Iranian Agriculture News Agency

پنج هدف راهبردی برای رشد زنجیره ارزش کشاورزی توسط انی جی او"ابتکار جهانی محصول"

"ابتکار جهانی محصول" صدای بخش خصوصی برای بهره وری از طریق زنجیره ارزش کشاورزی است/ نظام کشاورزی جهانی پایدار بر سیاست های عمومی و سرمایه گذاری متکی است

ابتکار جهانی محصول 1(GHI) نام سازمانی غیرانتفاعی است که در سال 2009 میلادی راه اندازی شده است و مرکز آن در شهر واشنگتن دی سی امریکاست. اعضای این سازمان 10 تا 12 نفر از متخصصان و فعالانی اند که سوابق کاری و تجربیات بسیاری در زمینه همکاری با بخش خصوصی و ان جی او ها در زمینه ترویج امنیت غذایی و کاهش فقر در سراسر جهان دارند.

"ابتکار جهانی محصول" صدای بخش خصوصی برای بهره وری از طریق زنجیره ارزش کشاورزی است/ نظام کشاورزی جهانی پایدار بر سیاست های عمومی و سرمایه گذاری متکی است

ابتکار جهانی محصول 1 (GHI) نام سازمانی غیرانتفاعی است که در سال 2009 میلادی راه اندازی شده است و مرکز آن در شهر واشنگتن دی سی امریکاست. اعضای این سازمان 10 تا 12 نفر از متخصصان و فعالانی اند که سوابق کاری و تجربیات بسیاری در زمینه همکاری با بخش خصوصی و ان جی او ها در زمینه ترویج امنیت غذایی و کاهش فقر در سراسر جهان دارند. همچنین کارشناسان رشته بیوتکنولوژی نیز با آنان همکاری می کنند و متخصصانی در زمینه سرمایه گذاری های پربازده در بخش زیرساخت ها و کشاورزی و بازاریابی از اعضای این گروه به شمار می روند. این گروه صدای سیاست بخش خصوصی برای رشد بهره وری از طریق زنجیره ارزش کشاورزی است و به رویارویی پایدار با خواسته های رو به رشد جهان کمک می کند.

به گزارش ایانا از گلوبال هاوستنی شتیو، آنان معتقدند نظام کشاورزی جهانی پایدار و حاصلخیز بر سیاست های عمومی و سرمایه گذاری متکی است و سبب کاهش و مدیریت تأثیرات منفی چرخه مشاغل کشاورزی بین تولیدکنندگان، مصرف کنندگان و محیط زیست می شود در حالی که ضایعات و مواد از دست رفته در زنجیره ارزش را کاهش می دهد و فرصت هایی برای رشد اقتصادی و نوآوری ها را فراهم می کند.

جی اچ آی برای اعضای خود فرصتی را ایجاد می کند تا بر بهره وری کشاورزی جهانی، امنیت غذایی و تغذیه با قدرت بخشیدن به صدای بخش خصوصی تأثیر گذار باشند. مزایای اعضای این گروه عبارت است از :

· به خدمت گرفتن تجارب کاری شان در مؤسسات مختلف در جهت تأثیر بر کشاورزی جهانی و سیاست امنیت غذایی و تغذیه؛

· قدرت نفوذ بخشیدن به روابط خود با دولت ها، ان جی او ها و سازمان های غیرانتفاعی در سراسر جهان؛

· حضور در همایش ها، میزگردها و شبکه های کاری شان در شهرهای واشنگتن دی سی، لوآ (Lowa) و سایر مراکزشان؛

· تبادل اطلاعات و یادگیری تنها به کمک اعضای شان در بخش وب سایت جی اچ آی در جهت بهبود سیاست محیط زیست و امنیت جهانی غذا؛

· گسترش موقعیت هایی برای مشارکت رهبران جوان مجموعه شان در کارهای تحقیقاتی جی اچ آی و سخنرانی در رویدادهای شان.

جی اچ آی و اعضای آن پنج هدف سیاست راهبردی برای تحریک رشد و مقاومت زنجیره ارزش کشاورزی را تعیین کرده اند:

1. سرمایه گذاری بر روی تحقیقات عمومی کشاورزی، توسعه و گسترش آن

برنامه های گسترش، تحقیق و توسعه کشاورزی، کالاهای عمومی ضروری و از اصول پیشبرد کل عوامل بهره وری است. برنامه های تحقیق و توسعه عمومی در بخش کشاورزی با همراهی بخش خصوصی و همکاری های تحقیقاتی، نقش اساسی در پرورش سیستم های ابداعات کشاورزی ایفا می کند. سیستم های ملی تحقیقات کشاورزی می توانند مراکز ابداعات امنیت غذایی محلی و ملی باشند. ابداعات، فنّاوری ها و شیوه های توسعه یافته تحقیقات کشاورزی با بودجه دولتی به تمامی تولیدکنندگان سراسر جهان کمک می کند که با یکدیگر در زمینه افزایش بهره ورری و پایداری محصولات شان رقابت کنند، سبب کاهش میزان مواد ازدست رفته و ضایعات زنجیره ارزش شوند و شاید تغییرات اقلیمی را کاهش دهند. مصرف کنندگان محصولات کشاورزی نیز از امتیازاتی نظیر قیمت های کمتر و با ثبات تر و دسترسی بیشتر به مواد غذایی سالم که نتیجه این نوع سرمایه گذاری هاست، بهره مند می شوند.

2. پذیرش، سفارش و انتشار فنّاوری های مبتنی بر علم و اطلاعات

فنّاوری های مبتنی بر علم و اطلاعات به تولیدکنندگان کمک می کند که مخاطرات موجود در کشاورزی را مدیریت کنند در حالی که میزان پایداری و رقابت پذیری را نیز افزایش می دهند. روش های پیشرفته اصلاح نباتات به کمک فنّاوری های زیستی، همچنین استفاده از پدیده های میکروبی طبیعی، افزایش مقاومت در برابر خشکی و بازده محصول، شیوه های مدیریت بیماری ها و حفظ سلامت و باروری دام ها از جمله مصادیق به کارگیری فنّاوری است. فنّاوری های کشت و آبیاری کارآمد، بهره وری آب را افزایش و استفاده از نیروی کار انسانی را -به خصوص برای زنان و کشاورزان کوچک- کاهش می دهد و سبب افزایش محصول و سودآوری آن می شود. فنّاوری های نوآورانه مانند ذخیره و زنجیره سرد به کشاورزان اطمینان می دهد که محصولات بیشتری به جای آن که به محل های دفن زباله بروند، به بازارها راه یابند. فنّاوری اطلاعت به کشاورزان اجازه می دهد به اطلاعات ضروری در زمینه قیمت های بازار؛ آب و هوا؛ آفات و سلامت خاک؛ کشاورزی دقیق و ابزارهای مدیریت داده که به تولیدکنندگان کمک می کند هزینه هایشان را کاهش دهند و از منابع کمیاب حفاظت کنند، دست یابند. ابداعات زیستی جدید، سبب پیدایش اقتصاد زیستی با طیف گسترده ای از امتیازات زیست محیطی و اجتماعی می شود. سیاست های عمومی که حامی توسعه، سفارش و انتشار چنین فنّاوری هایی برای کشاورزان در تمامی مقیاس ها و کل زنجیره های ارزش است برای مضاعف کردن پایداری محصولات کشاورزی تا سال 2050 ضروری است.

3. افزایش مشارکت بخش خصوصی در کشاورزی و توسعه زیرساخت ها

سیاست هایی که سرمایه گذاری بخش خصوصی را در زیرساخت های انسانی و فیزیکی مورد حمایت و تشویق قرار می دهد، نقش حیاتی در افزایش بهره وری و پایداری کشاورزی دارد. همکاری بخش خصوصی و عمومی در توسعه زیرساخت هایی نظیر آب، جاده، راه آهن و فرودگاه بازارهای جدیدی را می گشاید و هزینه معاملات تولیدکنندگان و خرده فروشان را کاهش می دهد. دسترسی به جریان برق و اینترنت مطمئن و مقرون به صرفه در حالی که ضایعات زنجیره ارزش را کاهش می دهد، کشاورزان را کارآمدتر و رقابتی تر می کند. همکاری بین دولت، صنعت و جوامع در گسترش نیروی کار تحصیلکرده، سالم و با ذهن کارآفرین محرکی برای اشتغال خارج از مزرعه است و سبب خلق ابداعاتی می شود که ضامن پایداری و بهره وری کشاورزی برای نسل های آینده است و فقر در مناطق روستایی را کاهش می دهد.

4. مشارکت کشت در کشاورزی پایدار و بهبود تغذیه

دولت ها با تلاش برای توسعه فعالیت های اقتصادی کشاورزی شان و کاهش سوءتغذیه، اغلب به دنبال اعمال نفوذ و مشارکت در مشاغل خصوصی بین المللی و داخلی، سازمان های غیردولتی، بنیادها، مؤسسات چندجانبه و آژانش های توسعه ای اند. افزایش تقاضا برای منابع از کشورهای اهداکننده سنتی به بحران جهانی پناهندگان رسیدگی و از قحطی در مناطقی با خشکسالی های طولانی مدت جلوگیری می کند و می کوشد تا بودجه توسعه را افزایش دهد و برای همکاری با بخش خصوصی ضروری است. برای وقوع این امر، برنامه های کمکی توسعه باید فراتر از ذهنیت یک پروژه حرکت کند و از روش های یکپارچه و بازار محور که مزایایی را برای کشاورزان، تکمیل کنندگان، خرده فروشان و مصرف کنندگان به همراه دارد، استقبال کند در حالی که برابری جنسیتی و بهبود تغذیه را نیز افزایش می دهد. گسترش مهارت های فنی و اجرایی جوامع محلی، شرکت ها و مؤسسات سکویی برای توسعه بلند مدت و موفق است.

5. ظرفیت پرورش تجارت کشاورزی منطقه ای و جهانی

وضع سیاست زیست محیطی برای تجارت منطقه ای و جهانی شامل سیاست های شفاف و اجرای مداوم قوانین و مقررات، همچنین قوانین تجاری منسجم در سراسر کشور است. موافقت نامه های تجاری هماهنگ و رو به جلو فرصت هایی برای حرکت مؤثرتر محصولات کشاورزی پایدار در بازارهای مورد نیازشان فراهم می کند که برای محیط زیست و مصرف کنندگان سودمند است. از آنجائیکه بسیاری از کشورها ظرفیت های مالی و انسانی برای مدیریت مؤثر منطقه ای و جهانی فرصت های تجاری را ندارند، سیاست هایی نیاز است که بر ساخت و ساز کشور و تسهیل تجارت کشاورزی با نگاهی در جهت کمک به کشاورزان کوچک و متوسط برای دسترسی به بازارهای بزرگ تر، افزایش درآمد و گسترش کسب و کارشان تمرکز کند. پیشرفت سیاست های مرتبط با تجارت و زیرساخت ها این امکان را برای مصرف کنندگان سراسر جهان فراهم می کند تا به بازارهای گسترده و متنوع مواد غذایی به خصوص مواد غذایی اصلی با قیمت های رقابتی دسترسی یابند. همچنین موقعیت های شغلی در زنجیره ارزش کشاورزی و صنایع حامی آن ها را فراهم می کند.

گزارش بهره وری جهانی کشاورزی 2 (GAP Report) :

هر ساله جی اچ آی گزارش بهره وری جهانی کشاورزی و گزارش شاخص آن را که نشانه پیشرفت های صورت گرفته را در جهت مضاعف شدن پایدار تولیدات کشاورزی در 40 سال آینده است منتشر می کند. گزارش گپ به پیشرفت سیاست های تولید سیستم های مواد غذایی و کشاورزی پایدار، حفاظت از منابع طبیعی، بهبود تغذیه و معیشت کشاورزان و مصرف کنندگان کمک می کند.

گزارش شاخص، اندازه گیری سالانه رشد منطقه ای و جهانی بهره وری کشاورزی در برابر رشد منطقه ای تقاضا برای مواد غذایی را نشان می دهد. شاخص گپ بر اساس اندازه گیری کل عوامل بهره وری 3 (TFP) عمل می کند، که بازتاب کل مقادیر استفاده شده از ورودی های کشاورزی برای تولید هر محصول است و شامل مقایسه رشد محصول با میزان رشد ورودی های استفاده شده است.

پانوشت:

1. Global Harvest Initiative

2. Global Agricultural Productivity Report

3. Total Factor Productivity

ترجمه: مهشید جلالیان

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید