Iranian Agriculture News Agency

نقش مهم کشورهای عضو بریکس در رهبری و کمک به ریشه‌کن کردن گرسنگی و فقر جهانی

توسعه روستایی ترکیبی از رشد کشاورزی، حمایت اجتماعی و رشد در اقتصاد غیرکشاورزی روستایی است/ روند شهرنشینی و فقر در جهان از مسائل اساسی مناطق روستایی به‌شمار می‌رود

در راستای دستیابی به اهداف بین‌المللی برای رفع گرسنگی و فقر 2030، وزارتخانه‌های کشاورزی در پنج منطقه اقتصادی در حال ظهور در جهان نقش پیشرو در کمک به رسیدن به این اهداف دارند. این مطالب را فائو 16 ژوئن اعلام کرد.

توسعه روستایی ترکیبی از رشد کشاورزی، حمایت اجتماعی و رشد در اقتصاد غیرکشاورزی روستایی است/ روند شهرنشینی و فقر در جهان از مسائل اساسی مناطق روستایی به‌شمار می‌رود

در راستای دستیابی به اهداف بین المللی برای رفع گرسنگی و فقر2030، وزارتخانه های کشاورزی در پنج منطقه اقتصادی در حال ظهور در جهان نقش پیشرو در کمک به رسیدن به این اهداف دارند. این مطالب را فائو 16 ژوئن اعلام کرد.

به گزارش ایانا از سایت فائو، پنج کشور، به نام "بریکس" ( BRICS ) (برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی) یک اجتماع مهم اقتصادی را تشکیل می دهند. چراکه برای بیش از 40 درصد از جمعیت و بیش از 20 درصد از تولید ناخالص داخلی جهان اهمیت دارند . همچنین آن ها تولید بیش از یک سوم از تولید جهانی غلات را در اختیار دارند. به طوری که سال گذشته، روسیه به عنوان بزرگترین صادر کننده گندم در جهان شناخته شد.

"کشورهای بریکس نقش سیاسی مهمی در عرصه بین المللی بازی می کنند. همچنین می توان به موفقیت های کشورهای درحال توسعه جهان در توسعه اقتصادی در طول چند دهه گذشته اشاره کرد. " این مطالب را کاندهاوی کادیرسان Kundhavi Kadiresan ، دستیار دبیر کل و نماینده منطقه ای فائو درآسیا و اقیانوس آرام، طی بیانیه ای در هفتمین نشست وزرای کشاورزی بریکس در نانجینگ چین مطرح کرد.

وی گفت: "تجربیات شما می تواند مسیری را برای کمک به تعهدات جهانی، یعنی 17 هدف دستور کار توسعه پایدار 2030 و پیمان آب و هوایی پاریس فراهم کند."

کادیرسان اشاره کرد، با وجود روند شهرنشینی، فقر در جهان از مسایل اساسی مناطق روستایی به شمار می رود. در نتیجه توسعه روستایی می تواند کلیدی برای دستیابی به هداف توسعه پایدار باشد.

وی افزود: "حال پرسش این است که چگونه می توانیم این کار را انجام دهیم؟ تجربه ما در کشورهای مختلف جهان نشان داده است که بهترین روش از طریق ترکیبی از رشد کشاورزی و حمایت اجتماعی و همچنین رشد در اقتصاد غیرکشاورزی روستایی است."

کادیرسان گفت: "کشاورزی در رشد پایدار و فراگیر روستایی نقش دارد. در کشورهای با درآمد پایین، رشد بخش کشاورزی دوبرابر نسبت به رشد سایر بخش های اقتصادی در کاهش فقر موثر است."

همچنین تمام ابزارها، روش ها و فن آوری توسعه یافته باید به گونه ای مفید و قابل دسترس برای کشاورزان فقیر در کشورهای در حال توسعه فراهم شود به طوری که آن ها بتوانند تولید و بهره وری شان را افزایش دهند. مانند طرح دولتی Fetsa Tlala آفریقای جنوبی که با هدف حمایت از امرار معاش و کشاورزان خرده پا در جهت گسترش زمین های کشت برای تولید مواد غذایی، انجام شد.

تحقیقات کشاورزی

وزرا معتقد بودند که دستیابی به رشد کشاورزی نیاز به سرمایه گذاری در تحقیق و توسعه دارد و کشورهای بریکس می توانند نقش اصلی در این، مسیر داشته باشند چراکه هر پنج کشور دارای سیستم تحقیقات کشاورزی قوی هستند که در بسیاری از چالش های کشورهای در حال توسعه، مانند تغذیه جمعیت رو به رشد به گونه ای پایدار نقش داشته است.

همچنین بیوتکنولوژی نیز نقش کلیدی در این پیشرفت ها مانند روش های اگرواکولوژِی بازی، می کند. کشاورزی هوشمند مبتنی بر آب و هوا برای انطباق با تغییرات اب وهوایی مهم است و این موضوع به تحقیقات پیشرفته تکیه دارند.

این در حالی است که با پیشرفت ها و گستردگی فناوری اطلاعات و ارتباطات ، می توان به یک رویکرد امیدوار کننده برای رسیدگی به بسیاری از چالش های خرده مالکان دست یافت که از جمله چالش ها می توان به اطلاعات قیمت، پیش بینی آب و هوا، واکسن ها، و خدمات مالی اشاره کرد.

همچنین فائو در حال همکاری با ( گروه بیست) G20 ،سازمان همکاری و توسعه اقتصادی OECD و موسسه تحقیقات سیاست غذایی ( IFPRI) )به منظور استفاده خرده مالکان از این فن آوری ها است.

علاوه بر رشد کشاورزی، در مبارزه گرسنگی و فقر، برنامه های حمایت اجتماعی نیز می تواند نقش کلیدی در توسعه روستایی بازی کنند. این برنامه ها در کاهش فقر و افزایش بهداشت، همچنین تقویت اعتماد به نفس کشاورزان ، تشویق آن ها برای کارآفرین شدن نقش دارد. برنامه Fome Zero برزیل و قانون ملی تضمین اشتغال روستایی هند (1) در این زمینه هستند.

کادیرسان گفت: " این در حالی است که بسیاری از کشاورزان از فعالیت های غیر از کشاورزی به درآمد قابل توجهی دست می یابند . درآمد حاصل از این فعالیت ها نه تنها یک استاندارد بالاتر زندگی، فراهم می کند بلکه می تواند در بسیاری از موارد یک روش با ثباتی را ایجاد کند. دولت ها با سرمایه گذاری در بهداشت روستایی و آموزش، نقش کلیدی در تشویق این تحول دارند."

وی یادآور شد:"در حالی که این سرمایه گذاری ها به طور معمول در دستور کار وزارت کشاورزی قرار ندارد، اما باید از این سرمایه گذاری در جهت منافع روستایی حمایت شود."

به باور وزرا، تجارت بین المللی نیز می تواند به عنوان یک ابزار موثر در ترویج امنیت غذایی و سازگاری با تغییرات آب و هوا عمل کند. مثلا واردات به موقع می تواند به توازن اقتصاد داخلی مواد غذایی کمک کند.

در این راستا، بازار سیستم اطلاعات کشاورزی ( Agricultural Market Information System (AMIS ،ابتکاری است که توسط گروه بیست ( G20 ) و به رهبری فائو ایجاد شد، که نقشی مهم در کمک به حصول اطمینان از عملکرد مناسب و شفاف سازی بازار جهانی غذا دارد.

کادیرسان از طرح کمربند و جاده دولت چین(2)، که یک فرصت بزرگ برای همکاری های جنوب - جنوب و درگیر شدن کشورها است استقبال کرد. وی همچنین نقش رهبری دولت ها را در حمایت از همکاری جنوب-جنوب فائو و برنامه سه طرفه همکاری (3) مفید دانست.

ترجمه: فرحناز سپهری

پی نوشت:

1- India's National Rural Employment Guarantee Act

2- China's Belt and Road Initiative

3- همکاری سه گانه سازمان ملل متحد . مشارکت جنوب محور بین دو یا چند کشور در حال توسعه است که با حمایت یک کشور توسعه یافته انجام می شود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید