Iranian Agriculture News Agency

افزایش 3 برابری تولید کلزا در ایلام/ ظرفیت سیلوی استان 40 هزار تن افزایش یافت

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان ایلام به خرید بیش از 185 هزار تن گندم از آغاز فصل برداشت تاکنون در سطح استان اشاره کرد و گفت: پیش بینی می شود که این میزان گندم خریداری شده از کشاورزان استان به 200 هزار تن برسد.

افزایش 3 برابری تولید کلزا در ایلام/ ظرفیت سیلوی استان 40 هزار تن افزایش یافت

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان ایلام به خرید بیش از 185 هزار تن گندم از آغاز فصل برداشت تاکنون در سطح استان اشاره کرد و گفت: پیش بینی می شود که این میزان گندم خریداری شده از کشاورزان استان به 200 هزار تن برسد.

به گزارش ایانا از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان ایلام،میری در نشست خبری با اصحاب رسانه و مطبوعات با تاکید بر اینکه اقدامات انجام شده در بخش کشاورزی استان در 4 سال گذشته با هیچ دوره‌ای قابل مقایسه نیست، گفت: از آغاز سال 92 تا پایان سال 95 در مجموع 2 هزار و 200 میلیارد تومان اعتبار در بخش کشاورزی استان هزینه شده است .

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان ایلام با بیان اینکه میانگین بارش‌ها در سال زراعی جاری کمتر از میانگین بلندمدت استان بوده است، تصریح کرد: بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده، مدیریت مزرعه به صورت صحیح در استان انجام شده و خوشبختانه به پایداری در تولید رسیده‌ایم که بر این اساس، روند خودکفایی امسال نیز ادامه خواهد داشت .

میری به صادرات گندم به کشور عمان اشاره و عنوان کرد: در سال زراعی جاری در بحث دانه روغنی کلزا نسبت به سال گذشته 3 برابر و در بحث ذرت دانه‌ای نیز 3 برابر افزایش تولید داشتیم که در مجموع 6 هزار تن کلزا و 30 هزار تن ذرت دانه‌ای برداشت خواهیم کرد .

وی به خرید بیش از 185 هزار تن گندم از آغاز فصل برداشت تاکنون در سطح استان اشاره و ادامه داد: پیش‌بینی می‌شود که این میزان گندم خریداری شده از کشاورزان استان به 200 هزار تن برسد .

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان ایلام با بیان اینکه ظرفیت تولید استان در حوزه محصولات زراعی بسیار بالاست، خاطرنشان کرد: در حوزه زیربنایی بخش کشاورزی استان نیز کارهای بی نظیری انجام شده که نسبت به دوره‌های گذشته کاملا بی سابقه بوده است .

میری یادآور شد: از آغاز سال 92 تا پایان سال 95 در مجموع 2 هزار و 200 میلیارد تومان اعتبار در بخش کشاورزی استان هزینه شده به نحوی که سال گذشته در حوزه آب و خاک 700 میلیارد تومان قرارداد جاری داشتیم که البته در سایر بخش‌ها نیز پیشرفت‌هایی داشته‌ایم که نمونه آن طرح توسعه باغات بوده است .

وی با اشاره به باغات انگور در ایوان و پسته و زیتون در سیروان و هلیلان اظهار کرد: در منطقه «بانبکر» 170 هکتار باغات انگور در قالب طرح توسعه باغات در استان کشت شده که البته در سایت «پلیه» نیز همین کار صورت گرفته که باعث مهاجرت معکوس روستاییان منطقه شده است .

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان ایلام به بحث توسعه گلخانه در سطح استان اشاره و عنوان کرد: در سنوات گذشته متاسفانه طرح‌های گلخانه‌ای موفق عمل نکرده ولی در این دوره با علم و جهت‌گیری جدید این فرآیند تغییر کرده و در همین راستا 2 سایت عمده گلخانه‌ای در بدره و هلیلان در حال انجام مراحل نهایی خود هستند تا محصولاتی را که نیاز آبی بالا دارند را در گلخانه کشت کرد .

میری اضافه کرد: ذخیره محصولات زراعی در سطح استان نیز از دیگر برنامه‌های این سازمان بوده که در همین راستا احداث 2 فقره سیلو را آغاز کردیم که یکی از آنها با ظرفیت 20 هزار تن به بهره‌برداری رسیده و دیگری با 95 درصد پیشرفت در حال ساخت است .

وی در ادامه با بیان اینکه ظرفیت سیلویی استان بیش از 40 هزار تن افزایش یافته است، اظهار کرد: طرح پرورش ماهی در قفس در دریاچه سدهای سیمره و دویرج نیز از دیگر برنامه‌ها بوده که 500 تن ماهی گرم و سرد آبی در استان تولید شده است .

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان ایلام با اشاره به راه‌اندازی گاوداری 700 راسی گاو شیری در ایوان، گفت: در برنامه داریم که ظرفیت این گاوداری به یک هزار راس افزایش یابد که هم بحث تولید شیر صنعتی و هم گوشت قرمز در حد قابل توجهی در استان افزایش یابد .

میری به حجم سرمایه‌گذاری‌های بخش کشاورزی استان در 4 سال گذشته اشاره و تصریح کرد: کل تسهیلات پرداخت شده در بخش کشاورزی استان 371 میلیارد تومان بوده که در بخش اعتبارات سرمایه‌ای و عمرانی نیز یک هزار و 79 میلیارد تومان و در بخش صندوق توسعه ملی نیز یک هزار و 248 میلیارد تومان سهم استان ایلام بوده است .

وی با اشاره به کلنگ‌زنی و افتتاح 45 پروژه بخش کشاورزی در سطح استان در هفته جهاد کشاورزی افزود: این تعداد پروژه با اعتباری بالغ بر 2122 میلیارد و 941 میلیون ریال با اشتغازایی 8 هزار و 847 نفر و تعداد 6 هزار و 423 خانوار بهره‌مند کلنگ زنی و افتتاح خواهند شد .

میری افزود: این پروژه‌ها شامل شبکه‌های آبیاری و زهکشی، آّبیاری تحت فشار، کانال آبرسانی‌، ایستگاه‌های پمپاژ، پرورش ماهی در قفس، برقی کردن چاه‌های کشاورزی، خوراک دام و طیور، مرکز خرید و سیلو غلات، مجتمع‌های گلخانه‌ای است .

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان ایلام در ادامه گفت: تعداد 28 پروژه با اعتبار بالغ بر 227 میلیارد و 7 میلیون ریال با اشتغالزایی 381 نفر و تعداد 2 هزار و 956 خانوار بهره‌مند افتتاح و تعداد 10 پروژه مهم با اعتبار بالغ بر 740 میلیارد و 242 میلیون و 100 هزار ریال با اشتغالزایی 2371 نفر و تعداد 943 خانوار بهره‌مند کلنگ‌زنی خواهد شد .

در پایان این نشست سوالاتی در مورد بخش کشاورزی و دام توسط اصحاب رسانه و مطبوعات مطرح که توسط رئیس سازمان ، معاونین و مدیران کل ادارات تابعه پاسخ داده شد./

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید