Iranian Agriculture News Agency

زنبورهای عسل از شاخص های مهم سلامتی زمین

زنبورداران آمریکایی ۳۳ درصد از زنبورهای خود را در سال ۱۷-۲۰۱۶ از دست دادند/ تلفات زنبورهای عسل با انگل ها و بیماری ها ارتباط دارد / گرده افشانی زنبورهای عسل در آمریکا ۱۵ میلیارد دلار ارزش دارد

عوامل بسیاری چون انگل ها و بیماری ها، تغذیه نامناسب و قرار گرفتن در معرض آفت کش ها به ویژه در میان زنبورداران صنعتی باعث تلفات زنبورهای عسل شده است. محققان می گویند این عوامل در کنار عوامل استرس زا به احتمال زیاد با هم ایجاد سینرژی می کنند و مشکل را به وجود می آورند.

زنبورداران آمریکایی ۳۳ درصد از زنبورهای خود را در سال ۱۷-۲۰۱۶ از دست دادند/ تلفات زنبورهای عسل با انگل ها و بیماری ها ارتباط دارد / گرده افشانی زنبورهای عسل در آمریکا ۱۵ میلیارد دلار ارزش دارد

عوامل بسیاری چون انگل ها و بیماری ها، تغذیه نامناسب و قرار گرفتن در معرض آفت کش ها به ویژه در میان زنبورداران صنعتی باعث تلفات زنبورهای عسل شده است. محققان می گویند این عوامل در کنار عوامل استرس زا به احتمال زیاد با هم ایجاد سینرژی می کنند و مشکل را به وجود می آورند.

این نمودار خلاصه نتایج جاصل از ۱۱ سال بررسی است که تلفات زنبورهای عسل را از سال ۲۰۱۷-۲۰۰۶ در ایالات متحده امریکا دنبال کرده است.

به گزارش ایانا از وبسایت ساینس دیلی، با توجه به آخرین نتایج اولیه یک پیمایش سراسری سالانه، زنبورداران کل ایالات متحده ۳۳ درصد از زنبورهای عسل خود را در طول سال ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۷ از دست داده اند. نرخ تلفات هم در زمستان و هم در تابستان- و به تبع آن کل تلفات سالانه- در مقایسه با سال گذشته بهبود یافته است.

کل تلفات سالانه از سال ۱۲-۲۰۱۱ کمترین بوده است، کمتر از ۲۹ درصد تلفات در طول سال ثبت شده است. از زمانی که ثبت این کار از سال ۰۷-۲۰۰۶ آغاز شد میزان تلفات در زمستان کمتر از زمان های دیگر بوده است.

این پیمایش، که هم از زنبورداران صنعتی و هم زنبورداران کوچک می خواهد که نرخ بقای زنبورهای عسل خود را ثبت کنند، هرسال توسط یک موسسه غیرانتفاعی مربوط به زنبورهای عسل با همکاری بازرسان زنبورداری ها در امریکا راه اندازی می شود. نتایج پیمایش این سال و سال های گذشته در وبسایت آن ها برای عموم قابل دسترسی است.

دنیس ون اگلسدراپ، استادیار حشره شناسی در دانشگاه مریلند و مدیر پروژه این پیمایش می گوید: "تلفات بیش از ۳۰ درصد زنبورهای عسل در طول یک سال، بسیار زیاد است. بسیار سخت است تصور کنیم که بخش دیگری در کشاورزی با یک چنین تلفات زیادی آن هم به طور مداوم، بتواند به کار خود ادامه دهد."

زنبوردارانی که در این پیمایش شرکت کردند ۳۳ درصد از کل زنبورهای عسل خود را در طول یک سال از دست داده اند. این میزان اهمیت کاهش ۷،۳ درصدی از سال گذشته را که نرخ تلفات۴۰ درصد بوده است را برجسته می کند. نرخ تلفات زمستانی درسال گذشته از ۲۶،۹ تا ۲۱،۱ درصد کاهش داشته است، درحالی که نرخ تلفات در تابستان از ۲۳،۶ درصد تا ۱۸،۱ درصد کاهش داشته است.

محققان متوجه شده اند که عوامل بسیاری با تلفات زنبورهای عسل ارتباط دارند، انگل ها و بیماری ها در راس این لیست قرار دارند. تغذیه نامناسب و قرار گرفتن در معرض آفت کش ها به ویژه در میان زنبورداران صنعتی نیز باعث تلفات می شود. محققان می گویند این عوامل استرس زا به احتمال زیاد با هم ایجاد سینرژی می کنند و مشکل را به وجود می آورند.

کلی کولانک، یک دانشجوی کارشناسی ارشد در دپارتمان حشره شناسی دانشگاه مریلند که در این پیمایش مشارکت دارد می گوید: "این یک مشکل پیچیده است. تلفات کمتر یک شروع خوب است، اما بسیار مهم است که به یاد داشته باشیم که ۳۳ درصد هنوز هم بسیار بالاتر از چیزی است که از جانب زنبورداران قابل قبول باشد. این مسئله هنوز هم کار بسیاری می برد."

مقصر شماره یک همچنان کنه واروآ است، یک انگل کشنده که به راحتی می تواند در میان زنبورهای عسل گسترش یابد.تعداد این کنه ها در کندوها یکی از نگرانی های اصلی در اواخر تابستان است، به ویژه زمانی که زنبورهای پرورش یافته از آن نوعی باشند که در زمستان به دنیا می آیند و عمر طولانی تری دارند.

براساس پژوهش محققان، در ماه های آخر سال ۲۰۱۶، تعداد کنه ها در مقایسه با سال قبل در سراسر کشور در بیشتر مراکز نگهداری زنبورها به طور قابل توجهی کاهش یافته است. این مسئله احتمالا بیشتر به دلیل افزایش هشیاری و مراقبت زنبورداران و دسترسی بیشتر به محصولات کنترل کننده این کنه ها و شرایط محیطی است که در اقدامات کنترل کننده و به موقع در رابطه با کنه ها موثر بوده است. برای مثال، برخی محصولات کنترل کننده کنه حاوی روغن هایی است که در دمای بالا تجزیه می شوند، اما بیشتر بخش های کشور در بهار و اوایل تابستان ۲۰۱۶، آب و هوای معتدلی را تجربه کردند.

این یازدهمین سال پژوهش در مورد تلفات زنبورها در زمستان است و هفتمین سالی است که تابستان و تلفات سالانه نیز به آن اضافه شده است. بیش از چهارهزارو ۹۰۰ زنبوردار از ۵۰ ایالت و مناطق مختلف در این پژوهش شرکت کرده اند. می توان گفت، این زنبورداران حدود ۱۳ درصد کندوهای زنبور عسل در کشور را که ۲،۷۸ میلیون زنبور تخمین زده می شود را مدیریت می کنند.

این پیمایش، بخشی از یک تلاش بزرگ تر برای فهم این است که چرا کندوهای زنبورهای عسل در چنین فقر سلامتی به سر می برند و چه کاری در این موقعیت باید صورت گیرد. بعضی محصولات، مانند بادام، برای گرده افشانی کاملا بر زنبورهای عسل تکیه دارند. تخمین زده می شود گرده افشانی زنبورهای عسل سالانه چیزی به ارزش رقم ۱۵ میلیارد دلار در آمریکا است.

ناتالی شتانهاور، دانشجوی کارشناسی ارشد دپارتمان حشره شناسی دانشگاه مریلند که سرپرستی جمع آوری داده ها را در این پیمایش بر عهده دارد می گوید: "زنبورها به طور کلی شاخص خوبی برای سنجش سلامت زمین هستند. زنبورهای عسل قویا تحت تاثیر کیفیت محیط زیست خود هستند، از جمله تنوع گل ها، آلودگی ها و آفات. برای حفظ سلامت زنبورها، به محیط زیست خوب نیاز است و نیاز است که همسایه شما نیز زنبورهایش را سلامت نگه دارد. سلامت زنبورهای عسل یکی از مسائل جامعه است."

مترجم: بهاران پدرام

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید