Iranian Agriculture News Agency

مدیرکل دفتر حفاظت، مدیریت شکار و صید سازمان محیط زیست اعلام کرد:

طرح جامع اطفای حریق در انتظار تعیین بودجه

مدیرکل دفتر حفاظت، مدیریت شکار و صید سازمان حفاظت محیط زیست گفت: طرح جامع اطفای حریق کشور که سال گذشته تصویب شد، در انتظار تعیین بودجه از سوی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی است.

طرح جامع اطفای حریق در انتظار تعیین بودجه

مدیرکل دفتر حفاظت، مدیریت شکار و صید سازمان حفاظت محیط زیست گفت: طرح جامع اطفای حریق کشور که سال گذشته تصویب شد، در انتظار تعیین بودجه از سوی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی است.

علی تیموری در نشستی خبری به مناسبت هفته محیط زیست بیان کرد: با تعیین بودجه برای طرح جامع اطفای حریق، بسیاری از مشکلات ما حل می‌شود.

وی افزود: آتش‌سوزی در مناطق چهارگانه محیط زیست موضوع مهمی است. در سال 96 به دلیل بهبود بارش‌ها، پوشش گیاهی در غرب و شمال کشور وضعیت مطلوبی داشته و وقوع گرمای زودهنگام، احتمال وقوع حریق را تشدید کرده است

مدیرکل دفتر حفاظت، مدیریت شکار و صید سازمان محیط زیست افزود: بر اساس گزارش‌های هواشناسی گرمای امسال بی‌سابقه بوده و استان خوزستان دیروز دمای بیش از 50 درجه سانتیگراد را تجربه کرده است.

وی عنوان کرد: کنترل حریق در عرصه‌های طبیعی کار بسیار دشواری است. برای مقابله با این پدیده بخشنامه‌ای مانند سال‌های گذشته با تاکید بر شناسایی نقاط حساس به حریق و مدیریت این مناطق، دیده‌بانی، آتش‌نشانی، ایجاد گشت‌های سیار، پایش مناطق حساس و غیره به استان‌های سراسر کشور ابلاغ شده است. همچنین برای اعلام وقوع حریق نیز شماره تلفن‌هایی در نظر گرفته شده است.

تیموری گفت: گروه واکنش سریع در استان‌ها شکل گرفته و در ستاد نیز این گروه مجددا فعال شده است. گروه واکنش سریع ستاد هر روز با هشت استان غربی کشور که مستعد بروز حریق هستند، ارتباط برقرار کرده و فرمانده یگان حفاظت سازمان نیز گزارش‌های روزانه از این استان‌ها دریافت می‌کند.

وی گفت: امسال بحث استفاده از بالگردها را در دستور کار قرار داده‌ایم. کمیته اطفای حریق با مشارکت چهار دستگاه شامل وزارت دفاع، کشور، محیط زیست و جنگل‌ها و مراتع تشکیل شد و کار خود را آغاز کرده است.

مدیرکل دفتر حفاظت، مدیریت شکار و صید سازمان محیط زیست عنوان کرد: در خوزستان به دلیل شرایط بدی که از نظر آب و هوایی دارد، 12 مورد آتش سوزی در سال جاری رخ داده و 170 هکتار از اراضی این استان در آتش سوخته است. برای مقابله با حریق‌های این استان یک بالگرد در منطقه مستقر شده است.

به گفته وی، برای حفظ آمادگی نیروها، بر اساس ابلاغیه‌ای به 16 استان درگیر آتش‌سوزی اعلام شده است که باید مانور اطفای حریق برگزار کنند.

تیموری افزود: برای مقابله با حریق آموزش جوامع محلی، دامداران، گردشگران و غیره در دستور کار قرار گرفته است. در روزهای آینده، بر اساس توافق سازمان حفاظت محیط زیست با وزارت دفاع، امکانات بیشتری برای اطفای حریق در اختیار این سازمان قرار خواهد کرد.

وی درباره آمار آتش سوزی‌های سال جاری تا کنون گفت: تعداد دفعات وقوع حریق در استان فارس 15 مورد بوده که 32 هکتار از عرصه‌های این استان را از بین برده است. در کهگیلویه و بویراحمد شاهد چهار مورد حریق بوده‌ایم و وسعت منطقه درگیر حریق 20 هکتار بوده است.

مدیرکل دفتر حفاظت،مدیریت شکار و صید سازمان محیط زیست اضافه کرد: در استان ایلام چهار مورد حریق در منطقه‌ای به وسعت 21 هکتار، در آشوراده در منطقه‌ای به وسعت دو هکتار و در کرمانشاه یک هکتار از عرصه‌های طبیعی دچار حریق شده است. همچنین 11 مورد حریق نیز در کرمان گزارش شده است.

وی با اشاره به قوانین موجود و مجازات سه تا پنج سال زندان برای آتش‌سوزی‌های عمدی در عرصه‌های طبیعی، یادآور شد: بر اساس قانون، آتش سوزی غیرعمدی در مناطق حفاظت شده سازمان حفاظت محیط زیست نیز جریمه‌ای بین یک روز تا سه سال حبس برای مرتکبان دارد.

به گفته تیموری تعداد رویدادهای حریق در کشور رو به کاهش است اما سازمان محیط زیست تلاش می‌کند وقوع حریق را به حداقل برساند. بر اساس آمارها تعداد حریق‌ها از سال 93 تا 95 به ترتیب 6 هزار و 700، سه هزار و 400 و دو هزار و 250 مورد بوده است.

وی ادامه داد: 11 درصد از کل مناطق کشور که شامل مناطق چهارگانه است، تحت پوشش حفاظتی سازمان حفاظت محیط زیست قرار دارد اما از آنجا که پوشش گیاهی و تنوع زیستی این مناطق وضعیت مطلوب و این نقاط نظیر پارک ملی گلستان شرایط ویژه‌ای دارند، باید عملیات اطفاء در آنها مورد توجه جدی قرار گیرد.


متخلفان پرونده هیرکان به هیات تخلفات اداری تحویل داده می‌شوند

مدیرکل دفتر حفاظت، مدیریت شکار و صید سازمان محیط زیست درباره دلیل مرگ هیرکان گفت: سال 93 دو قلاده توله پلنگ با تماس تلفنی شخصی تحویل محیط زیست گلستان شد. این اداره حدود دو سال تلاش کرد تا این توله‌ها طوری تربیت شوند که امکان بازگرداندن آنها به طبیعت وجود داشته باشد.

وی افزود: در جلسات تصمیم‌سازی برای رهاسازی این دو پلنگ در جمع‌بندی نظرات کارشناسان استان و ستاد به این نتیجه رسیدیم که می‌شود پلنگ ماده را با وجود اینکه ملاحظاتی موجود، رهاسازی کنیم. شهریور سال 95 این اتفاق افتاد.

تیموری عنوان کرد: این اولین باری است که محیط زیست اقدام به رهاسازی یک گونه در طبیعت می‌کند. حتی اگر این حیوان بعد از یک ماه و نیم یا بیشتر تلف شده باشد، بررسی علل تلف شدن آن برای ما مهم است زیرا می‌خواهیم از این تجربیات در رهاسازی سایر گونه‌ها نظیر پلنگ رودسر که در باغ وحش قزوین نگهداری می‌شود، استفاده کنیم.

وی اضافه کرد: پلنگ رودسر سال گذشته زخمی شده بود و برخی حتی معتقد بودند باید با مرگ آرام این حیوان از بین برود اما سازمان این نظرات را نپذیرفت و پلنگ را جراحی کرد. در حال حاضر نیز وضعیت عمومی این حیوان مطلوب بوده و گزینه‌های رهاسازی آن در طبیعت را بررسی می‌کنیم.

به گفته تیموری، مدیرکل استان گلستان و برخی افراد دیگر اعلام کرده‌اند که هیرکان بیش از سه ماه در طبیعت زنده بوده است.

وی تاکید کرد: آنچه برای سازمان محیط زیست مهم است، این است که اگر پلنگ تلف شده است، باید صادقانه و به صراحت اطلاعات به مردم منتقل شود. این اطلاعات باید در اختیار تیم کارشناس و متخصص قرار گیرد که تجزیه و تحلیل روی آن انجام شود.

مدیرکل دفتر حفاظت، مدیریت شکار و صید سازمان محیط زیست گفت: به دلیل حرف‌های دوگانه‌ای که برخی افراد در استان و یا ستاد زدند، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست دستور ورود اداره بازرسی به پرونده هیرکان را داده است. در حال حاضر کارشناسان دفتر بازرسی در گلستان حضور دارند و اگر گزارش‌های اعلام شده توسط اداره کل گلستان با واقعیت همخوانی نداشته باشد، متخلفات توسط هیات تخلفات اداری مورد پیگرد قانونی قرار می‌گیرند.

وی تاکید کرد: سازمان هیچ اغماضی در حق فردی که اطلاعات نادرست منتشر کرده، نخواهد داشت. شخصی ممکن است به غلط تصور کند که بهتر است زمان تلف شدن حیوان را جابجا کند. نمی‌دانم در استان چه تصوری داشته‌اند اما مرجع رسمی بررسی کننده این ادعاها، اداره بازرسی سازمان است که پس از بررسی اسناد، هرچه اعلام کند، برای ما سند خواهد بود.

تیموری رهاسازی گونه‌های آسیب دیده و تیمار شده را یکی از سیاست‌های اصلی سازمان حفاظت محیط زیست دانست و افزود: تکلیف سازمان محیط زیست نسبت به حیات وحش مشخص است. نگهداری حیوانات در باغ وحش برای دارندگان این حیوان هزینه‌بر است. پلنگ رودسر روزانه هشت کیلوگرم گوشت مصرف می‌کند. اگر این گونه بتواند در طبیعت زندگی کند، بهتر است که به محل زندگی خود بازگردد. در غیر این صورت چاره‌ای نداریم جز اینکه آن گونه را تحویل بازپروری دهیم.

وی در تکمیل سخن خود گفت: برخی گونه‌ها نظیر حیواناتی که از سیرک‌ها گرفته‌ایم از دوران طفولیت توسط انسان تربیت شده و قادر به بازگشت به طبیعت نیستند. این حیوانات شرایط رهاسازی را ندارند و ناگزیریم آنها را به طبیعت بازگردانیم.

مدیرکل دفتر حفاظت، مدیریت شکار و صید سازمان محیط زیست یادآور شد: اگر یک گونه یک روز هم در طبیعت نماند، اعتقادی نداریم که باید رهاسازی شود. سیاست سازمان این است و مرجع تصمیم‌گیری در این رابطه دفتر حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست است./

L-960317-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید