Iranian Agriculture News Agency

گزارش اختصاصی و اجمالی نماینده تام‌الاختیار جهاد کشاورزی در سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران به ایانا:

جزئیات اقدامات جذب سرمایه‌گذاری خارجی و انتقال فناوریهای جدید در بخش کشاورزی طی سال‌های 93 تا 95

زهرا مؤمن‌صفایی، نماینده تام‌الاختیار وزارت جهاد کشاورزی در سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران با تهیه و تنظیم گزارشی اختصاصی برای ایانا در اشاره به اهم فعالیت‏‌ها، عملکرد و اقدامات انجام شده معاونت برنامه‌ریزی و اقتصادی جهاد کشاورزی، جلب و جذب سرمایه‌گذاری و تأمین منابع مالی خارجی از یک‌سو و اصلاح نظام مدیریت تولید و تبادل تجربیات و انتقال دانش نوین و فناوری جدید از سوی دیگر، مخاطبان جامعه کشاورزی را در جریان جزئیات این مهم با متن و جدول و نمودار قرار داده است:

جزئیات اقدامات جذب سرمایه‌گذاری خارجی و انتقال فناوریهای جدید در بخش کشاورزی طی سال‌های 93 تا 95

خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)- زهرا مومن صفایی*

با طلیعه پسابرجام، یکی از وظایف معاونت برنامه ریزی و اقتصادی جهاد کشاورزی، جلب و جذب سرمایه گذاری و تامین منابع مالی خارجی از یک سوی و اصلاح نظام مدیریت تولید و تبادل تجربیات و انتقال دانش نوین و فناوری جدید از سوی دیگر بوده است. اهم فعالیت‏ ها، عملکرد و اقدامات انجام شده در این رابطه از طریق معرفی نماینده تام ‏الاختیار وزارت متبوع به سازمان سرمایه گذاری و کمک های اقتصادی و فنی ایران به شرح زیر است:

الف) سرمایه‏ گذاری مستقیم خارجی( FDI )

ب) تامین مالی از طریق بانک‏ ها و موسسات بین‏ المللی

ج) تامین مالی از طریق فاینانس

اهم این اقدامات:

الف) سرمایه ‏‏­گذاری مستقیم خارجی ( FDI )

سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی ( FDI ) که تحت تاثیر شرایط اقتصادی کشور قرار دارد، از سال 1394 تاکنون با رشد چشمگیری مواجه بوده است. به گونه‏ ای که در سال 1394 خورشیدی تعداد 8 طرح کشاورزی با سرمایه ­‏ای بالغ بر 85 میلیون دلار تصویب و جذب شد که نسبت به سال 1393 که حدود 2 میلیون دلار بود، بیش از 40 برابر شده است . اهم فعالیت‏ ها در دو سال 1393 و 1394 به شرح زیر است:

-برگزاری حدود 35 جلسه از سطوح معاون وزیر اقتصاد و دارایی و رئیس سازمان سرمایه گذاری و کمک های اقتصادی و فنی ایران تا مدیران ارشد ستاد و صف و سازمان‏ های تابعه برای تسهیل روابط بین بخشی به همراه برگزاری جلسات مستمر جهت مشاوره فنی برای توجیه سرمایه‏ گذاران خارجی و شرکت‏ های سرمایه ‏پذیر داخلی برای بهبود روند اجرای پذیرش سرمایه‏ گذاری در بخش کشاورزی،

-برگزاری دوره آموزشی FDI و تامین مالی خارجی (فاینانس) در سطح مدیران ستاد و سازمان های تابعه با بهره گیری از مشاوران ارشد سازمان سرمایه‏ گذاری و کمک‏ های اقتصادی و فنی ایران،

-نظارت و بازدید از طرح ‏‏­های سرمایه گذاری خارجی در استان‏ ها حدود 15 مورد،

-برگزاری 30جلسه با هیات ‏های سرمایه‏ گذاری و نمایندگان آن ها ) نیوزلند، آلمان، عربستان، اندونزی، ژاپن، کره، چین، لبنان، اسپانیا، کانادا، ایتالیا، کشورهای CIC ، افغانستان، ترکیه، هلند، دانمارک، فرانسه، انگلیس، امریکا و....) و معرفی فرصت‏ های سرمایه گذاری خارجی در بخش کشاورزی،

-تهیه و تکمیل فرم استاندارد خلاصه مشخصات پروژه جهت تعیین و معرفی فرصت‏ های سرمایه گذاری در بخش کشاورزی با همکاری سازمان‏ های جهاد کشاورزی استان ها، معاونت های تخصصی و تشکیل کارگروه تخصصی سرمایه گذاری خارجی (تعیین نمایندگان سرمایه‏ گذاری خارجی در استان ها، معاونت های تخصصی و سازمان های تابعه وزارتخانه)،

- بررسی و ارزیابی طرح های متقاضیان سرمایه گذاری با همکاری واحدهای مرتبط

- تهیه محتوی کتاب آشنایی با سرمایه گذاری خارجی در بخش کشاورزی

- تصویب 15مورد طرح بخش کشاورزی

همچنین، طرح‏ های مصوب دارای مجوز سرمایه ‏گذاری خارجی ( FDI ) که در سازمان سرمایه گذاری و کمک های اقتصادی و فنی ایران مراحل قانونی اخذ مجوزهای لازم را به اتمام رسانده است. قابل ذکر است که حجم کل سرمایه گذاری در سال 1395 معادل 589.9 میلیون دلار است که نسبت به سال 1394 حدود 6 برابر شده است .

مقایسه عملکرد سرمایه گذاری مستقیم خارجی طی سال های 1393، 1394 و 1395 تا کنون

ردیف

سال عملکرد

میلیون دلار

1

سال 1393

2

2

سال 1394

86

3

نه ماهه سال 1395

589.9

جمع

678

در این جدول و نمودار زیر عملکرد سرمایه گذاری مستقیم خارجی طی سال ‏های 1393 و 1394و نه ماهه 1395 مقایسه شده است. همان‏گونه که این اطلاعات نشان می‏ دهد، و بر اساس بررسی های انجام شده توسط نماینده تام الاختیار وزارت متبوع در سازمان سرمایه گذاری و کمک های اقتصادی و فنی ایران، سرمایه ‏گذاری خارجی در بخش کشاورزی طی سال‏ های اخیر از روند قابل توجهی برخوردار بوده است.

ب)تامین مالی از طریق بانک‏­ ها و موسسات بین ‏المللی

استفاده از منابع مالی خارجی از محل خطوط اعتباری بانک های خارجی (انواع وام) و همچنین بانک ها و موسسات مالی بین المللی توسعه ‏ای یکی از راهکارهای اساسی برای تامین منابع مالی مورد نیاز جهت اجرای طرح های عمرانی و زیربنایی بخش های خصوصی و دولتی است. در این راستا، معاونت برنامه ریزی و اقتصادی با همکاری سازمان سرمایه گذاری و کمک های اقتصادی و فنی ایران نشست‏ هایی را با بانک ها و موسسات مالی بین ‏المللی براساس تکالیف قانونی بند 1 ماده( 28) قانون اجرای سیاست های کلی اصل 44 مبنی بر مکلف نمودن به تامین منابع مالی حداقل به میزان 10 میلیارد دلار خط اعتباری برای تامین مالی سرمایه گذاری های بخش غیردولتی از خارج و مفاد تبصره 3 قانون بودجه سال 1395 و اختیارات تصریح شده در مفاد بند 9 ماده 3 و ماده 25 قانون برنامه و بودجه داشته است. در این راستا، نشست های مستمری با نمایندگان سه بانک سرمایه‏ گذاری زیرساخت آسیا AIIB) )، بانک توسعه اسلامی ( IDB ) و بانک جهانی (WB) برگزار گردیده است.

اهم اقدامات انجام‏ شده در راستای بانک پذیر نمودن طرح های اولویت ‏دار وزارتخانه عبارتند از:

1- بانک سرمایه گذاری زیر ساخت آسیا( AIIB ): بر اساس جلساتی که با هیاتی مرکب از مشاور ارشد رئیس بانک، مدیر تخصصی زیرساخت بانک، معاون عملیات‏ های سرمایه گذاری بانک در تهران برگزار گردید؛ معرفی دقیق پروژه های زیربنایی دارای اولویت وزارتخانه که مجوزهای داخلی برای استفاده از منابع مالی خارجی را قبلا اخذ نموده بودند جهت تامین مالی آتی توسط بانک موصوف صورت پذیرفت. بهره مندی از منابع مالی خارجی منوط به اخذ تایید اولویت پروژه‏ های مورد نظر آن وزارتخانه توسط سازمان برنامه و بودجه، اخذ مجوز های شورای اقتصاد، موافقتنامه ماده 62 قانون محاسبات و همچنین تدارک مطالعات امکان سنجی طرح به زبان انگلیسی است که در دستور کار معاونت قرار گرفته است.

2- بانک توسعه اسلامی( IDB ): در نشستی که پس از وقفه ‏ای دو‏ساله با حضور نماینده سازمان برنامه و بودجه، مجریان طرح های اولویت دار وزارتخانه و سازمان سرمایه گذاری و کمک های اقتصادی و فنی ایران برگزار گردید، شرایط سرمایه گذاری و وضعیت موجود طرح های اولویت دار وزارتخانه برای نمایندگان بانک توسعه اسلامی تشریح گردید؛ که مورد رضایت نمایندگان بانک جهت تامین منابع مالی قرار گرفت.

بر اساس بررسی های انجام شده در این نشست، تعیین گردید که تسهیلات پروژه ای این بانک عمدتاً به منظور نیازهای ارزی پروژه های تولیدی، عمرانی و زیر بنایی اولویت‏ دار بخش دولتی تعیین شده و بر اساس برنامه همکاری سه ساله کشورمان با بانک توسعه اسلامی، اعطا می گردد. سقف تسهیلات بانک توسعه اسلامی برای هر پروژه حداکثر 100 میلیون دلار و سود و کارمزد آن به صورت شناور یا ثابت است. با توجه به ضوابط و مقررات بانک، کلیه مراحل اجرایی پروژه از جمله تهیه اسناد مناقصات جهت انتخاب پیمانکار، مشاور مدیریت طرح ( PMC )، مشاور ناظر، حسابرس طرح و برگزاری مناقصات مربوطه زیر نظر بانک صورت می پذیرد و پیمانکار و مشاور آن انتخاب نشده است.

3- بانک جهانی ( WD ): در نشستی که پس از وقفه ‏ای قریب به 10 سال با حضور نمایندگان بانک جهانی، مجریان طرح های اولویت‏ دار وزارتخانه متبوع و سازمان سرمایه گذاری و کمک های اقتصادی برگزار گردید، ابتدا گزارش اقتصادی بخش کشاورزی مورد بررسی و تحلیل قرار گرفت و وضعیت موجود طرح های اولویت دار وزارتخانه برای نمایندگان بانک جهانی تشریح گردید؛ که مورد توجه نمایندگان بانک جهت تامین منابع مالی قرار گرفت و مقرر شد پس از اطلاع سازمان سرمایه گذاری مستندات لازم طرح ها ارسال گردد.

4- سازمان همکاری های فنی و بین المللی ژاپن( JICA ): جایکا، طی 10 سال گذشته در ایران، فعالیت‏ های خود را بر تقویت صنایع داخلی و آموزش های فنی حرفه‏ ای، کاهش فاصله میان جوامع شهری و روستایی، حفظ محیط زیست، مدیریت منابع آب و پیشگیری از سوانح طبیعی متمرکز کرده است.

پروژه های عمده جایکا در جهاد کشاورزی به شرح زیر است:

- پروژه استقرار نظام مدیریت مشارکتی آب در استان گلستان،

- مدیریت مشارکتی جنگل،

- یک روستا یک محصول،

- ترسیب کربن،

- توانمندسازی زنان روستایی،

در این خصوص 8 مورد از طرح های واجد شرایط نیز در سال 1395 با اعتباری معادل 999 میلیون دلار متناسب با ویژگی های آن سازمان معرفی شده است.

5- فائو: یکی از طرح های مشترک با بانک توسعه اسلامی، همکاری شیلاتی فائو مابین ایران، عراق و کویت در چارچوب همکاری های فائو موسوم به ریکوفی است. به استناد نامه شماره 35451/م ص به تاریخ 17/11/1395 سازمان شیلات ایران، عراق و کویت از سال 1388 توسط کمیسیون ماهیگیری منطقه ای ( ECOFI ) پیگیری شده است. در سال 1395 خورشیدی پس از اخذ نظرات سه کشور در قالب یک پروژه همکاری سه جانبه تنظیم و از طریق دبیرخانه به فائو پیشنهاد گردیده و پس از آن کارشناسان فائو ضمن بررسی چارچوب پیشنهادی دبیرخانه ریکوفی، با هدف امکان بهره ‏مندی از تسهیلات و اعتبارات بانک توسعه اسلامی، پیشنهاد ارائه شده را در قالب طرحی با فرمت ها و چارچوب بانک مذکور تدوین و به بانک توسعه اسلامی ارسال نمودند. متعاقب آن از کشورهای ایران، عراق و کویت نیز درخواست کردند که با حمایت خود از این طرح زمینه لازم برای تخصیص اعتبار توسط بانک توسعه اسلامی را فراهم سازند. طرح ریکوفی بنا به گزارش ارسالی بانک توسعه اسلامی در مرحله نهایی پذیرفته شدن تا سپتامبر 2017 قرار دارد.

ج)تامین مالی خارجی (فاینانس)

فرایند تامین مالی فاینانس، در خصوص اولویت دار بودن طرح ها، توسط این معاونت بررسی و فهرست طرح های اولویت دار وزارتخانه (هفت مورد) به وزارت امور اقتصادی و دارایی اعلام گردید. همچنین بر اساس مصوبات نشست بررسی پروژه های متقاضی استفاده از تسهیلات اعتباری خارجی در سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور، و کمیته راهبری تامین مالی خارجی پیشنهادات وزارتخانه در دو مورد از طرح های ارسالی تصویب شد و در حال اخذ اصلاحیه است. همچنین، 7 طرح اولویت دار وزارت متبوع به وزارت امور اقتصاد و دارایی معرفی شده و تحت همین عنوان نیز به سازمان سرمایه گذاری و کمک های اقتصادی وفنی ایران ارسال گردیده و مستندات لازمه بواسطه ترک تشریفات مناقصه در معاونت آب و خاک (5 طرح)، سازمان شیلات (یک طرح) و شرکت شهرک های کشاورزی (یک طرح)، با شرکت های واجد صلاحیت انجام و در مرحله تدوین طرح امکان سنجی (F.S) است .

از سوی دیگر 29 مورد طرح های پیشنهادی وزارتخانه، که با پیگیری های مداوم و رایزنی با نمایندگان معاونت ها، اسناد لازمه از جمله مطالعات امکان سنجی و برآورد های فنی، مالی و اقتصادی طرح ها در حال تدوین توسط مشاورین ذی صلاح است .

تاکنون 46 جلسه با شرکت های تامین کننده مالی و کنسرسیوم های متقاضی عملیات فاینانس از کشورهای چین، هند، آلمان، اسپانیا، عراق و ترکیه برگزار گردیده و به مجریان طرح ها به همراه شرایط مترتبه بر فاینانس طرح ‏ها در بازه های زمانی متفاوت اطلاع رسانی شده است و پیگیری اسناد درخواستی از سوی سازمان سرمایه گذاری و کمک های اقتصادی و فنی ایران همچنان در دستور کار قرار دارد.

* نماینده تام الاختیار وزارت جهاد کشاورزی در سازمان سرمایه گذاری و کمک های اقتصادی و فنی ایران


انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید