Iranian Agriculture News Agency

دوازدهمین دوره جایزه ملی محیط زیست منتخبان خود را شناخت

حضور در کارگروه زیربنایی دولت و راه‌اندازی دفتر اشتغال دانش آموختگان دو خواسته تشکل‌ها

امروز با حضور معاون اول رئیس جمهور در سازمان حفاظت محیط زیست، از منتخبان دوازدهمین دوره جایزه ملی محیط زیست تقدیر شد. در این مراسم، بابک مغازه‌ای به عنوان نماینده تشکل‌های محیط زیستی خواستار حضور سازمان‌های مردم نهاد در کارگروه زیربنایی دولت شد. همچنین از رئیس سازمان حفاظت محیط زیست درخواست کرد: دفتر اشتغال دانش آموختگان محیط زیست در این سازمان راه‌اندازی شود.

حضور در کارگروه زیربنایی دولت و راه‌اندازی دفتر اشتغال دانش آموختگان دو خواسته تشکل‌ها

امروز با حضور معاون اول رئیس جمهور در سازمان حفاظت محیط زیست، از منتخبان دوازدهمین دوره جایزه ملی محیط زیست تقدیر شد. در این مراسم، بابک مغازه‌ای به عنوان نماینده تشکل‌های محیط زیستی خواستار حضور سازمان‌های مردم نهاد در کارگروه زیربنایی دولت شد. همچنین از رئیس سازمان حفاظت محیط زیست درخواست کرد : دفتر اشتغال دانش آموختگان محیط زیست در این سازمان راه‌اندازی شود.

به گزارش خبرنگار ایانا، بابک مغازه‌ای در مراسم " دوازدهمین دوره جایزه ملی محیط زیست" که در سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد، دو درخواست خود را مطرح کرد که درخواست‌ وی در زمینه حضور در کارگروه زیربنایی با استقبال معاون اول رئیس جمهور مواجه شد.

وی در این مراسم گفت: امروزه با چالش‌های زیست محیطی بسیاری همچون بحران آب، انتقال بین حوضه‌ای، حفر چاه غیر مجاز، لزوم توجه به الزامات محیطی زیستی پروژه‌هایی که در حال انجام است و پیش از این مجوز گرفته‌اند، تخریب جنگل‌ها، توجه ویژه به حیات وحش و خطر تنگناهای پیش روی روند توسعه مدارس طبیعت، روبرو هستیم.

نماینده تشکل‌های مردم نهاد ادامه داد: همچنین مشکلات ریزگردهایی که ریه ایرانیان را می‌آزارد، اهمیت بهره‌گیری از انرژی‌های نو، معضلات ناشی از مصرف سوخت‌های فسیلی، معیشت مردم حاشیه تالاب‌ها و وضعیت این اکوسیستم‌های آبی، کشاورزی پرآب‌بر، اصلاح الگوی کشت و مکانیزه شدن سیستم آبیاری، دیپلماسی محیط زیست و چالش‌های موجود با کشورهای همسایه، بهره‌برداری پایدار از منابع طبیعی، توجه به معیشت بوم سازگار و غیره، مواجه هستیم اما ساماندهی تمام این مسایل را نمی‌توان تنها از سازمان حفاظت محیط زیست انتظار داشت .

وی بیان کرد: برون رفت از این مشکلات، نیازمند عزم ملی و همگانی، با در نظر گرفتن جایگاه سازمان‌های غیر دولتی و ارتقای نگاه شبکه محور است .

مغازه‌ای خطاب به معاون اول رئیس جمهور افزود: ما فعالان مدنی این حوزه از شما می‌خواهیم به عنوان نماینده دولت تدبیر و امید که به پشتوانه آرای میلیونی، بار دیگر کار خود را ادامه می‌دهید، با توجه به نگاه اقتصاد مقاومتی و اهمیت محیط زیست در حفظ معیشت مردم، حفاظت محیط زیست را در اولویت دولت قرار دهید و تمام بخش‌های اجرایی را برای تحقق این خواسته ملی و مسئولیت‌های این حوزه، یکپارچه کنید .

وی ادامه داد: تا در راستای وظایف نظام، فصل مشخصی به محیط زیست اختصاص یابد و سازمان حفاظت محیط زیست و فعالان مدنی در این امر، تنها گذاشته نشوند .

به گفته این نماینده تشکل‌های مردم نهاد، سازمان‌های حفاظت محیط زیست و جنگل‌ها و مراتع حمایت‌های خوبی در اکثر استان‌ها از تشکل‌ها داشته‌اند. در شهر همدان که اولین پایلوت شهر سبز جهان اسلام است، مدیر کل محیط زیست تعامل خوبی با تشکل‌ها دارد. بنابراین امیدوار است: در اندک مناطقی که مشکلات کوچکی در راه‌اندازی شبکه تشکل‌ها وجود دارد، به بهترین نحو موانع رفع شود .

وی بیان کرد: اگر گام‌های موثری در این رابطه برداشته نشود، بخش‌هایی از سرزمین ایران که برای حفظ آن جان‌های گران‌قدری تقدیم شد، در یک یا دو دهه آینده، شرایط زیست دشواری را در پیش رو خواهند داشت .

مغازه‌ای امیدوار است: نماینگان مجلس هم توجه بیشتری به محیط زیست داشته باشند. هرچند آنها اجرای طرح تنفس جنگل را به چندین سال بعد موکول کردند اما در لایحه حفاظت ار محیط بانان، با تصویب این لایحه، آرامش را به این زحمت‌کشان اهدا کنند و زمینه قانونی کمی و کیفی، برای حفاظت از منابع طبیعی را فراهم کنند.

وی با اشاره به انتخاب نمایندگان شایسته در شورای شهر، افزود: امیدواریم سازمان‌های غیر دولتی در دولت جدید بیشتر تقویت شوند و سازمان‌های اجتماعی با بنیاد محلی هم به آنها بپیوندند. زیرا این مجموعه‌ها بهترین نماد بهره‌گیری از سرمایه اجتماعی هستند .

این نماینده تشکل‌ها گفت: سازمان‌های مردم نهاد با گذشت دو دهه فعالیت به سمت تخصصی شدن پیش می‌روند و آماده همکاری با دیگر بخش‌ها برای توسعه درون‌زا و بوم‌نگر هستند. ما خواستار فراهم کردن زمینه لازم برای توان‌افزایی در حوزه‌های مدیریتی کشور هستیم.

انتخاب 11 شخصیت حقیقی و حقوقی به عنوان برترین‌های محیط زیست امسال

یوسف رشیدی معاون آموزش و پژوهش سازمان حفاظت محیط زیست و دبیر جایزه ملی محیط زیست نیز در سخنان خود به پیشینه شکل‌گیری جایزه ملی محیط زیست در کشور پرداخت.

وی افزود: سازمان حفاظت محیط زیست به استناد ماده 46 آیین نامه اجرایی قانون حفاظت و بهسازی محیط زیست، مصوبه 23 دی‌ماه سال 77 شورایعالی محیط زیست و به پاس قدردانی از تلاش کسانی که در راه حفاظت از محیط زیست راهگشا بوده‌ و تاثیرات علمی و فرهنگی بسزایی در شناخت و توسعه دانش زیست محیطی در بین اقشار مختلف جامعه داشته‌اند، از سال 79 نسبت به اعطای جایزه ملی محیط زیست اقدام کرده است.

رشیدی ادامه داد: فرایند دوازدهمین دوره جایزه ملی محیط زیست با ارسال فراخوان به تمام دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها، پارک‌های علم و فن‌آوری و غیره آغاز شد. در مجموع 167 پرونده در دبیرخانه جایزه ملی محیط زیست به ثبت رسید که از مجموع آن‌ها 51 پرونده در دبیرخانه ملی محیط زیست به ثبت رسید. از مجموع این پرونده‌ها، 51 پرونده در بخش متخصصین، 31 پرونده در بخش موسسات عمومی و سازمان‌های دولتی، 42 پرونده در بخش شرکت‌های خصوصی، 10 پرونده در بخش سازمان‌های مردم نهاد و 33 پرونده در بخش سایر اشخاص بود.

وی گفت: مطابق با دستورالعمل اجرایی، کمیته علمی تمام پرونده‌ها را طی پنج جلسه بررسی کرد و سه پرونده از بخش متخصصان، هشت پرونده از بخش موسسات عمومی و سازمان‌های دولتی، هشت پرونده از بخش شرکت‌های خصوصی، 6 پرونده از بخش سازمان‌های مردم نهاد و 6 پرونده از بخش سایر اشخاص را برای بررسی بیشتر به هیات دوران معرفی کرد.

دبیر جایزه ملی محیط زیست ادامه داد: طی بررسی‌های انجام شده توسط هیات داوران، یک نفر در بخش متخصصان، دو مورد در بخش موسسات عمومی و دولتی، دو شرکت خصوصی، سه سازمان مردم نهاد، سه نفر در بخش سایر اشخاص به عنوان برگزیدگان نهایی انتخاب شدند.

به گفته وی برخی از فعالیت‌های انجام شده ویژگی‌های علمی و فنی خاصی داشته و بر اساس معیارهای انتخاب هیات دوران، شرایط احراز رتبه‌های اول، دوم و سوم را ندارند و از طرف دیگر نادیده گرفتن ارزش این طرح‌ها و فعالیت‌ها نیز ممکن است انگیزه ارایه دهندگان را برای شرکت مجدد در جایزه ملی محیط زیست، کاهش دهد. به همین دلیل هیات داوران از برخی از این افراد با اهدای لوح قدردانی کرد

اعطای جایزه به پنج برگزیده با حضور معاون اول رئیس جمهور

در مراسم امروز، پیش از سخنان اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور، از پنج تن از برگزیدگان دوازدهمین دوره جایزه ملی محیط زیست، با حضور وی قدردانی شد.

علی اوسط هاشمی استاندار سیستان و بلوچستان به عنوان برگزیده بخش موسسات عمومی و دولتی، مجید صفدری مدیر عمال شرکت سهامی بیمه ما به عنوان نماینده بخش شرکت‌های خصوصی، دکتر علیرضا کوچکی استاد دانشگاه فردوسی مشهد به عنوان نماینده گروه متخصصین، باربد صفایی از موسسه خزنده شناسان پارس به عنوان برگزیده گروه سازمان‌های مردم نهاد، صدرا محقق خبرنگار روزنامه شرق نیز به عنوان برگزیده گروه سایر اشخاص قدردانی شد.

در بخش دوم برنامه، در گروه شرکت‌ها و موسسات دولتی به محمد اسلامی معاون مهندسی و پدافند غیر عامل وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح جایزه تعلق گرفت. در گروه شرکت‌ها و موسسات خصوصی نیز سید رضا کروبی از شرکت انتشارات فنی ایران مستحق دریافت جایزه شناخته شد. در گروه سازمان‌های مردم نهاد، مرتضی اسلامی رئیس هیات مدیره و هانیه غفاری مدیر عامل انجمن یوزپلنگ ایرانی و علیرضا هاشمی از موسسه پرنده شناسی و پرنده نگری طرلان جایزه دریافت کردند. در گروه سایر اشخاص عبدالحسین وهاب زاده موسس مدارس طبیعت در ایران و محمدرضا کوهرنگ فعال در بخش گلخانه جایزه دریافت کردند .

هیات داوران همچنین لوح‌های تقدیر را به شایان شامحمدی از دانشگاه شهرکرد به دلیل مشارکت در ثبت ذخیره‌گاه‌های زیست کره تنگ صیاد و سبزکوه، حمید خدری از شرکت انتقال گاز به دلیل اجرای برنامه‌های فرهنگسازی و مسئولیت اجتماعی، امیر علی دادرس از مرکز آموزش‌های الکترونیکی دانشگاه تهران، خلیل الله کاظمی معاونت خدمات محیط زیست شهری شهرداری مشهد، محسن اسلامی زاده از شرکت مدیریت منابع آب ایران، سید نبی رسولی نماینده هیات امنای اثر طبیعی سرو ابرکوه، عزیزالله امین از شرکت امین گشت پردیس، کمیل نظافتی به دلیل تلاش برای تیمار سگ‌ها، مهدی کریمی روزبهانی به دلیل اختراع سیستم تولید الکتریسیته از باد، احمد رضا محرابیان استادیار دانشگاه شهید بهشتی به دلیل پژوهش‌های ژئوبوتانی، عاطفه مجتهدی عضو خانه محیط زیست و توسعه پایدار تبریز، میترا البرزی منش انجمن پایشگران حامی محیط زیست و خسرو اعتماد از جمعیت کویر سبز کاشان اعطا کرد.


L-960316-04

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید