Iranian Agriculture News Agency

تا پایان برنامه ششم محقق می‌شود؛

مکانیزه شدن 100 درصد برداشت برنج در استان‌های گیلان و مازندران

100 درصد برداشت برنج در استان‌های گیلان و مازندران تا پایان برنامه ششم توسعه مکانیزه می‌شود.

مکانیزه شدن 100 درصد برداشت برنج در استان‌های گیلان و مازندران

100 درصد برداشت برنج در استان‌های گیلان و مازندران تا پایان برنامه ششم توسعه مکانیزه می‌شود.

به گزارش ایانا از وزارت جهاد کشاورزی، مدیرکل دفتر غلات و محصولات اساسی وزارت جهاد کشاورزی با اعلام این مطلب، افزود: برنامه های ارتقای بهره وری و توسعه مکانیزاسیون برای افزایش ضریب خوداتکایی کشور در تولید برنج اجرای می شود.

کاوه خاکسار گفت: سال گذشته 81 درصد کل برداشت در استان مازندران و 70 درصد در گیلان به صورت مکانیزه انجام شد.

وی پیش بینی کرد امسال سطح برداشت مکانیزه این محصول در مازندران با 5 درصد افزایش به 86 درصد و گیلان به 80 درصد برسد.

خاکسار، توسعه مکانیزاسیون در شالیزارهای استان های شمالی را از برنامه های طرح افزایش ضریب خوداتکایی برنج به منظور ارتقای بهره وری دانست و اظهار داشت: امسال در استان گیلان 238 هزار هکتار کشت نشایی برنج صورت گرفته که از این سطح نزدیک به 95 هزار هکتار آن کشت مکانیزه و 143 هزار هکتار کشت سنتی بوده است.

وی با بیان این که سطح نشاء کاری این محصول در مازندران 185 هزار هکتار است ،تصریح کرد: 38 هزار هکتار از این سطح، مکانیزه و مابقی به صورت سنتی کشت می شود.

خاکسار درباره کشت مجدد و رتون نیز گفت: سال 95 در استان مازندران 34 هزار هکتار کشت مجدد و 53 هزار هکتار پرورش رتون داشتیم و احتمال می دهیم امسال سطح هر دو کشت افزایش یابد.

خاکسار افزود: سطح پرورش رتون در استان گیلان نیز در سال گذشته 70 هزار هکتار بود و پیش بینی می کنیم امسال سطح آن افزایش پیدا کند.

وی پیش بینی کرد امسال با احتساب سطح زیر کشت شالیزارها و همچنین کشت های مجدد و رتون در دو استان شمالی، بین دو میلیون و 100 هزارتن تا دو میلیون و 200 هزار تن برنج سفید بدست آید.

مدیر کل دفتر غلات و محصولات اساسی معاونت امور زراعت، افزایش بهره وری به ازای مصرف هر متر مکعب آب را از دیگر برنامه های مهم در قالب طرح افزایش ضریب خود اتکایی برنج عنوان و پیش بینی کرد تا پایان برنامه ششم توسعه به ازای هر متر مکعب آب، بیش از 500 گرم از این محصول تولید شود.

وی گفت: امیدواریم تا سال 1404 با مجموع اقدام ها و برنامه ریزی ها، تولید برنج به ازای هر متر مکعب آب به 700 گرم برسد.

خاکسار یادآور شد: در استان های گیلان و مازندران در حال حاضر به ازای مصرف هر متر مکعب آب حداکثر 360 گرم برنج تولید می شود و این رقم در استان های غیر شمالی 120 تا 180 گرم است.

وی همچنین بر استفاده از ارقام جدید در اراضی شالیزی تاکید و اذعان کرد: ما برای افزایش تولید به ارقام جدید پر محصول نیاز داریم که موسسه تحقیقات برنج روی آن کار می کند.

خاکسار ادامه داد: سال گذشته سطح کشت ارقام پر محصول در استان گیلان 11 هزار هکتار بود که با دو برابر افزایش امسال به 20 هزار هکتار رسیده است.

وی سطح کشت ارقام پر محصول در مازندران را در سال گذشته 50 هزار هکتار و در سال جاری 70 هزار هکتار عنوان کرد.


توزیع 1206 تن بذر گواهی شده

مدیر کل دفتر غلات و محصولات اساسی معاونت امور زراعت درباره توزیع بذرهای گواهی شده نیز اعلام کرد: امسال در استان های گیلان و مازندران به ترتیب 500 تن و 900 تن بذر گواهی شده میان تولیدکنندگان برنج توزیع شد.

وی افزود: برای هر کیلوگرم بذر گواهی شده بین یک هزار تا 1200 تومان یارانه نیز پرداخت کرده ایم.

خاکسار در همین حال ابراز امیدواری کرد برای سال آینده 2500 تن بذر گواهی شده میان برنجکاران توزیع شود.

وی اذعان داشت: تا پایان برنامه ششم توسعه،توزیع بیش از 8 هزار تن بذر گواهی شده برنج هدفگذاری شده است./

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید