Iranian Agriculture News Agency

صندوق حمایت از توسعه نوغانداری راه اندازی می شود/خرید توافقی 400 تن پیله تر ابریشم

رییس مرکز نوغانداری کشور از خرید توافقی حدود 400 تن پیله تر ابریشم توسط بخش خصوصی تا به امروز و همچنین تاسیس صندوق حمایت از توسعه نوغانداری خبر داد.

صندوق حمایت از توسعه نوغانداری راه اندازی می شود/خرید توافقی 400 تن پیله تر ابریشم

رییس مرکز نوغانداری کشور از خرید توافقی حدود 400 تن پیله تر ابریشم توسط بخش خصوصی تا به امروز و همچنین تاسیس صندوق حمایت از توسعه نوغانداری خبر داد.

به گزارش ایانا از وزارت جهاد کشاورزی، علی اصغر داداش پور در گفت و گو با خبرنگار ما افزود: خرید توافقی پیله تر ابریشم بالاتر از قیمت تضمینی و به طور متوسط هر کیلو گرم به قیمت 25 هزار تومان صورت گرفته است .
وی با بیان این که امسال قیمت تضمینی پیله تر ابریشم افزایش 9 درصدی نسبت به سال قبل داشته است، اظهار کرد: طبق مصوبه دولت، قیمت تضمینی هر کیلوگرم پیله تر ابریشم در سال جاری 18 هزار و 104 تومان است .
داداش پور علت بالا بودن قیمت خرید توافقی از نرخ تضمینی این محصول را کشش بازار،متقاضیان علاقه مند به خرید و ترغیب دولت به توسعه نوغانداری دانست .

وی در همین حال پیش بینی کرد امسال نیز 900 تن پیله تر ابریشم در کشور تولید شود .

رییس مرکز نوغانداری کشور درباره تخم نوغان هیبرید گفت: در سال جاری نزدیک به 28 هزار جعبه تخم نوغان در استان های کشور توزیع شده است .

وی ادامه داد: امسال توزیع تخم نوغان در قالب 10 واریته کرم ابریشم صورت گرفته که هشت واریته آن داخلی و دو واریته وارداتی است .

داداش پور به پرورش 110 واریته کرم ابریشم در قالب بانک ژن ابریشم در سال جاری اشاره و تصریح کرد:این اقدام هر سال برای حفظ ذخایر ژنتیکی کرم ابریشم انجام می شود .

وی درباره توسعه توتستان های کشور اذعان داشت: سال گذشته در راستای احیای توتستان های بومی و ایجاد توتستان های جدید 200 هزار اصله نهال توت به طور رایگان در 18 استان توزیع شد .

داداش پور افزود: کاشت این نهال ها به صورت نواری و در حاشیه مزارع، شهر ها، جوار خانه ها و سایر مکان های عمومی انجام شده است .

وی نوغانداری را فعالیتی مکمل در بخش کشاورزی دانست و گفت: نوغانداری در کنار سایر فعالیت های کشاورزی باید انجام گیرد .

رییس مرکز نوغانداری کشور در عین حال بر ایجاد زنجیره در زمینه تولید ابریشم تاکید کرد و گفت: به منظور توسعه و افزایش تولید نخ ابریشم در کشور، زنجیره تولید از نوغانداری تا محصول نهایی مانند پوشاک، فرش، صنایع دستی و محصولات نوین دارویی و بهداشتی باید تشکیل شود .

وی اظهار داشت: به منظور ایجاد این زنجیره با موافقت وزیر جهاد کشاورزی، تاسیس صندوق حمایت از توسعه نوغانداری را برنامه‌ریزی کرده‌ایم .

داداش پور افزود: طرح تاسیس این صندوق از طریق معاونت امور دام به صندوق حمایت از توسعه سرمایه گذاری در بخش کشاورزی ارائه شده است .

وی گفت: این صندوق با مشارکت نوغانداری، صنایع ابریشم، بافندگان، تولید کنندگان محصولات ابریشمی و تجار و بازرگانان ابریشم تشکیل خواهد شد .

داداش پور اعلام کرد: صندوق حمایت از توسعه نوغانداری با رویکرد ایجاد منافع مشترک و افزایش تعامل و هم افزایی میان حلقه های مرتبط در زنجیره ابریشم راه اندازی می شود./

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید