Iranian Agriculture News Agency

مدیرعامل صندوق مادرتخصصی توسعه سرمایه‌گذاری:

بخش کشاورزی نیازمند 10 هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری است

بخش کشاورزی نیازمند 10 هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری است
بخش کشاورزی نیازمند 10 هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری است

بخش کشاورزی برای رسیدن به پویایی و توسعه، نیازمند سرمایه در گردشی بیش از 10 هزار میلیارد تومان است.

رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل صندوق مادرتخصصی حمایت از توسعه سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی در پاسخ به خبرنگار ایانا با اعلام این مطلب گفت: هرچند طی سال 90، ظرفیت‌های قانونی مؤثری برای ارتقاء صندوق‌ها پیش‌بینی شده است، اما برای رسیدن به مرحله اثربخشی و پویایی بخش کشاورزی، این بخش نیازمند سرمایه در گردشی بیش از 10 هزار میلیارد تومان است.

عبدالکریم رضوی افزود: زمانی توسعه بخش کشاورزی و پویایی بخش محقق خواهد شد که 20 تا 30 درصد سرمایه مذکور تأمین شده باشد.

وی خاطرنشان کرد: اکنون توجه نظام، دولت و مجلس به بخش کشاورزی و افزایش سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی متمرکز شده و با اختصاص 10 درصد از منابع صندوق ملی طی سال 90 و 91 این امر محقق شده است.

سرمایه 236 میلیارد تومانی 47 صندوق

این مقام مسئول از ظرفیت‌سازی قانونی در سال 89 به نفع صندوق‌ها خبر داد و تصریح کرد: در سال 90، اولین بهره‌برداری از ظرفیت‌های ویژه‌ای که در قانون افزایش بهره‌وری و برنامه پنجم توسعه و همچنین بودجه 90 دیده شده بود، افتاد.

رضوی ادامه داد: در حالی که تا پایان سال 89 از محل منابع استانی، ملی و فروش امکانات، 85 میلیارد تومان اعتبار در صندوق جمع‌آوری شده بود، از محل منابع دولتی در سال 90، مبلغ 99 میلیارد تومان و از محل منابع استانی 22 میلیارد تومان اعتبار نصیب صندوق‌ها شد که به تناسب سهم دولت رقمی بیش از 122 میلیارد تومان نیز از سوی تشکل‌ها به سرمایه این صندوق افزوده خواهد شد.

وی یادآور شد: 121 میلیارد تومان مذکور در پایان اسفندماه سال گذشته در اختیار صندوق قرار گرفته و برای تحقق سهم سرمایه‌گذاران بخش خصوصی و سهام‌داران صندوق‌ها حداقل چهار ماه فرصت لازم است تا روال قانونی آن انجام شود.

850 میلیارد تومان سهم صندوق کشاورزی از صندوق توسعه ملی

رئیس هیئت‌مدیره صندوق مادرتخصصی حمایت از توسعه سرمایه‌گذاری تأکید کرد: در پایان سال 89، 36 با سرمایه 150 میلیارد تومان تشکیل شد که 31 صندوق استان، چهار صندوق تخصصی و یک صندوق زنان را شامل می‌شد.

رضوی اظهار داشت: در پایان سال 90، تعداد صندوق‌ها به 48 صندوق به اضافه صندوق استان البرز رسید که در زمان حاضر سرمایه آنها 236 میلیارد تومان برآورد شده است که 49 درصد آن توسط بخش خصوصی تأمین شده است.

وی همچنین گفت: از دیگر ظرفیت‌سازی‌های صورت گرفته قانون‌گذار، اختصاص 10 درصد از منابع صندوق توسعه ملی به‌صورت ریالی در بخش کشاورزی بود که این رقم به‌صورت 70 درصد در اختیار بانک کشاورزی و 30 درصد در اختیار صندوق توسعه گذاشته شد.

رضوی در ادامه افزود: از محل منابع صندوق توسعه ملی، 850 میلیارد تومان برای سرمایه‌گذاری در تمام زیربخش‌های کشاورزی با عاملیت بانک سپه و بانک رفاه و با برنامه‌ریزی مشخص وزارت جهاد کشاورزی اختصاص خواهد یافت.

قرارداد 240 هزار هکتار آبیاری نوین

این مقام مسئول از عاملیت صندوق‌ها در اجرای طرح‌های آبیاری نوین خبر داد و خاطرنشان کرد: برای اجرای طرح‌های آبیاری نوین در سال 90، مبلغ 810 میلیارد تومان بین صندوق‌ها و استان‌ها قرارداد بسته شده است که 613 میلیارد تومان آن به حساب صندوق‌ها واریز شده است.

وی ادامه داد: 240 هزار هکتار قرارداد منعقد شده و 257 میلیارد تومان آن به‌صورت 100 درصد به اتمام کار اختصاص داده شده است.

رضوی سطح اجرای فعالیت‌های به خاتمه رسیده آبیاری‌های نوین را 78 هزار و 750 هکتار عنوان کرد و یادآور شد: 161 هزار هکتار نیز در حال اجرا است./

خبرنگار: فاطمه مهردادیان

N-910310-02_R

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید