Iranian Agriculture News Agency

سازمان غیردولتی گرِین (GRAIN)

گرِین به جمع‌آوری اطلاعات کشاورزی و راه‌اندازی جنبش می‌پردازد/ در آمریکای لاتین جنبش‌های اجتماعی قوانین بذر مونسانتو را متوقف کردند/ گرین با تمرکززدایی به ارتباط بیشتر با مردم دست یافت

تیم کاری گرین از 10 کارمند برنامه‌ریزی و دو کارمند امور مالی و اجرایی تشکیل شده است که پنج نفر از آنان زن و از ملیت‌های مختلف هستند. با توجه به تنوع موجود، عملکرد گرِین به شکل یک سیستم دسته‌جمعی با مدیریت افقی و تصمیم‌گیری‌های مشارکتی است.

گرِین به جمع‌آوری اطلاعات کشاورزی و راه‌اندازی جنبش می‌پردازد/ در آمریکای لاتین جنبش‌های اجتماعی قوانین بذر مونسانتو را متوقف کردند/ گرین با تمرکززدایی به ارتباط بیشتر با مردم دست یافت

گرِین 1 (GRAIN) سازمان غیردولتی بین المللی است که در راستای حمایت از کشاورزان کوچک و جنبش های اجتماعی که در برابر سیستم های غذایی مبتنی بر تنوع زیستی و کنترل کننده جوامع مبارزه می کنند، فعالیت می کند. حمایت های آنان به صورت تجزیه و تحلیل و تحقیقات مستقل، شبکه های محلی، سطوح منطقه ای و بین المللی، پرورش اشکال جدیدی از همکاری و ائتلاف سازی است. اغلب کارهای آنان جهت گرا است و در آفریقا، آسیا و امریکای لاتین انجام می شود.

به گزارش ایانا از وبسایت گرین، تیم کاری گرین از 10 کارمند برنامه ریزی و 2 کارمند امور مالی و اجرایی تشکیل شده است که 5 نفر از آنان زن و از ملیّت های مختلف اند. با توجه به تنوع موجود، عملکرد گرِین به شکل یک سیستم دسته جمعی با مدیریت افقی و تصمیم گیری های مشارکتی است.

آغاز فعالیت های گرِین به اویل دهه 1980 بازمی گردد، زمانی که تعدادی از فعالان در سراسر جهان به از دست رفتن چشمگیر تنوع ژنتیکی در مزارع -جائی که سنگ بنای عرضه بسیاری از مواد غذایی جهان است- توجه کردند.

آن ها تحقیقات شان را تحت حمایت و لابی کاری ائتلافی که عمده سازمان های توسعه اروپایی را در بر می گرفت، آغاز کردند. به زودی کارهای آنان به شکل برنامه ها و شبکه های بزرگتری که در واقع جا پای مورد نیازشان بود، گسترش یافت. در دهه 1990، اقدام بین المللی منابع ژنتیکی، به طور خلاصه گرِین گفته می شود، به طور قانونی و به عنوان سازمان غیرانتفاعی مستقلی که مقّر آن در شهر بارسلونای اسپانیا بود، تأسیس شد.

در اواسط دهه 1990، گرِین به نقطه عطف مهمی رسید. آنان به این باور رسیدند که نیازمند ارتباط بیشتر با جایگزین های واقعی توسعه یافته بر روی زمین به خصوص در منطقه جنوب اند. در سراسر جهان و در سطح داخلی، بسیاری از گروه ها نجات بذرهای محلی، دانش سنتی و دفاع از سیستم های غذایی مبتنی بر تنوع زیستی پایدار تحت کنترل جوامع محلی را آغاز کردند، در حالی که کارهای گذشته شان را که تا آن زمان سبب دردسرهای بیشتر کشاورزان شده بود، به راه حل های توسعه یافته آزمایشگاهی تبدیل می کردند. گرِین، در یک تغییر سازمانی اساسی، روند تمرکززدایی را آغاز کرد و این کار سبب ارتباط نزدیکتر آنان با واقعیت های روی زمین به خصوص در منطقه جنوب و همکاری مستقیم با شرکای کاری شان در این سطح شد. همزمان، تعدادی از شرکا را به بدنه حاکم بر سازمان شان وارد کردند و کارکنان شان را منطقه بندی کردند.

با آغاز قرن جدید، گرِین خود را از یک گروه اطلاعاتی و لابی کار عمدتاً اروپایی، به یک مجموعه واقعی و پویای بین المللی تبدیل و به شکل سازمانی جامع عمل می کرد که ارتباط و اتصال خود با واقعیت های محلی جنوب و همچنین تحولات جهانی را برقرار کرد. در طول این فرآیند، دستور کار گرِین تغییر و دور شدن از کارهای طرفدارانه و لابی منشانه به سوی حمایت های مستقیم و همکاری با جنبش های اجتماعی بود، در حالی که قدرت اصلی آنان حفظ تجزیه و تحلیل و تحقیقات مستقل بود.

گرِین سازمانی است که هیچ کس جز خودش را نشان نمی دهد. با این حال، با مشارکت و همکاری های شان با واقعیت های محلی و ملی پیوند برقرار می کنند و نقش معناداری در فعالیت های اطلاعاتی، تحقیقاتی، حمایتی و شبکه ای در سطح منطقه ای و بین المللی دارند. در حقیقت، آن ها با گروه های بسیاری در بخش های مختلف جهان کار می کنند و به تهیه و انتشار نشریات مشترک و تجزیه و تحلیل هایشان می پردازند و در سایر پروژه های مشترک نیز مشارکت دارند.

برنامه ها

کارهای گرِین به طور گسترده می تواند به دو بخش اصلی تقسیم شود: کارهای اطلاعاتی و راه اندازی جنبش. در بخش اطلاعات، آن ها در نظارت و تجزیه و تحلیل رویه های تأثیر گذار بر کنترل کشاورزان و جوامع روستایی بر سر تنوع زیستی کشاورزی تخصص دارند. اغلب این رویه ها -مانند اعمال فشار بر مهندسی ژنتیک و یا گسترش تهاجمی قوانینی که مانع از ذخیره بذرها از سوی کشاورزان می شود- جهانی اند، در حالی که اثرات منحصر به فردی در سطح ملی و منطقه ای دارند -مانند ابداعاتی که از آلودگی های ژنتیکی با محصولات تراریخته جلوگیری می کند- و آنان کمک می کنند تا این چشم اندازهای جهانی در همه جا جایگزین شود. این اقدامات منحصر به فرد، آنان را به تحولاتی همراه با دیگران و انجام تجزیه و تحلیل های مفید برای افراد مختلف مرتبط می کند.

در بخش راه اندازی جنبش، گرِین مدت زمان بسیاری است که در شبکه سازی، اشتراک گذاری ظرفیت، ارتباط مردم با یکدیگر و راهکارهای حامی توسعه در میان سازمان ها و فعالیت هایشان اقداماتی را انجام می دهد. این کارها اغلب از دید مردم پنهان است اما در نهایت به دو روش بسیار حیاتی صورت می گیرد: مبارزه بر سر تنوع زیستی و مبارزه بر سر سیستم های غذایی مان که به نوعی مبارزه بر سر قدرت است. همچنین، شرکت های چند ملیتی که کنترل کشاورزی را در دست دارند، استقلال و فرهنگ مردم را زیر پا گذاشته و ظرفیت رهبری زندگی بهتر را از آنان سلب می کنند. مبارزه بر سر این موضوع کاری سخت و طولانی است که فقط به صورت دسته جمعی امکان پذیر است که به معنای مبارزه برای توسعه جایگزین های بااهمیت تر است. همچنان که ردپای این سازمان ها در سراسر جهان گسترش می یابد، گرِین دستورکار مشترک، آموزش و اشتراک گذاری در سراسر فرهنگ ها و مناطق را نیز تسهیل می کند. در این راه، آنان در تقویت فعالیت های گروهی در سراسر جهان مشارکت دارند.

خلاصه دستاوردهای سال 2016

جهان با چالش های شدیدی در سال 2016 مواجه بود. شرکت ها به تهاجمات شان به سیستم های غذایی محلی، بذرهای کنترل شده کشاورزان، زمین های روستایی و مناطق بومی ادامه می دادند و جوامع با اقدامات شان به دفاع از زمین ها و وضعیت معیشت شان ادامه دادند و با انجام این کارها در معرض خطرات بزرگی بودند و اغلب با سرکوب های وحشیانه و گاهی کشنده مواجه می شدند، اما جنبش های مردمی عقب نشینی نکردند.

در آسیا، کشاورزان؛ سازمان های مرتبط با زنان؛ فعالان بهداشت و سلامت و سایر گروه ها با همبستگی با یکدیگر همکاری می کردند تا قرارداد تجاری منطقه ای با عنوان 2 RCEP را شکست دهند. اجتماعات برای حمایت از فضای بازارهای محلی و فروشندگان خیابانی مبارزه می کردند و در برابر ادغام گسترده شرکت های بزرگ، مانند مالکیت شرکت سینگنتا 3 (Syngenta) از سوی کم چاینا 4 ( Chem China )، ایستادگی کردند.

در آمریکای لاتین، سازمان های اجتماعی تلاش های قدرتمندانه ای انجام دادند تا پیمان تجاری اقیانوس آرام 5 در سطح ملی و قوانین بذر مونسانتو 6 (Monsanto) که تنوع زیستی و مدیریت محلی بذر را نابود می کرد، متوقف کنند. همچنین آنان در مقابل زمین خواری های انجام شده که با اعمال فشار آمریکای شمالی و صندوق های بازنشستگی اروپا که مدعی دفاع از حقوق زنان در برابر زمین و منابع بودند، مقاومت کردند.

در آفریقا، گروه هایی شامل نهادهای مالی توسعه ای اروپا برای پایان دادن به معاملات بحث برانگیز زمین بسیج شدند و با ارائه راهکارهایی در برابر شرکت های تک محصولی تولید کننده روغن پالم مقاومت کردند.

در سراسر جهان، کارهای بسیاری برای حفاظت و تقویت کشاورزی دهقانان در مقیاس کوچک به عنوان راه حلی عادلانه تر، منصفانه، دموکراتیک و پایدار برای تغذیه مردم انجام شده است. کارگاه های آموزشی و مدارسی در زمینه اکولوژی کشاورزی بسیار ضروری است و حمایت از تلاش های امدادرسانی در ایجاد آگاهی عمومی از وضعیت کشاورزی دهقانان و بازارهای محلی بخش حیاتی از راه حل تغییرات اقلیمی محسوب می شود.

گرِین با همکاری نزدیک شرکا با یکدیگر در سطح منطقه ای و بین المللی از تمامی تلاش های انجام شده به صورت کارهای اطلاعاتی و تحقیقاتی، امدادرسانی، تقویت همبستگی و ظرفیت سازی حمایت می کند.

پانوشت:

1. GRAIN (Genetic Resources Action International)

2. Regional Comprehensive Economic Partnership : توافقنامه پیشنهادی تجارت آزاد بین 16 کشور جهان (برونئی، کامبوج، اندونزی، لائوس، مالزی، میانمار، فیلیپین، سنگاپور، تایلند، ویتنام، استرالیا، چین، هند، ژاپن، کره جنوبی و نیوزلند) است.

3. شرکت بین المللی سوئیسی که در سال 2000 تأسیس شده و بذر و مواد شیمیایی تولید می کند و در زمینه بیوتکنولوژی و تحقیقات ژنتیکی کشاورزی نیز فعالیت است.

4. شرکت چینی که در سال 2004 تأسیس شده و محصولات شیمیایی کشاورزی، محصولات لاستیکی، مواد شیمیایی خاص، تجهیزات صنعتی و پتروشیمی تولید می کند.

5. Trans-Pacific Partnership (TPP) : توافقنامه مشارکت اقتصادی استراتژیک که نوعی پیمان سرمایه گذاری و مقرراتی بین 12 کشور حاشیه اقیانوس آرام به جز چین است که در نهایت در فوریه 2016 پس از 7 سال مذاکره در نیوزلند به تأیید رسید.

6. شرکتی چند ملیتی واقع در امریکا که سموم کشاورزی تولید می کند و در زمینه بیوتکنولوژی کشاروزی نیز فعال است.

ترجمه: مهشید جلالیان

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید