق به اسکله جفره بوشهر منتقل کرده است. حسن‌پور اظهار داشت: در همین راستا پرونده‌ای در شعبه سوم بازرسی دادسرای عمومی و انقلاب بوشهر تشکیل و تحقیقات در حال انجام است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید